chiddush logo

איך מטפלים במבנה מסוכן?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 25/9/2019

מבנה מסוכן הוא מבנה שיוצר סיכון לדיירים בתוכו או לסביבה. הגדרה של מבנה מסוכן יכולה להיות מאוד פריכה כל עוד לא הוצא צו מבנה מסוכן לבניין. ישנן רמות שונות של סכנה וייתכן מאוד שגם אם אף אחד עדיין לא הוציא צו מבנה מסוכן נגד הבניין שלכם, הבניין עדיין עשוי להיות מסוכן בהיבטים שונים. בשורות הבאות נסביר מהו מבנה מסוכן ואיך מטפלים בו.

 

מהו מבנה מסוכן?

מבנה מסוכן הוא כל מבנה שעצם קיומו יוצר סיכון לחיי אדם או לרכוש, בין שלדיירים המתגוררים או עובדים או שוהים במבנה ובין שלעוברי אורח או רכוש היקפי. במקרים רבים, יכולות להיווצר סכנות נקודתיות שעבורן ייתכן שיוצא צו לתיקון מיידי אך אין זה הופך את כל המבנה למבנה מסוכן. מבנה מסוכן הוא מבנה שאלמנטים הקשורים לקונסטרוקציה שלו מאבדים מהחוזק המבני שלהם באופן שמטיל ספק ביכולת שלהם לשאת עוד את משקלו של הבניין בצורה יציבה. מבנה מסוכן יכול להיות מוכרז גם כאשר רק חלק אחד ממנו סובל מבעיות של עמודי תמך ואין צורך שהסיכון ינבע מכל חלקי הבניין בכדי להכריז עליו ככזה.

סימנים מחשידים של בניין מסוכן יכולים לכלול פגמי בטון במעטפת הבניין, ברזל חשוף וחלוד במעטפת הבניין, מרצפות שיוצאות ממקומן, סדקים משמעותיים שמופיעים בתוך הדירות ובמעטפת הבניין וכדומה. במקרה כזה מומלץ מאוד להזמין מהנדס בניין ולבחון את העניין, עוד לפני שהרשות המקומית תעשה זאת עבורכם ואולי גם תוציא צו הריסה לבניין.


 

טיפול במבנה מסוכן

טיפול במבנה מסוכן מבוסס על תהליך של איתור כלל הליקויים הקשורים לחוזקו המבני ותיקונם. בתהליך זה שנקרא שיקום מבנים, נבחנים יסודות המבנה והעיגון שלהם לקרקע, נבחנת כל מעטפת הבניין החיצונית ומבוצעים תיקוני ברזל, בטון וסדקים, נבחנים החללים הפנימיים של הדירות וכל פגיעה בעמודי או קירות תמך מתוקנת באמצעות תוספת ברזל ובטון מזוין על פי הצורך. בסיום התהליך נהוג גם לבצע איטום של חלקי המבנה ולצבוע אותו מא' ועד ת', וזאת על מנת להעניק לו הגנה מפני פגעי מזג האוויר לעוד עשורים ארוכים.

ישנם מקרים בהם רמת הפגיעה שאליה הגיע המבנה היא כל כך חריפה שלא ניתן עוד לתקן את הליקויים על מנת להחזיק למבנה את חוזקו המבני. במקרה זה מוצא לבניין צו הריסה ואין כל ברירה אלא להרוס את הבניין ולבנות אותו מחדש. יחד עם זאת, המדובר במקרים מאוד חריגים שבהם ניתן לפגוש בעיקר לאחר רעידות אדמה חזקות או נזק נקודתי שנגרם למבנה, למשל בעקבות פגיעת טיל או מעשה מלחמה שפגע במבנה. אם יש לכם ספק קל שבקלים שבטיחות המבנה בו אתם מתגוררים אינה במצב טוב, כדאי להתייעץ עם מומחים בתחום של שיקום מבנים ובראשם מהנדס בניין מומחה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע