התגלות ה לשלמה מלכים א פרק ט

נכתב על ידי מערכי שיעור, 11/2/2019

 מלכים א פרק ט

נושא השיעור: התגלות ה' לשלמה ומעשי שלמה

1. ניתוח עיוני ליחידה

א. רעיונות, נושאים מרכזיים, ושאלות העולות מתוך היחידה

א'- ט': התגלות ה' לשלמה.

י'- י"ד: יחסי שלמה וחירם.

ט"ו- כ"ח: הצלחת ממלכת שלמה: בנייה נרחבת, ניהול הממלכה ע"י שלמה.

שאלות העולות מתוך היחידה:

ב. מושגי יסוד ביחידה מתחום הדעת והגדרותיהם המדויקות

פסוק א':  "וְאֵת כָּל-חֵשֶׁק שְׁלֹמֹה אֲשֶׁר חָפֵץ לַעֲשׂוֹת" - רד"ק -כמו שמפורש בדברי הימים: ואת כל הבא על לב שלמה לעשות עשה בבית ה' ובביתו והצליח.

פסוק ג':  "וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם, כָּל-הַיָּמִים"- רש"י -והיו עיני ולבי. תרגום יונתן, ותהי שכנתי שריא ביה אם רעותי מתעבדא. רד"ק -השגחתי ורצוני יהי שם כל הימים. מצודת דוד - רצה לומר, השגחתי.

פסוק ז':  "וְהִכְרַתִּי אֶת-יִשְׂרָאֵל מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם"- גלות.

פסוק ז':  "וְאֶת-הַבַּיִת אֲשֶׁר הִקְדַּשְׁתִּי לִשְׁמִי אֲשַׁלַּח מֵעַל פָּנָי"- חורבן הבית.

פסוק ז':  "וְהָיָה יִשְׂרָאֵל לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכָל-הָעַמִּים"  רש"י -יספרו את הרעות הבאות עליו ויתלעגו בו.

פסוק ח':  "וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן"-- רש"י -כל זמן שלא חטאתם.

פסוק ח':  "...כָּל-עֹבֵר עָלָיו יִשֹּׁם וְשָׁרָק וְאָמְרוּ עַל-מֶה עָשָׂה יְהֹוָה כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּאת וְלַבַּיִת הַזֶּה"- רש"י : יתמה  ושרק בלע"ז, וכן דרך כל הרואה חורבן פתאום, לשרוק.

פס יא :"חירם מלך צור נישא את שלמה.." – רש"י-ענין עמס, כלכל את משאו בדבר זה.

פס יג':
"..ויקרא להם ארץ כבול עד היום הזה"- רש"י-
ארץ כבלים, ארץ טיט, שהרגל משתקע ונכבלת בה.

פס כז: "וישלח חירם באני את עבדיו.."- רש"י - ואני. אניה.


 

 

2. המקורות להכנת השיעור

 

א. ספרים ומקורות ברמת המורה (חומר עיוני, חומר דידקטי)

 

מקראות גדולות.

אתר http://www.daat.ac.il/daat/olam_hatanah/perekT.asp?sefer=10&perek=9

 

 

5. בניית השיעור

א. מטרות

 

מטרות תוכן

 

הבנות תלמדנה את תוכן הפרק על דרך הפשט. התגלות ה' לשלמה, יחסי שלמה וחירם. הצלחת ממלכת שלמה: בנייה נרחבת, ניהול הממלכה ע"י שלמה.
הבנות תכרנה את מפעליו של שלמה: הערים / הבתים שבנה, קשריו הפוליטים והמסחריים(חירם מלך צור ופרעה),
הבנות תכרנה את הדרכים השונות שבהם נעזר שלמה בבניית ממלכתו: מיסים, העם- עושי המלאכה, אוניות 

 

 

מטרות מיומנות וביצועי למידה והבנה

 

הבנות תזההנה ותציינה את הסיבה והתוצאה המופיעות ביחידת פסוקים א-ט
הבנות תסקנה מה ה' מצווה את שלמה ועם ישראל באמצעות השימוש בתנאי ותוצאה
הבנות תבססנה מהפסוקים פרטים שונים בפרק-
תגובת חירם , מס' ערים שבנה שלמה ושמותם, תפקידי התושבים השונים בממלכה, גויים ובני ישראל. העיר שפרעה כבש והשטח שניתן לבסוף לבתו, מה בנה שלמה, ולשם מה.


            מטרות חינוכיות/ערכיות

 

הבנות תחשפנה למצוקה הקיימת בשיגרה לאחר אירועי שיא. ליובש הקיים ביום יום. הבנות תגבשנה חשיבה ביקורתית ויצירתית מהן הדרכים שניתן להוריד בצורה נכונה את הרגעים הגדולים.


 


7. רצף האירועים בשיעור

תכנון הזמן

שלבים

תוכן השיעור

(כולל דרכי הלמידה, אמצעי המחשה ושאלות מנחות)

שיקול דעת דידקטי

(בבחירת שיטת ההוראה, אמצעי העזר, ביצועי ההבנה ופירוט רמת החשיבה הנדרשת מהתלמיד)

 

פתיחה

 

היום נדבר על הבת מצווה שלכן,
חגגתן בת מצווה ממש לאחרונה,
 תחזרו לרגעים של הבת מצווה שלכם.
משהי יכולה לתאר את הרגע הכי מרגש שחוותה? בא נלך ליום למחרת מה היה? מה עשיתם?  מה היו התחושות שלכן?
(לרשום תשובות על הלוח עם התשובות של הבנות שענו.)
אני שומעת מכן שהייתן בפסגת האושר והייתה לכן שיגרה יבשה / נפילה אחרי זה. בעצם במלכים יש אירוע מאוד גדול. הרבה מעבר למה שאתן חוויתן לא מזמן. זה הפרק הקודם. חנוכת בית המקדש ותפילת שלמה.
בא נדמיין מה קורה למחרת. שלמה המלך קם. אוכל א בוקר... ? מה אתן חושבות שהוא עשה?
בוא נראה מי זריזה ופותחת בנתך לראות מה שלמה עושה.

פתיחה שיוצרת ענין וחיבור אישי לבנות

 

גוף

 

קריאת יחידת פסוקים א-ט:
להביא תמונות של האירוע חנוכת המקדש
מה זה ככלות? כשסיים.

להתמקד בפסוק הראשון לחלק לשלוש מה כילה שלמה לבנות?
ולהסביר אותו. להראות את המיקום באמצעות מצגת.



 

 

 

להביא דף עם הפס ולמרקר את המילים שמלמדות על סיבה ותוצאה.
 מה ה' מדגיש לשלמה על מנת לעזור לו להישאר במקום הגבוה שנמצא בו?

 

 

 

בא נראה מה עושה שלמה בממלכה שלו לאחר חנוכת המקדש.
פסוקים י- יג

הדגשת הצד הטכני של ניהול הממלכה

 

 

 

התחלת מענה על הדף.

 

 

 

מה שמסופר לנו פה זה על ביצוע של אחד מתפקידי המלך. אולי המרכזי שבהם. שלמה המלך מנהל את ממלכתו. מכאן ובפרקים הבאים יסופר לנו על קורות ממלכת שלמה, ועל הרבה  עסקי ממלכה שעורך שלמה. 

הראשון שבהם- הוא מחזיר תמורה למלך חירם.

מה שלמה נותן למלך חירם בתמורה? (20 ערים). האם חירם מרוצה? תנו הוכחה מהפסוק.("ולא ישרו בעיניו") 
למה חירם לא מרוצה? מה זה "ארץ כבול"? 

כעת- בדף.

 

 

 

אחרי שחירם לא רוצה את עשרים הערים שנתן לו שלמה. שלמה מיישב באותן ערים יהודים. אנשים אלה עובדים את האדמה שם על אף הסיכויים הקלושים לפירות הם מצליחים לעבד את האדמות הללו ולגדל חיטים וזיתים. את  החיטים והשמן-  התוצרת, הם שולחים לחירם.

 

 

 

בפסוקים טו-יט, מתואר לנו במה עוסק שלמה עכשיו. במה? ת: בניה.

 

 

 

התבוננו בפסוקים כ-כב: ישנם שני סוגים של תפקידים: מהם? תשלימו עפ"י הדף ונעבור על זה יחד

בדף:

כל הגויים- "מס עובד"- הם עובדים במקום לשלם כסף.
ומה תפקיד בני ישראל בממלכה? פס כב- צבא, שרים, נהגים.

(ניתן להוסיף- לפי מצו"ד- היהודים שילמו מס ממון )

 

 

 

מה פרעה עושה- ת: כובש את גזר. ולמי הוא נותן? ת: לבתו. אז למה עכשיו שלמה בונה לה את המילוא?

אלא שקודם זה היה נדוניא. מתנה לכבוד הנישואין. מפרעה לכבוד חתונת ביתו עם שלמה. זה ניתן לשלמה. ובאמת כתוב ששלמה בונה שם.

מתי סופר לנו על חתונה זו? (בתחילת פרק ג')

למה בכלל שלמה לוקח את בת פרעה לאישה?
צריך להבין שבתקופה העתיקה- קשרים מדיניים בין- לאומיים התבטאו בנישואין. מעין השגרירות הקיימת כיום. העובדה שלשלמה היו הרבה נשים מעידה על הקשרים הטובים שהיו לממלכת שלמה עם הגויים! הייתה לממלכת שלמה מעמד מאוד גבוה ומשמעותי
.

 

 

 

נקרא את פס כו- כח- מה שלמה עושה?

נשלים בדף: שלמה בונה "אני"_- אניה
הם נוסעים ל______ ומשם מביאים____________ (לאופיר, זהב)
כל העניינים הטכניים כמו הבאת זהב מאופיר הם לצורך עבודת ה'.

 

 

 

שמתן לב שדילגנו על פסוק אחד?

פסוק כה- למרות כל הטרדת בניהול הממלכה שלמה ממשיך להקפיד על הקרבנות בביהמ"ק שלוש פעמים בשנה- בחגים. "ושלם את הבית"-
בדף-
רלבג: ושלם את הבית שכל מה שיצטרך לבית הזה היה עושה שלמה משלו, כמו שמן למאור ולחם הפנים אשר על שלחן הזהב. "  

עפ"י רלב"ג- על מה שלמה הקפיד?- כל שהיה קשור לביהמ"ק שלמה דאג לעשות בעצמו ומהכסף שלו. (לא מהמיסים, אלא מהכסף שלו) 

 

 

סיכום גוף השיעור

ראינו מעשים רבים של שלמה במהלך הפרק אך שמנו לב כי הוא אינו שוכח את הדברים החשובים באמת. הקרבת הקורבנות 3 פעמים ביום והקפדה כי כל מה שקשור לבית המקדש יבוא מכספו שלו ולא ממתנות הגויים. יש בזה תזכורת לאותו מעמד גדול של חנוכת המקדש. מעשה קבוע בכל יום, הנכחה בפועל של רגעי השיא הגדולים.
מה הייתן עושות כדי לשמר את הרגעים הגדולים?
לכתוב על הלוח עצות  (שיעלו הבנות) איך ביום יום אני מנכיחה את הרגעים הגדולים? (לכתוב בסיום האירוע איך אני מרגישה, ולחזור לקרוא את זה ברגעים קשים, לקבל החלטה להתחזק במשהו מסויים שיעזור לי לשמר את התחושות הללו כמו פעם ביום לקרא פרק בתנ"ך/להגיד מזמור תהילים, לכבד יותר הורים להתייחס )

 

מלכים א' פרק ט'

 

התגלות ה' לשלמה פסוק א' - –י':


סמני בצבע כחול את התנאי ובצבע צהוב את התוצאה-

א וַיְהִי כְּכַלּוֹת שְׁלֹמֹה לִבְנוֹת אֶת-בֵּית ה וְאֶת-בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל-חֵשֶׁק שְׁלֹמֹה אֲשֶׁר חָפֵץ לַעֲשׂוֹת:

ב וַיֵּרָא ה אֶל-שְׁלֹמֹה שֵׁנִית כַּאֲשֶׁר נִרְאָה אֵלָיו בְּגִבְעוֹן:

ג וַיֹּאמֶר ה אֵלָיו שָׁמַעְתִּי אֶת-תְּפִלָּתְךָ וְאֶת-תְּחִנָּתְךָ אֲשֶׁר הִתְחַנַּנְתָּה לְפָנַי הִקְדַּשְׁתִּי אֶת-הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִתָה לָשׂוּם-שְׁמִי שָׁם עַד-עוֹלָם וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל-הַיָּמִים:

ד וְאַתָּה אִם-תֵּלֵךְ לְפָנַי כַּאֲשֶׁר הָלַךְ דָּוִד אָבִיךָ בְּתָם-לֵבָב וּבְיֹשֶׁר לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ חֻקַּי וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמֹר:

ה וַהֲקִמֹתִי אֶת-כִּסֵּא מַמְלַכְתְּךָ עַל-יִשְׂרָאֵל לְעֹלָם כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי עַל-דָּוִד אָבִיךָ לֵאמֹר לֹא-יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מֵעַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל:

ו אִם-שׁוֹב תְּשֻׁבוּן אַתֶּם וּבְנֵיכֶם מֵאַחֲרַי וְלֹא תִשְׁמְרוּ מִצְוֹתַי חֻקֹּתַי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם וַהֲלַכְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם:

ז וְהִכְרַתִּי אֶת-יִשְׂרָאֵל מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם וְאֶת-הַבַּיִת אֲשֶׁר הִקְדַּשְׁתִּי לִשְׁמִי אֲשַׁלַּח מֵעַל פָּנָי וְהָיָה יִשְׂרָאֵל לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכָל-הָעַמִּים:

ח וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן כָּל-עֹבֵר עָלָיו יִשֹּׁם וְשָׁרָק וְאָמְרוּ עַל-מֶה עָשָׂה ה כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּאת וְלַבַּיִת הַזֶּה:

ט וְאָמְרוּ עַל- אֲשֶׁר עָזְבוּ אֶת-ה אֱלֹקיהם אֲשֶׁר הוֹצִיא אֶת-אֲבֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיַּחֲזִיקוּ בֵּאלֹהִים אֲחֵרִים (וַיִּשְׁתַּחֲוּ) [וַיִּשְׁתַּחֲווּ] לָהֶם וַיַּעַבְדֻוּם עַל-כֵּן הֵבִיא ה עֲלֵיהֶם אֵת כָּל-הָרָעָה הַזֹּאת:

י וַיְהִי מִקְצֵה עֶשְׂרִים שָׁנָה אֲשֶׁר-בָּנָה שְׁלֹמֹה אֶת-שְׁנֵי הַבָּתִּים אֶת-בֵּית ה וְאֶת-בֵּית הַמֶּלֶךְ:

 

1.      מה מודיע ה' לשלמה ? [פס' א'- ג']
_______________________________________

2.      מה יקרה אם שלמה ילך בדרך ה'? [ה']
_______________________________________

3.      מה יקרה אם ישראל לא ילכו בדרך ה' ? ומה יהיה על בית המקדש? [ז']
____________________________________________________.

שלמה, חירם ובת פרעה פסוק יא-כח:

 

1.      מה נתן שלמה לחירם תמורת עצי הארזים ועצי הברושים והזהב ?
___________________ .         

2.      איך חירם מגיב למראה הערים? ואיך הוא קורא להם ?
__________________________________________ .

3.      מה המקומות ששלמה בנה? מצאי לפחות 8 [יז - יט' ]      
____________________________________________ .

4.      מהיכן הייתה לשלמה את העיר גזר?
___________________________________________ .                     

5.      מה היה היחס של העמים הנותרים אל ממלכת שלמה? ומה היה תפקידם של בנ"י בממלכת שלמה? [כ'-כג' ]
_____________________________________________________.

6.      מה בנה שלמה לבת פרעה ? [כד']
_________________________ .

7.      איך שלמה חיזק את העבודה בבית המקדש? [כה']
___________________________________________ .

 

שימי לב!
בפרק זה שלמה שוקד על ביסוס ממלכתו והפיכתה למעצמת על. הוא קושר קשרים מדיניים עם שכניו, ויש לו צי אוניות שמאפשר קשר אל העולם הרחוק יותר. אנשים רבים עובדים בממלכתו, מעם ישראל ומשאר העמים, במנגנון משומן היטב. יחד עם זאת שלמה דואג לבית המקדש ומחזק את העבודה בו.

 

**שאלת אתגר**

8. על פי ספר דברי הימים ב פרק ח פסוק יא: מהי הסיבה האמיתית שבגללה שלמה בנה בית מיוחד לבת פרעה ?

בהצלחה רבה!

התגלות ה' לשלמה. פרק ט' פסוק א' -–י' .


סמני בצבע כחול את התנאי ובצבע צהוב את התוצאה-

א וַיְהִי כְּכַלּוֹת שְׁלֹמֹה לִבְנוֹת אֶת-בֵּית ה וְאֶת-בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֵת כָּל-חֵשֶׁק שְׁלֹמֹה אֲשֶׁר חָפֵץ לַעֲשׂוֹת:

ב וַיֵּרָא ה אֶל-שְׁלֹמֹה שֵׁנִית כַּאֲשֶׁר נִרְאָה אֵלָיו בְּגִבְעוֹן:

ג וַיֹּאמֶר ה אֵלָיו שָׁמַעְתִּי אֶת-תְּפִלָּתְךָ וְאֶת-תְּחִנָּתְךָ אֲשֶׁר הִתְחַנַּנְתָּה לְפָנַי הִקְדַּשְׁתִּי אֶת-הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִתָה לָשׂוּם-שְׁמִי שָׁם עַד-עוֹלָם וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל-הַיָּמִים:

ד וְאַתָּה אִם-תֵּלֵךְ לְפָנַי כַּאֲשֶׁר הָלַךְ דָּוִד אָבִיךָ בְּתָם-לֵבָב וּבְיֹשֶׁר לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ חֻקַּי וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמֹר:

ה וַהֲקִמֹתִי אֶת-כִּסֵּא מַמְלַכְתְּךָ עַל-יִשְׂרָאֵל לְעֹלָם כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי עַל-דָּוִד אָבִיךָ לֵאמֹר לֹא-יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מֵעַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל:

ו אִם-שׁוֹב תְּשֻׁבוּן אַתֶּם וּבְנֵיכֶם מֵאַחֲרַי וְלֹא תִשְׁמְרוּ מִצְוֹתַי חֻקֹּתַי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם וַהֲלַכְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם:

ז וְהִכְרַתִּי אֶת-יִשְׂרָאֵל מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם וְאֶת-הַבַּיִת אֲשֶׁר הִקְדַּשְׁתִּי לִשְׁמִי אֲשַׁלַּח מֵעַל פָּנָי וְהָיָה יִשְׂרָאֵל לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכָל-הָעַמִּים:

ח וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן כָּל-עֹבֵר עָלָיו יִשֹּׁם וְשָׁרָק וְאָמְרוּ עַל-מֶה עָשָׂה ה כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּאת וְלַבַּיִת הַזֶּה:

ט וְאָמְרוּ עַל- אֲשֶׁר עָזְבוּ אֶת-ה אֱלֹקיהם אֲשֶׁר הוֹצִיא אֶת-אֲבֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיַּחֲזִיקוּ בֵּאלֹהִים אֲחֵרִים (וַיִּשְׁתַּחֲוּ) [וַיִּשְׁתַּחֲווּ] לָהֶם וַיַּעַבְדֻוּם עַל-כֵּן הֵבִיא ה עֲלֵיהֶם אֵת כָּל-הָרָעָה הַזֹּאת:

י וַיְהִי מִקְצֵה עֶשְׂרִים שָׁנָה אֲשֶׁר-בָּנָה שְׁלֹמֹה אֶת-שְׁנֵי הַבָּתִּים אֶת-בֵּית ה וְאֶת-בֵּית הַמֶּלֶךְ:

 

5.                  מה מודיע ה' לשלמה ? [פסוק א'       - ג' ]
ה' שמע את תפילתו וישרה את שכינתו בבית המקדש      

4.      מה יקרה אם שלמה ילך בדרך ה'? [פסוק ה']
אם ילך שלמה בדרך ה', תמשך המלוכה בזרעו עד עולם

5.      ומה יקרה אם ישראל לא ילכו בדרך ה' ? מה יקרה לבית המקדש? [פסוק ז']
ואם ישראל לא ישמרו את המצוות-יגלו מהארץ ויחרב המקדש.            

 

שלמה, חירם ובת פרעה:

קרא פרק ט' פסוקים יא' - סוף הפרק וענה :

 

9.                  מה נתן שלמה לחירם תמורת עצי הארזים ועצי הברושים והזהב ?
            20 עיר בארץ הגליל

10.              איך חירם מגיב למראה הערים האלה? איך הוא קורא להם ?
הם לא מוצאים חן בעיניו, הוא קורא להם "ארץ כבול"   

11.              מה המקומות ששלמה בנה? מצאי לפחות 8 [פסוקים יז - יט' ]
בית ה', בית שלמה, המילוא, חומת ירושלים, חצור, מגידו, גזר, בית חורון תחתון, תדמור,בעלת, ערי מסכנות, ערי הרכב ערי הפרשים.       

12.              מהיכן הייתה לשלמה את העיר גזר?                      
פרעה מלך מצרים כבש אותה ונתן אותה מתנה לבתו נדוניה

13.              היה היחס של העמים הנותרים אל ממלכת שלמה? ומה היה תפקידם של בנ"י בממלכת שלמה? [פסוקים כ'-כג' ]
נתנו לשלמה "מס עובד". אנשי מלחמה, עבדים, שרים, שלישים ושרי רכבו ופרשיו.  

14.              מה בנה שלמה לבת פרעה ? [כד']
בית מיוחד בשבילה.

15.              איך שלמה חיזק את העבודה בבית המקדש?[כה']
העלה שלוש פעמים ביום עולות ושלמים על המזבח, ושילם את צרכי בית המקדש במכספו


 

שימי לב!
בפרק זה שלמה שוקד על ביסוס ממלכתו והפיכתה למעצמת על- הוא קושר קשרים מדיניים עם שכניו, ויש לו צי אוניות שמאפשר קשר אל העולם הרחוק יותר. אנשים רבים עובדים בממלכתו, מעם ישראל ומשאר העמים, במנגנון משומן היטב. יחד עם זאת שלמה דואג לבית המקדש ומחזק את העבודה בו.  

 

**שאלת אתגר – העשרה**

דברי הימים ב פרק ח פסוק יא:

ואת בת פרעה העלה שלמה מעיר דויד לבית אשר בנה לה כי אמר לא תשב אשה לי בבית דויד מלך ישראל כי קדש המה אשר באה אליהם ארון ה' :

8. על פי ספר דברי הימים : מה הסיבה האמיתית שבגללה שלמה בנה בית מיוחד לבת פרעה ?           

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן

חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע