chiddush logo

"הרף ממני ואשמידם"-הקב"ה לא חוזר בו? (4 תגובות לחידוש זה)

5/10/2014

    ה' אמר למשה לאחר שבנ"י חטאו:"הֶרֶף מִמֶּנִּי וְאַשְׁמִידֵם וְאֶמְחֶה אֶת שְׁמָם מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי עָצוּם וָרָב מִמֶּנּוּ". המדרש אומר שהקב"ה לא חזר בו מדיבורו אף פעם, ומראה את הזרע הרב של משה, שאכן התקיימה הברכה "ואעשה אותך לגוי עצום". אבל מה עם "הרף ממני ואשמידם"? והרי הקב"ה לא חזר בו?


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (4)
yosi (8/10/2014)
טעות שלי. עיינתי במקור והתברר לי שנאמר שם רק על דיבורים לטובה, ולא על כל דיבור. והרי "הרף ממני ואשמידם" דיבור לא טוב, לעומת זאת הזרע הרב של משה הוא דיבור לטובה.
zeev148 (6/10/2014)
רבי נחמן מפרש פסוק זה כרמיזה מאת הקב"ה למשה, שהדבר תלוי בו - במשה, אם ה' יכלה את שונאי ישראל, אם לאו. היינו שייעץ לו להרבות בתפלה ובתחנון מלפניו יתברך- היינו שלא ירפה מהקב"ה, עד שיתעוררו רחמיו יתברך בשלמות וינחם על הרעה. ובאמת ניתן לומר שמאז ועד בכלל משה וממשיכי דרכו דבוקים בקב"ה בתפלה מעומקא- דליבא על גאולת-ישראל, ולא מרפים - לכן הקב"ה "עסוק" בלשמוע ולהיעתר לתחינתם וטרם "התפנה" לקיים את דיבורו הנ"ל...
yosi (6/10/2014)
בבלי ברכות דף ז ע"א
דביר (5/10/2014)
איפה המדרש נמצא?
במדרש תנחומא כתוב אחרת: הוי לא איש אל ויכזב, מהו ?
ההוא אמר ולא יעשה.
אם אמר בשעת כעסו להביא רעה חוזר. שכן אמר למשה הרף ממני ואשמידם ואמחה וגו' (דברים ט). ולא עשה, אלא וינחם ה' על הרעה (שמות לו).
וכן, ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם (שם לב), ולא עשה, אלא ויאמר ה' סלחתי כדבריך (במדבר יד).
א"ל הקדוש ברוך הוא איני כבשר ודם, שאומר לעשות רעה ומתגאה לעשותה.(תנחומא, בראשית, פרק כא סימן יג)