chiddush logo

"אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי, בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי" (בראשית מח', כב')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים" ביד בנימין

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי, בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי" (מח', כב')

פשט הדברים לשון עבר, על מעשה שמעון ולוי, וכן פירש"י. אך נתבאר כבר במפרשים כי יש לפרשו גם על דרך העתיד, שמדבר כאן יעקב בלקיחת הארץ מיד האמורי לעתיד לבוא, כפי שכתב הרמב"ן בחרבי ובקשתי כי הארץ לא תכבש להם רק בחרב ובקשת (רמב"ן שם), וכן כתב האבן עזרא אשר יקחו ישראל בחרבם ובקשתם (אבן עזרא שם). ובעזר ה' נמשיך לבאר על דרך העתיד.

 

בדוק וראה כי המקומות היחידים בתורה שנאמרה תיבת קַשְׁתִּי בניקוד זה במדויק, הינם כאן ובנוח, שנאמר "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ" (שם ט', יג'). וראה מפסוק זה כי קשתי היא אוֹת בְּרִית. ודע, כי מלמד כאן יעקב הטעם שבגינו יתקיים לעתיד לבוא לקחתי מהאמורי את הארץ, והטעם הוא בְקַשְׁתִּי, על שלא קיימו בְּרִית ה', היא ברית שבע מצוות בני נוח (ד', ד'-ט'), שנאמר "וַאֲנִי, הִנְנִי מֵקִים אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם" (ט', ט'). וסמך לדברים, הלא מקרא מפורש הוא שישראל יקבלו הארץ אלא בהשלמת עוון האמורי, שנאמר "וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עַד הֵנָּה" (שם טו', טז'), וכי מה עוונם והיכן נצטוו בדבר? אלא בשבע מצוות בני נוח בודאי. ולכך רומז יעקב בתיבת קשתי.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע