chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "צו" ה'תשע"ט

נכתב על ידי ידד, 20/3/2019

 

 

יש חוט מקשר בין פרשות השבוע אותם אנו קוראים בשבועות אלה בכלל ובשבת הזו בפרט לבין מגילת אסתר.

כידוע חלקו הראשון של חומש "ויקרא" עוסק בקורבנות שמקריבים ישראל במקדש. אותם כלים ששימשו את הכוהנים בעבודתם בבית המקדש נבזזו והיו כחלק מהתפאורה בארמונו של המלך אחשוורוש בהם הוא התפאר בעושרו הגדול והיפה.

אך נקודה נוספת מתחילת פרשת השבוע שלנו, פרשת "צו", מחדדת יותר את הקשר.

פרשתנו פותחת בפסוק': וידבר ה' אל משה לאמור, צו את אהרן ואת בניו לאמור זאת תורת העולה היא העולה על מורשה על המזבח כל הלילה עד הבוקר ואש המזבח תוקד בו".

הפרשן הגדול של התורה רש"י בוחר להתמקד דווקא במילים "צו את אהרן" ומפרש: "אין צו אלא לשון זירוז, מיד ולדורות". - לביטוי צו יש משמעות להזדרז בעשייה ורבותינו למדו שכל מצווה שנאמר בה צו נוהגת בין מיד ובין שהיא לדורות הבאים.

במגילת אסתר אותה קוראים בפורים אנו רואים שאמנם סיפור המגילה מתמשך לאורך זמן ארוך אך הרבה פעולות במהלכה מתבקשות להיעשות מהר ובזריזות ומיד: גזירת המן שנשלחת לכל הממלכה "ונשלוח ספרים ביד הרצים אל כל מדינות המלך..."; כאשר מזמינה אסתר את המלך והמן למשתה על מנת להתחיל לשנות את הגזרה מצווה מיד אחשוורוש: "ויאמר המלך מהרו את המן לעשות את דבר אסתר ויבוא המלך והמן אל המשתנה אשר עשתה אסתר"; לאחר שהתהפכה הגזרה היה צורך להודיע זאת לכל היהודים ברחבי הממלכה במהירות: "ויכתוב בשם המלך אחשוורוש ויחתום בטבעת המלך וישלח ספרים ביד הרצים בסוסים...".

וכמובן שכל מהלך ה' הנסתר כאן שהיפך הכול נעשה ליום חג לכל הדורות כפי שכתוב: " על כן קראו לימים האלה פורים על שם הפור... קיימו וקיבלו היהודים עליהם ועל זרעם ועל כל הנלווים עליהם ולא יעבור להיות עושים את שני הימים האלה ככתבם וכזמנם בכל שנה ושנה, והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור לדור משפחה ומשפחה מדינה למדינה עיר לעיר וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם". 

שנזכה גם בימינו שהכול יתהפך לטובה ולששון ולשמחה.

 

פורים שמח

ושבת שלום ומבורך!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

חוט מקשר,פרשות השבוע,מגילת אסתר,הכוהנים בעבודתם,בית המקדש,נבזזו,להזדרז,סיפור המגילה, דור,משפחה,מדינה,עיר,לטובה,לששון,לשמחה,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע