chiddush logo

הכי טוב- 'הרשימה המשותפת'

נכתב על ידי josh1989, 16/10/2018

 

הכי טוב- 'הרשימה המשותפת'

בפרשת נוח נפלגה הארץ, נפלגה מידת אורך חייהם של האנשים, ונפלגה דעתם של בני האנוש.

נפלגה הארץ, כמתואר בסוף הפרשה שבניו נכדיו וניניו של נוח ירשו את העולם, וכל אחד פנה למקום אחר.

נפלגה אריכות הימים שלהם, כמתואר בפסוקים שכבר התחילו לחיות פחות זמן. כך בימיו של פלג כבר חיו מאתיים ותשע שנים, כשדור אחד לפניו חיו עדיין מעל ארבע מאות שנים.

ונפלגה דעתם, כאשר התחילו לבנות מגדל גדול עד השמיים למען יעשו להם שם, בכך שילחמו בשם ה'.

כשנולד פלג, אומר רש"י שקראו לו הוריו בשמו על פי הנבואה, שניבאו שבזמנו הארץ תיפלג, ואכן הגיע 'דור הפלגה'.

בשבועות אלה, אנו בעיצומם של מערכת בחירות למועצות המקומיות.

בתקופת החגים, כאשר היינו עסוקים בלבקש על נפשינו , שה' ימחל לנו אם ביתנו לא היה מספיק יהודי, אם נהגנו בליכוד עם אחינו, או שהסתכלנו על אחינו כאילו הוא סוג ג' , כולנו חשבנו על הגורלות שיעלו בקלפי, אם גורל לה' או גורל לעזאזל, מה יעלה בימין ומה יעלה בשמאל.

נחזור לפרשיות.

כשהתחילה פרשת בראשית, היה אפשר לזהות עולם שליו, של צמחים ומים וחיות ואנשים, כביכול הכל 'כי טוב',

אך לא הרבה זמן עבר עד שהחלו החטאים בין אדם למקום ולחבירו, ולפני שנפרדנו מהפרשה בטון צורם, ניחם אותנו ה' בנוח, שניחם את הקב"ה שיש תקווה לבני האדם.

גם פרשת נוח התחילה בתקווה שיהיה צדק בעולם עם 'נוח צדיק תמים', אך לא הרבה זמן עבר עד ש"ותשחת הארץ לפני האלוהים", ושוב פעם חשבנו שהקב"ה יתן לנו הרגשה צורמת בסוף הפרשה, והנה נולד אברהם.

ומה אברהם בא לבשר? הוא בא לבשר שהוא לא הבית היהודי, והוא לא מי שבסמכותו למחול או לא על מעשי האחר, כי כולם שווים בעיניו ואינו רואה אדם זה או אחר כסוג ג'.

זה אברהם, שפותח את אוהלו מארבעה כיוונים ולשם יכנס כל אחד. גם מי שישר ואין לו אמצעים להתקיים, וגם מי שאינו נמנה על מצביעיו וקהל מאמיניו, בכל זאת יש לו מקום בבית החב"ד של אברהם, לשבת לאכול ולשתות.

כמובן, כשאברהם עושה טובה לאחרים, הוא לא מצלם זאת, הוא לא מפרסם ב'ריש גלי' את הנוכחות שלו ליד עני, שהרי מי מרוויח מכל זה? הוא בסך הכול מפנה את העני להודות למי שהעולם שלו.

זה אברהם, שגם גויים יכולים להיכנס לביתו, אבל לא במחיר של וויתור על אידיאל או אמונה, אלא בהנכחת האמונה החזקה שלו, כך שהגויים מסכימים לרחוץ רגליהם ולהתנקות מאמונתם בשביל להתקרב אליו.

נראה שזמן זה של בחירות, גורם מצד אחד לפילוג בארץ, לפעמים זה עולה גם בפילוג של אריכות הימים ושערות השיבה, אך מעל הכול נראה שכל אחד מראה שדעתו המפולגת עולה על של האחר.

עם זאת, זמן זה של הבחירות יכול להיות או זמן של בחירה או חלילה של 'בכי-רע'.
נראה שמעל כל הפלגנות, ניתן דווקא לשוטט עם 'רוח האלוהים' ומעל כל התוהו ובוהו, לזהות את המכנה המשותף שבדעותיהם של כולם, שמתוך המצרנות של סבך הבלבול, למצוץ כדבורה את המוטיבים הראויים שבכל מפלגה, ומתוך זה להקים כשיבוא הזמן- 'רשימה משותפת'.

בשבת, יחול היארצייט של אמא של כולנו, רחל, אשר מבכה גם כך על בניה אשר גלו, בין מארצם ובין מעל שולחן אביהם. יתן ה' ונתאחד כולנו להיות 'בניה' יחד של אימנו, לעשות נחת רוח, לכבד את אמא.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע