chiddush logo

מהות הניסיון

נכתב על ידי מתנאל, 17/10/2013

 

בס"ד

פרשת וירא

"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי".

ניסיון העקדה הינו אחד מעשרה ניסיונות שניסה הקב"ה את אברהם, ואולי הקשה שבהם.
המיוחד בניסיון העקדה הוא שכתוב במפורש שהקב"ה "ניסה" את אברהם. הכתוב מעיד על כך שהקב"ה מעמיד את אברהם במבחן.
וכאן זו בעצם הזדמנות לשאול ולברר, מדוע הקב"ה צריך להעמיד את אברהם, ובכלל כל אדם, במבחן? והרי הקב"ה "בוחן כליות" וידע מי הוא ירא ה' באמת ומי לא? מה המטרה בניסיון?

יש מפרשים שמסבירים שהקב"ה ניסה את אברהם כדי שיקבל שכר, כך מסביר ר' אברהם אבן עזרא: "והשם נסהו כדי שיקבל שכר". הרמב"ן מסביר שהמטרה של הניסיון היא להוציא את הדבקות של האדם בה' מן הכח אל הפועל "להיות לו שכר מעשה טוב לא שכר לב טוב בלבד". כלומר, בעולם המעשה לא מספיק רק רצון טוב וכוונות טובות, צריך גם מעשה שיעיד על כך. ככל הנראה הסיבה לכך היא כדי לקדש את הגוף הגשמי לעבודת הבורא.

עכ"פ, הרמב"ם במורה נבוכים עוסק במהותו של הניסיון וכך הוא פותח את דבריו: "ענין הנסיון גם כן מסופק מאד והוא הגדול שבמסופקי התורה". כלומר, גם הרמב"ם מבין שהשאלה 'מדוע בכלל צריך את הניסיון?!' הינה שאלה נכונה ולא פשוטה.
בהמשך דבריו הוא מביא את מה שמקובל לחשוב: "ואמנם מה שהוא מפורסם לבני אדם מענין הנסיון והוא שיביא השם מכות ומקרים באיש מבלתי שיקדם לו חטא כדי להרבות שכרו", אך הוא דוחה אפשרות זו בטענה שאין הוכחה כלל בתורה לדעה הזו, כלומר לא מפורש בתורה שזו סיבת הניסיון.
הרמב"ם מסביר שאין מטרת הניסיון רק להעמיד את האדם הפרטי במבחן, אלא מטרתם בעיקר להראות לבני אדם כיצד יש להתנהג, כיצד יש להתמודד כשיש ניסיון וקושי.
דברי הרמב"ם אכן מתיישבים עם דברי רש"י על הפסוק שבסוף פרשיית העקדה: "כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי" ואומר רש"י: "מעתה יש לי מה להשיב לשטן ולאומות התמהים מה היא חבתי אצלך, יש לי פתחון פה עכשיו שרואים כי ירא אלהים אתה".
גם הרד"ק הולך בכיוון של הרמב"ם אלא שהוא מחדד עוד יותר ומסביר שמטרת הניסיון היא ללמד את הדורות הבאים: "והאמת כי הנסיון הזה להראות לבני עולם אהבת אברהם השלמה, ולא נעשה לאותם הדורות אלא לדורות הבאים המאמינים בתורה שכתב משה רבינו מפי האל ובספוריה שיראו עד היכן הגיע אהבת אברהם לאל; וילמדו ממנה לאהבה את ה' בכל לבבם ובכל נפשם".
אברהם בניסיון העקדה הראה לכל העולם מדוע דווקא בו בחר ה' להקים ממנו עם סגולה. אנחנו, עם ישראל, שקבל את התורה מתחילים לקרוא דווקא מספר בראשית בדיוק בגלל אותם סיפורי האבות שמלאים בניסיונות. העמידה של אברהם בקושי הינה שיעור שלם באחד מעיקרי חובת האדם בעולמו –
אהבת ה'. כמה אדם צריך להקריב ולמסור את הנפש בשביל הקב"ה – את זה אברהם אבינו מלמדנו. אין בספר בראשית כמעט מצוות, אך כידוע יש בו הרבה מוסר, הרבה דרך ארץ שקדמה לתורה, הרבה דוגמאות לדבקות אדירה בה'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה