chiddush logo

מציאותו של הקב"ה בטבע

נכתב על ידי המחדש חידושים, 24/6/2010

 פרשת השבוע, פרשת "בלק" הנקראת על שמו של מלך מואב פותחת בסיפור "קואליציוני" בין מואב ומדיין וזאת כדי להביא את בלעם בן בעור הרשע [יש לציין שב-60 הפעמים שבלעם כשם זכר פרטי ופעם אחת כשם של מקום, המילה רשע לא מופיעה] "הפילוסוף הגדול והאחרון שבנביאי אומות העולם" [בראשית רבה ס"ה] אל המדבר בדחיפות לקלל את עם ישראל הבלתי מנוצח באופן פיזי. ומדוע? – "משום שכל כוחו היה בפיו ומפתחות חוכמת הכישוף והקסמים היו בידיו ובחוכמה זו הוא היה מעולה יותר ממשה" [הזוהר ח"ג, ש"ה]. לאחר שבלעם "משתכנע" ללכת האתון שעליה רכב "רואה" את מלאך ה' ונוטה מהדרך והולכת בשדה. בלעם מכה אותה "שלש רגלים" ליישר אורחה. האתון נלחצת אל הקיר כשהיא שוב "רואה" את מלאך ה' ולוחצת את רגל בלעם המוסיף להכותה. האתון "פותחת" את פיה ומוכיחה אותו על מעשיו שאינם עולים בקנה אחד עם הביטוי "צער בעלי חיים".

השבוע נשאלתי ע"י מספר קוראים שאינם מאנ"ש [=אנשי שלומנו] על עניין "ויפתח ה' את פי האתון" כמו גם על הענשתו של קורח ועדתו בעונש "העל טבעי" כפי שקבע משה "ואם בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה ובלעה...": "הכיצד? איך תיתכן מציאותו של הקב"ה בעולם שנברא ונוצר כחומר ומן החומר"?!

אשר על כן, ראיתי לנכון ובקצרה להביא את תשובתו של "הרבי מלובביץ" זצוק"ל , האדמו"ר השביעי לחסידות חב"ד על שאלה מעין זו, כדלקמן: "דוגמא בולטת למציאות ה' (בעולם החומר) היא 'מציאות כח החשמל'. אין לשום אדם בעולם חוש (כלשהוא) 'לראות' את כח החשמל. אולם, כשאדם רואה פעולות (הקשורות לחשמל), כגון: אם נדלק משהו או אם ישנה התלהטות של חוט החשמלי ועוד, הוא בא לידי החלטה שיש מציאות של כח שנקרא 'חשמל' גם אם מעולם לא ראה אותו בפועל...ותפסתי את הדוגמא הנ"ל כי מציאות החשמל כל כך מקובלת ורווחת בלי שום פקפוק או אפילו צל של פקפוק...

[וכן], כשרואים דבר מסודר [ש]כולל כמה חלקים מסודרים ומתאימים בהתאמה וקואורדינציה מדוייקת של חלקים, שאין להם שליטה אחד על השני, הרי מסיקים מזה בוודאות גמורה שיש כח מחוץ להם שהוא המקשר והמאחד בין החלקים, מוכיח שהוא גדול וחזק מהם ושולט עליהם. והדוגמא לזה, שכשנכנסים לבית החרושת, שכולו פועל באופן אוטומטי, ואין רואים שום אדם שם, הרי לא יעלה על הדעת, שאין אי שם מכונאי גדול, המקיף בדעתו את כל המכונות וחלקי המכונות, ושולט עליהם...אדרבה, ככל שתיעדר יד אדם בבית החרושת הנ"ל, וככל שיפעל באופן אוטומטי יותר, הרי זה מעיד על גדולת "המכונאי" ביתר שאת וביתר עוז.

ואם כך הדבר בנוגע לבית חרושת...על אחת כמה וכמה המתבונן בעולמנו בגולם עץ או אבן, או צומח או חי, ואין צריך לומר מבנה גוף האדם...ובפרט עפ"י ביאור המדע שבימינו, כל דבר מורכב מבליוני אטומים, וכל אטום יש בו כמה וכמה חלקים זעירים יותר, שלכאורה היה צריך לשלוט בהם ערבוביה ואי סדר מאין כמותו, ואף על פי כן רואים שיש סדר נפלא והתאמה בין החלקים הקטנים והגדולים והכי גדולים...הרי ברור בלי צל של ספק שיש אי שם "מכונאי" אחראי על כל זה...


---------------------------------------------


יהו דברי תורה אלה כנגדם,

ואנו הידועים כ"ישראל עם",

נתברך בברכתו של בן עמרם,

ובברכת אלוהים לאבינו אברהם,

ובברכותיו של אותו רשע,בלעם,

שאותן הפך לו, האל הגדול הרם.

 

כעתירת,

הצב"י מוטי גולן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה