אור החיים - פרשת בלק (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי יהונתן, 26/6/2010

 יום הילולת אור החיים הקדוש - ט"ו תמוז

 

"אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב

דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל

וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב וְקַרְקַר כָּל בְּנֵי שֵׁת"

 

אור החיים מדגיש את הכפילויות בפסוק ועושה חלוקה פשוטה ועמוקה בפסוק כשכולו מפורש לימות המשיח:

 

"גאולת זכו" - "אראנו ולא עתה" ויחד עם זאת "דרך כוכב מיעקב"

"גאולה בעתה" - "אשורנו ולא קרוב" ויחד עם זאת "וקם שבט מישראל"

 

ההבדלים:

בגאולת זכו הלא היא "אחישנה" לפני "קץ בעתה" , הגואל היה מגיע במופתים ככוכב...

"מיעקב" - הכוונה שדרגת הבינוני בישראל יעשו תשובה ואז הגאלה היתה מגיעה "עם ענני שמיא"... בגאולה כזו יש בעיקר משיח בן דוד.

בגאולת "בעתה" אומר בלעם "אשורנו ולא קרוב" - ביטוי יותר רחוק. ומה קורה בגאולה זו? -

"וכנגד גאולת בעתה שרמז במאמר אשורנו ולא קרוב אמר וקם שבט מישראל פירוש שיקום שבט אחד מישראל כדרך הקמים בעולם דרך טבע, על דרך אומרו (דניאל ג) ושפל אנשים יקים עלה, שיבא עני ורוכב על חמור ויקום וימלוך ויעשה מה שנאמר בסמוך" - הציונות המדינית שבעקבותיה קמה מדינת ישראל ("שבט"=מלכות בפרשנים). בגאולה זו אין תשובה קולקטיבית באומה מדרגת "יעקב" ולכן הגאולה מגיעה רק מפאת כת הצדיקים המכונים "ישראל", אבל עצם המהלך הוא ע"י "שפל אנשים". בגאולה כזו יש קודם את משיח בן יוסף ("הציונות" בגימ') ומוסיף אור החיים שהלשון "וקם" מורה על תקומה שתהיה למב"י שלא יהרג במלחמה בזכות תפילות ישראל. במקביל ועל גבי מהלך משיח בן יוסף קמה מעלת משיח בן דוד - "עני ורוכב על חמור".

 

אור החיים מציין בפירושו את שנות כתיבתו שהוא בתחילת המאה השישית לאלף השישי - שנת ה'ת"ק - 500 לאלף השישי ומרמז אור החיים: "לא זכו בעתה, והוא רחוק מופלג, וזה לך האות הן אנו בתחלת מאה הששית לאלף הששי" - נראה שהאלף השישי שהוא זמן הגאולה (לאחר האלף החמישי של החורבן , עפ"י זוהר וירא) מחולק חציו הראשון לגאולת "אחישנה" וחציו השני שבו נמצא אור החיים, לגאולת "בעתה" ורומז שכבר מתחיל זמנה.

 

בשנים אלו החל קיבוץ רבנים גדולי הדור מכל קצוות הארץ - אור החיים בעצמו ממרוקו, הרמח"ל מאיטליה והולנד, הרש"ש מתימן, ר' חיים אבולעפיה מטורקיה, תלמידי הבעש"ט ואח"כ תלמידי הגר"א מאירופה.

בשם הגר"א ותלמידיו מובא שבשנת ה'ת"ק הגר"א היה בן 20 והחלה לפעם בו "נהורא דרוחא דמשיח בן יוסף" ואמרו שהמאה ההיא היתה הכנה לאתחלתא דגאולה שהחלה בפועל בארץ קמעא קמעא משנת ה'ת"ר וככתוב בזוהר שמשנת 600 לאלף השישי יחל מהלך גאולה עולמי יחד עם התעלות ישראל והשכינה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן


חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אביעד חזני (26/6/2010)
חזק וברוך על הזכות הגדולה להביא מדברי הצדיק ביום פטירתו.