chiddush logo

התעללות בילדים במשפחה

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 4/1/2021

התעללות בילדים במשפחה היא תופעה שיש למגר אותה. היא גורמת לנזקים ארוכי טווח לילדים, למשפחה, ולחברה בכללותה. התעללות בילדים במשפחה היא תופעה שפושה בכל השכבות והמגזרים באוכלוסייה. מאמר זה יתאר מהי התעלות בילדים במשפחה על סוגיה. לאחר מכן, המאמר יסקור בהרחבה את הגורמים להתעללות בילדים במשפחה ואת התוצאות של התעללות בילדים במשפחה.

מהי התעללות בילדים במשפחה?

התעללות בילדים במשפחה נחלקת לכמה סוגים:

  1. התעללות פיזית – זהו המקרה שבו מישהו מבני המשפחה מכה את הילד, בידיים או בעזרת חפצים שונים. כאשר ההורה הוא שמכה את הילד (להבדיל ממקרה בו אח של הילד מכה אותו), התוצאות חמורות יותר מכיוון שההורה גדול יותר ומכיוון שבעיני הילד, ההורה אמור להגן עליו ולדאוג לו.
  1. התעללות מילולית – התעללות מילולית בילד מתרחשת כאשר בן המשפחה של הילד מקלל אותו, קורא לו בכינויי גנאי, אומר לו שהוא לא יכול לעשות כלום וכיוצא באלה. שוב, יש להבחין בין אמירות מילוליות שליליות  שנעשית על ידי ההורה, שאותן נראה יותר כאילו הן התעללות בילדים במשפחה, לבין אמירות מילוליות שליליות שנעשות על ידי האחים או האחיות של הילד. כאשר האחים של הילד הם שקוראים לו בכינויי גנאי, אז סביר יותר שהילד יכול לעמוד בזה, במיוחד אם אמירות אלה אינן שכיחות, אינן למשך תקופה ארוכה, ואם גם הילד מחזיר. יש המסווגים את ההתעללות המילולית תחת התעללות נפשית.
  1. התעללות נפשית – התעללות נפשית שיכולה להיחשב בתור התעללות בילדים במשפחה היא איומים על הילד, כליאתו בבית למשך תקופות זמן ארוכות, התעלמות ממנו, אי נתינה לילד מרחב מחיה, ופעולות מסוג זה. פעולות כאלו, אמנם יש להן אפקט גדול יותר כאשר ההורה עושה אותן, אך גם האחים של הילד יכולים לעשות חלק מהן.
  1. הזנחה – להורה יש חובות מהחוק לדאוג לילד. כאשר ההורה לא עושה זאת, למשל, כאשר ההורה לא דואג שיהיה אוכל בבית או שלא דואג לילד לבגדים, הדבר יכול להיחשב הזנחה. כאשר המצב חמור, זה יכול להיחשב בתור התעללות בילדים במשפחה.
  1. ביזוי וניצול מיני – ביזוי וניצול מיני הם התנהגות של בן משפחה (או מישהו אחר) כלפי הילד בצורה מינית. התנהגות כזאת יכולה לכלול מגע באיברי המין של הילד או של בן המשפחה, מגע מיני כלשהו, או הסרת הבגדים של הילד או של בן המשפחה. התעללות מינית ממש אינה מוגבלת למשפחה הקרובה, וכבר היו מקרים מעולם שבהם דוד או חבר של ההורים התעלל מינית בילד.

  2. הליכי גירושין – לא אחת במהלך תהליכי גירושין גורמים הצדדים לסכסוך (ההורים) נזק לילדים, לעיתים עד כדי התעללות ממש. כדי להתעמר בצד שכנגד ממש משסים את הילדים, משתפים אותם וגורמים להם לקחת צד. הדבר גורם להם לנזק ולכאב, ויש לראות גם בכך התעללות ממש.

מדוע התעללות בילדים במשפחה נגרמת על ידי ההורים?

ישנן כמה סיבות היכולות לתרום להתעללות בילדים במשפחה של הורים כלפי ילדיהם:

‏א. סיבות הקשורות באינטראקציה בין ההורה לילד:

  1.  פורקן תחושת התסכול שההורה חש כאשר הילד צריך ורוצה ממנו דברים, או כאשר הילד צריך תשומת לב, או כאשר הילד מפריע להורה.
  1.  עונש על מעשה או התנהגות של הילד, כאשר בעיני ההורה, נתינת מכה או אמירה של קללה נחשבת כדרך לגיטימית להתמודד עם המצב.

ב. סיבות הקשורות במאפייני ההורה:

  1.  ההורה בעצמו עבר התעללות מהוריו כשהיה ילד.
  1.  פורקן של תחושות של כעס או תסכול שנוצרו במקום אחר כמו העבודה, על הילד.
  1.  שימוש של סמים ואלכוהול על ידי ההורה.
  1.  להורה יש בעיות פסיכולוגיות.

ג. סיבות הקשורות במצב כגון גירושין או הגירה למדינה אחרת.

צילום:freepik

מה התעללות בילדים במשפחה עלולה לגרום?

התעללות בילדים במשפחה (במיוחד כשהיא נעשית על ידי הוריו של הילד) היא חוויה טראומטית העלולה לגרום לכך שהילד ישתנה ולא יבטא את עצמו. קודם כל, אם הילד מוכה, אז עלולות להיגרם לו חבלות פיזיות. מהפן הפסיכולוגי, התעללות בילדים במשפחה גורמת לילד לנסות להסתגל למצב, שהוא תופס אותו כמצב שלא ישתנה. כתוצאה מכך, הילד עלול להסתגר בעצמו מכיוון שהוא רואה את ההסתגרות כדרך להגן על עצמו. ילד, שבמסגרת התעללות בילדים במשפחה, מכים אותו, גם עלול להפוך לתוקפני ואף לילד מכה ולהורה שמכה את ילדיו.

כתוצאה מההשפעות הפיזיות והנפשיות על הילד, הילד עלול לא לממש את הפוטנציאל שלו, ועלול אפילו להתעלל באחרים.

לסיכום, התעללות בילדים במשפחה היא תופעה אשר לה סיבות רבות. סיבות אלה נחלקות לכמה קטגוריות: סיבות הנובעות מאינטראקציה לקויה בין ההורה לילד, סיבות הקשורות לסיטואציה שבה המשפחה נמצאת, וסיבות הקשורות להורה עצמו. לרוב, כאשר נמצא כי יש התעללות, יהיה לה יותר מגורם אחד. סיבות אלו עלולות לגרום לכך שתיווצר התעללות בילדים במשפחה מסוגים שונים – נפשית, מילולית, של הזנחה, ואף התעללות פיזית ומינית. ההתעללות תגרום לנזקים, הן לילד, והן לחברה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע