chiddush logo

דיני חג השבועות שחל במוצאי שבת

נכתב על ידי אביהו, 25/5/2012

דיני חג השבועות שחל במוצאי שבת

השנה כידוע יחול חג השבועות במוצאי שבת ויום ראשון. הדבר מחייב תשומת לב והערכות מוקדמת. להלן ההלכות המיוחדות לצירוף זמנים מיוחד זה, בתוספת כמה עצות מועילות.
א. כיון שאין לשטוח בבית עשבים או ענפי אילן ביום השבת, הרי שמי שנוהג להניחם בחג השבועות יעשה כן ביום שישי.
ב. יש להדליק מערב יום שבת נר נשמה גדול, על מנת שיוכלו להעביר ממנו אש לצורך הדלקת אש ביום טוב (למי שמשתמש בגז), ובמיוחד לצורך הדלקת נרות של יום טוב במוצאי שבת.
ג. מלבד הכנת נרות שבת יש לשים לב להכנה להדלקה במוצאי שבת, הן מבחינת שאריות נרות השבת והן בחשיבה על נר ההבדלה, כדלקמן.
ד. ככלל, אסור להכין שום דבר משבת למוצאי שבת. לפיכך:
1. אסור להוציא אוכל קפוא מהמקפיא ביום שבת בכדי שיופשר לסעודת יום טוב.
2. אין היתר לערוך את השולחן ביום שבת לצורך החג, וכן אין לחתוך סלט או להכין שאר מאכלים משבת לצורך החג. וכן אין היתר להכין בשבת כמות מוגדלת לסעודה שלישית על מנת שתישאר לסעודת החג.
3. אסור לומר בשבת: "אני הולך לישון כדי שיהיה לי כוח להשאר ער בליל שבועות", אבל מותר לחשוב כך.
ה. ביום שבת זה יש להשתדל ולאכול סעודה שלישית בשעה מוקדמת, לפני זמן מנחה קטנה (שלוש שעות זמניות לפני השקיעה, דהיינו עד 16:00 ), בכדי שיאכל את סעודת ליל החג בתיאבון. אם עבר הזמן הזה ולא הספיק לאכול, יאכל בסעודה שלישית פת עד שיעור כ"ביצה" (פרוסה לאשכנזים ושתיים לספרדים...). זאת ועוד, סעודה שלישית יש לקיים לכתחילה אחרי תפילת המנחה. 
מהדברים הללו עולה שלכתחילה רצוי לאכול סעודה שלישית אחרי מנחה גדולה, ומכל מקום אם קשה לו לאכול סעודה שלישית מייד אחרי תפילת מנחה גדולה, ורוצה להתפלל במניין של מנחה קטנה, אפשר לקיים מצות סעודה שלישית קודם תפילת מנחה.
ו. רק עם צאת השבת בשעה 20:19 (ברמת הגולן) מותר לעשות מלאכה המותרת ביום טוב וכן להתחיל בהכנות לסעודה (חימום האוכל וכד'), וזאת אחרי אמירת ברכת "ותודיענו" בתפילת ערבית או אמירת "ברוך המבדיל בין קודש לקודש" בלא שם ומלכות.
ז. בתפילת ערבית אומרים "ותודיענו", והוא במקום "אתה חוננתנו". אם שכח לאומרו במקומו ונזכר לפני שאמר "ברוך אתה ה' מקדש ישראל והזמנים" ואפילו לפני "ברוך אתה", יאמר "ותודיענו" ואחר כך יאמר "והשיאנו". ואם הזכיר שם ה', אינו חוזר.
ח. בשל השעה המאוחרת והצורך לחמם את האוכל במהירות אזכיר כמה אפשרויות לחימום מהיר (מלבד הנחה על גבי פלטה של שבת):
1. הדלקת גז על ידי העברת אש. החסרון בפתרון זה: צריך להיזהר לא להנמיך את הלהבה, וכן הגז דולק כל החג (אלא אם כן קיים מתקן "חגז" של צומת).
2. בתנור אפיה מיטלטל (כלומר שאינו קבוע בתוך ארון) אפשר לכוון שעון שבת לפני שבת, כך שהתנור יידלק עם צאת השבת.
3. כיוצא בזה אפשר להשתמש בכיריים חשמליות (שמחממות מהר) ולחברן לשעון שבת.
(נהגו לאכול בחג השבועות מאכלי חלב. ארוחה חלבית דורשת הכנות מרובות ויש מאכלים שזמן החימום שלהם רב, עובדה שעלולה לגרום השנה לאיחור ניכר בסעודת ליל החג. לפיכך יש שסועדים מאכלי חלב בסעודת הבוקר ובליל החג מגישים ארוחה בשרית).
ט. הדלקת נרות יום טוב תיעשה כשישובו המתפללים מהתפילה בבית הכנסת. מברכים "להדליק נר של יום טוב" וגם שהחיינו.
יש לשים לב שאסור לטלטל את השאריות של נרות השבת, כגון הצלוחיות של הנרות החד פעמיים, פתילות שרופות, הטבעות ממתכת שנשארות אחרי שהנירונים מתכלים. לפיכך יש לתכנן את אופן ההדלקה עוד לפני שבת.
י. הקידוש בליל החג כולל גם הבדלה ולכן מברכים בסך הכל חמש ברכות שסימנם יקנה"ז (יין, קידוש, נר, הבדלה, זמן – "שהחיינו").
אם שכח וקידש קידוש רגיל ללא הבדלה - יעשה הבדלה בשעה שנזכר. וכיצד יעשה הבדלה זו? אם נזכר בתוך הסעודה ורגיל לשתות יין בסעודתו, יקח כוס יין בידו ויברך "מאורי האש" ו"המבדיל".
ואם אינו רגיל או שנזכר אחרי הסעודה - יקח כוס יין בידו ויברך שלוש ברכות - "הגפן" "מאורי האש" ו"המבדיל".
יא. הנוהגים למלא את כוס הבדלה כך שנשפך מעט על צלחת ההבדלה, לא יעשו כן בכוס זו אף שהיא כוללת גם הבדלה.
יב. ברכת הנר בהבדלה נעשית בכל מוצאי שבת על אבוקה. הבעיה השנה היא שאי אפשר לכבות את האבוקה אחרי ההבדלה. מי שמדליק נרות פראפין יכול לסמוך שתי נרות זו לזו (כמו כן אפשר ליצור אבוקה של שתי פתילות על ידי חציית שתי נרות חד פעמיים וחיבור שתי המחציות עם הפתילות בצלוחית אחת). ואפשר לברך ברכת מאורי האש במוצאי שבת זו על שתי נרות אף שאינם סמוכים זה לזה, ויש שהקלו לברך אפילו על נר אחד.

בברכת שבת שלום וחג שמח
אהרן איזנטל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע