על שלושה דברים העולם עומד על התורה, ועל העבודה, ועל גמילות החסדים (12 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי דביר, 21/4/2010

'שמעון הצדיק היה משיירי אנשי כנסת הגדולה.  

הוא היה אומר: על שלושה דברים העולם עומד על התורה, ועל העבודה, ועל גמילות החסדים'. (מסכת אבות פרק א משנה ב)

על שלושה דברים העולם עומד, 
על התורה-  הצד הרוחני היותר תאורטי,
על העבודה- הצד הגשמי היותר מעשי (כך לפי הפירושים השונים לעבודה -עבודת קורבנות, תפילה, או עבודה ממש, עבודת כפיים),
ועל גמילות החסדים - הרגל השלישית היא החיבור בין התורה למעשה, לימוד התורה ועשיית העבודה ושילובם יחד, יוצר גמילות חסדים.



התורה בצד אחד והעבודה בצד שני והגמילות החסדים שהיא מימוש התורה באמצע מאזנת את העולם- 'עולם חסד יבנה' ' (תהילים פט, ג).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן

חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (12)
אביעד חזני (27/6/2010)
האתר מחק את הרווחים ששמתי

זה אמור להיות ש"דעת" הו באמצע בין חכמה לבינה.
וכן "תפארת" וכן "יסוד"
אביעד חזני (27/6/2010)
אמממ... לא יודע עד כמה זה דברים לנט.
אבל ננסה בעז"ה.

עשר הספירות מחולקות בצורה כזו:

חכמה בינה
דעת

חסד גבורה
תפארת

נצח הוד
יסוד
מלכות

כלומר שני אבנים הבונות בניין אחד.
דביר (27/6/2010)
אני לא מבין כל כך בספירות, אתה יכול לפרט?
אביעד חזני (26/6/2010)
החלוקה שלך מעניינת, וניתן לדמות אותה להשתלשלות הספירות.
שכוייח!
אברהם (20/5/2010)
לדעתי שמעון הצדיק רוצה להגיד שאי אפשר להתנהל בעולם בלי אחד משלושת הדברים וכל אחד לפי המינון שלו יחד עם זאת לא יכול להיות שיהיה אדם רק של תורה ללא עבודה או ללא גמילות חסדים וכן לשאר הרגליים הוא רוצה להגיד שמי שמחזיק רגל ברגלאחד לא יעמוד
אליהו (18/5/2010)
"מסע נפלא" = "מסע פנימי"
אליהו (18/5/2010)
בנוגע למגן דוד שהזיכר "מסע נפלא". יש ספר שלם של אחד מאחרוני הפילוסופים, רוזנצוויג, הנקרא "כוכב הגאולה" ועוסק במשמעות הפנימית העמוקה של הסמל הזה (שבמקורו, כידוע, אינו שייך ליהדות דווקא).
DL2000 (13/5/2010)
רעיון יפה.
מסע פנימי (26/4/2010)
אשריך!

גם המגן דוד, שהמשולשים המשולבים בו מסלמים רוחניות וגשמיות, מראה על גדולת היהודי - לשלב בין השניים.

בדיוק לפני מס' דקות העליתי את "חלומות כמסרים מלמעלה" (חידוש) וזה מוזכר שם.
breslev2u (22/4/2010)
חזק וברוך
דביר (21/4/2010)
לא בטוח שאדם היה מחבר בין שני היסודות (התורה והעבודה), גם היום ישנם שמחוברים רק לתורה ויש שעוסקים בעבודה בלבד והגמ"ח חסרה מאלו ואלו, להם אומר שמעון הצדיק שיש יסוד משותף שהוא לא פחות חשוב שנבנה ע"י חיבור הרוחניות והגשמיות.
יוסף (21/4/2010)
אם כך למה צריך היה להזכיר גמילות חסדים מספיק תורה ועבודה ובתוכם נכלל גם גמ"ח לכאורה חייבים להסביר שגמ"ח זה יסוד בפני עצמו