chiddush logo

התחפושת בפורים מול נחפשה דרכינו - ביום הכיפורים

30/3/2016

 התחפושת בפורים מול נחפשה דרכינו - ביום הכיפורים

מספרים שפורים נכנס אחד מן החסידים לרבי חיים מצאנז בעל ה"תורת חיים". אותו חסיד, היו לו עסקים קרובים עם הגויים, ולא היה מונע את עצמו מלהתקרב אליהם מאוד וללכת בדרכיהם. הוא הגיע אל הרבי בפורים כשהוא מחופש בבגדי נוכרי. הרבי ניצל את ההזדמנות כדי לשגר לעברו `עקיצה` על התנהגותו כל השנה: "לְמַה התחפשת? לגוי? הלא זוהי תלבושתך האמיתית המתאימה לך לכל ימות השנה. אם ברצונך להתחפש בפורים למשהו שונה, עצתי לך שתתחפש דווקא ליהודי.

מה העניין הגדול במנהג יוצא הדופן הזה של התחפושת?
מס' טעמים נאמרו בדבר: י'א שטעמו הוא משום שנס פורים היה נס נסתר ובהסתר פנים-לכך גם אנו מסתירים את הפנים.י'א שהוא זכר ללבוש המלכות בו יצא מרדכי. ה"שפתי חכמים" על הגמרא במגילה יב מסביר כי בנ'י נענשו על שהשתחוו לצלם כיון שהם עשו זאת רק מיראה שהראו עצמם משתחוים אך לא עשו זאת מפנימיות לבם אף הקב''ה עשה עמהם שכביכול הוא מסכים לגזירה להשמדתם אך לאמיתו של דבר לא רצה בכך.
בתיקוני הזוהר מובא כי יום הכיפורים הוא כפורים. בשני המועדים אנו נמצאים בתנועה מתמדת בין החיפוש לבין מי שאני לבין מה שאני בפועל. כשם שביום הכיפורים מגיע האדם לשיא אמונתו ואמיתיותו. כך גם חג הפורים בו מתוך חיפושו את הקב'ה הוא מגיע לשמחה גדולה הבאה לידי ביטוי במשתה, ריקודים, יין וגם בתחפושות.

התחפושת מביאה לידי ביטוי שתי משמעויות:
מבחינה אחת היא מקצינה את משמעות הבגד עד כדי צחוק וגיחוך .למשל ילד המחופש למלך וכיוצ"ב אף אחד לא מעלה על דעתו שהילד הזה מלך או שוטר . המתבוננים מבינים כי יש להתעלם מהחיצוניות ולנסות להכיר מי הדמות שעומדת מאחורי התחפושת. הבגד הלבן האחיד ביו'כ מבטא את אותה משמעות.
מבחינה שנייה תחפושת מבטאת את הצד הפנימי באדם.עצם העובדה כי בחרת תחפושת זו ולא אחרת מראה עם איזה דמות בחרת להזדהות.
שתי בחינות אלו בתחפושת מלמדות על הצד הפנימי של פורים גילוי מציאות הקב'ה שנמצאת תמיד אפי בתוך הסתרות רבות.מגילת אסתר מורה דרך לכלל ולפרט איך עוברים מצבים של הסתר ע'י גילוי אמונה ובטחון בקב'ה ובנצח ישראל.
האם רק בפורים וביו'כ אנו הופכים למי שאנו באמת רוצים להיות? האם אנו שואפים להיות אמיתיים ולהביא את האמת הפנימית שלנו בכל השנה? זאת המשימה: ביו'כ "נחפשה דרכינו ונשובה עד ד'- חיפוש הדרך האמיתית שלנו והיטהרות מעוונות ובפורים התחפושת תביא לידי ביטוי כי החיצוניות אין לה ערך אם היא לא מביאה את גילויי הפנימיות של כל אחד ואחד.

פורים שמח
הרב ליאור הלפרין

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה