chiddush logo

טו' באב - רק את המעלות

נכתב על ידי אלון, 9/8/2022

 

לאחר שאשתו של אדם פיתתה אותו לאכול מעץ הדעת, גורש מגן עדן, וה' גזר שכל בני האדם לא יחיו לעד, אלא חייהם יהיו קצובים.

אחת המשימות הראשונות שהוטלו על אדם לאחר הגירוש מגן עדן, היה לקרוא שם לאשתו. איזה שם יעניק בעל לאשה שבזה הרגע פיתתה אותו לאכול מעץ הדעת, ועקב כך גורש מגן עדן?

האדם נקרא על שם האדמה שממנה נוצר. אם כן, נראה שמתאים היה לקרוא לאשה אדמה או אדמית, שהרי היא נלקחה מצלעו של אדם הראשון, ואם כך, היא נמצאת איתו באותה קטגוריה, גם היא מן האדמה.

ואיך הוא קרא לה בפועל? (בראשית ג, כ): "וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִיא הָיְתָה אֵם כָּל חָי".

על פסוק זה כותב רש"ר הירש (בראשית ג, כ): "כבר נודע לאדם שעתיד הוא למות. וכבר נאמר לו שאשתו תלד לו בנים, באותה שעה הוא קרא לה 'חוה', שכן היא הנותנת חיים לכל חי. האדם ימות, אך האנושות תחיה. בזכות האישה יחיה גם האיש ויקום בבניו אחריו. יכול היה אדם לכעוס על אשתו, שבעטיה נטרד מגן עדן, אך הוא קורא לה על שם הגדול שבתפקידיה: 'אם כל חי' ".

רבי שמשון רפאל הירש אומר שבאותו יום נורא, כשהיה צריך לבחור לה שם, הוא כבר ידע שנגזרה עליו מיתה, ואף על פי כן הוא החליט לקרוא לה בשם שיש בו חיים, מפני שהאשה מעניקה חיים לאנושות, היא היולדת את בני האדם. הוא עצמו ימות, אך האנושות תחיה. בזכותה יישאר לו זְכֵר גם אחרי שילך מן העולם.

שמו של אדם הראשון מתמקד בחלק הנחות שלו, בחלק הפחות מובחר - אדמה! ואילו כשהוא היה צריך לבחור שם לאשתו, הוא בחר למקד את המבט שלו בתכונה הדומיננטית ביותר של האשה הראשונה בעולם - היא אימם של כל בני האדם שייוולדו אי פעם על כדור הארץ.

האם אדם הראשון לא יהיה אביהם של כל מי שייוולד אי פעם? היא אמא של כולם והוא אבא של כולם. אבל הוא נקרא על שם האדמה ולאשתו הוא קורא האם של כל העולם!

מה הוא מלמד אותנו?

הבעל הראשון בעולם מלמד לדורות את כל בני הזוג מה הוא המתכון לחיי נישואין מאושרים. לא אדמית - אלא חוה. אין שום תזכורת לכך שהיא שותפה בקיצור חייהם של בני האדם, אלא "אֵם כָּל חָי"!

בכל מה שקשור לעצמך הפחת בענווה בהצגת יכולותיך, ובכל מה שקשור לבת הזוג - הרם על נס הכי גבוה, הכי הרבה, רק את המעלות, רק את הדברים הטובים.

 

מתוך: "ותן חלקנו"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע