chiddush logo

"וַיְחִי יַעֲקֹב" (בראשית מז', כח')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים"

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"וַיְחִי יַעֲקֹב" (בראשית מז', כח')

בדוק וראה כי תיבת וַיְחִי נאמרה בתורה כולה אך ורק בצדיקים או באבותיהם: "ויחי אדם" (בראשית ה', ג'), "ויחי שת" (שם ה', ז') וכל שושלת שת עד נוח, "ויחי נוח" (בראשית ט', כח'), "ויחי שם" (שם יא', יא') וכל שושלת שם עד אברהם אבינו, "ויחי יעקב" (שם מז', כח'), "ויחי יוסף" (שם נ', כב'). ובדוק וראה כי לא נאמר לשון "ויחי" בקין, עשו, ישמעאל. ודבר זה כשלעצמו פשוט, שחיים של צדיקים או אבותם ועילהם בלבד, הם חיים של אמת, שיש להם מעלת אמת, והם חיים בעולם הזה וזוכים לחיי העולם הבא, שמעלה עליהם ועליהם הכתוב לשון ויחי. ופשוט.

ועוד דע כי תיבת ויחי, שנאמרה בצדיקים או בקרובים אליהם לבדם, אינה בתורה בלבד אלא אף בתנ"ך כולו: בשמשון (שופטים טו', יט'), בילד שהחייה אליהו (מלכים א' יז' כב'), באיש הנקבר באלישע (מלכים ב' יג' כא'), במלך אמציהו (מלכים ב' יד', יז'), ברפואת חזקיהו (מלכים ב', כ', ז', וכן ישעיהו לח', ט', וכן שם כא'), בפודה את נשמתו וזוכה לחיי נצח (תהילים מט', י', עיין מלב"ים שם), בענווים דורשי ה' (תהילים סט', לג'), בשלמה (תהילים עב', טו', עיין רש"י על תיבת ויחי, שם) ובאיוב (איוב מב', טז').

 

ודע כי רמז נוסף לגדולת הנאמר בהם לשון "ויחי": בדוק וראה כי התיבה "ויחי" מופיעה בתורה כולה בעוד שני מקומות בלבד: "הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ-הָאֵשׁ, כַּאֲשֶׁר-שָׁמַעְתָּ אַתָּה—וַיֶּחִי" (דברים ד', לג'), וכן "כִּי מִי כָל-בָּשָׂר אֲשֶׁר שָׁמַע קוֹל אֱלֹהִים חַיִּים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ-הָאֵשׁ, כָּמֹנוּ—וַיֶּחִי" (שם ה', כב'). ופשוט, כי מי אשר זכה להתקרב לה' יתברך, מלך מלכי המלכים, עד כדי בחינת מדרגת "שמע קול אלהים", בוודאי עליו יוכל הקדוש ברוך הוא יתברך להכתיב בתורתו הקדושה "ויחי". ואגב הדבר, דע כי זכות גדול הוא על הדור, שנאמר בו פעמים אין מספר לשון "וַיֵּלְכוּ וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן כֵּן עָשׂוּ" (שמות יב', כח') עיין בחומשים, ואף הכתיב על דור זה מפי עליון "כֹּה אָמַר יְהוָה זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה" (ירמיהו ב', ב'). וזהו דור עליו נאמר ויחי.

 

ולא ידעתי טעם מדוע לא נאמר לשון "ויחי" באברהם וביצחק, משה, אהרון. מעט הסבר לדבר נמצא בתיבות "ויהיו" בצירוף, כגון "ויהיו ימי" או "ויהיו כל ימי" או "ויהיו חיי" אשר מופיעות אך ורק טרם מותם של צדיקים או אבותיהם: אדם, שושלת שם, נוח, תרח, שרה, וכן יצחק ויעקב. ובאברהם ביטוי יחידאי: "ואלה ימי" (בראשית כה', ז'). וה' יגל עינינו מנפלאות תורתו ונבין, כן יהי רצון.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע