chiddush logo

אגדת ה"אשל" - כאיפכא למזבח (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 8/11/2022

 בס"ד.


 וַיִּכְרְתוּ בְרִית, בִּבְאֵר שָׁבַע; וַיָּקָם אֲבִימֶלֶךְ, וּפִיכֹל שַׂר-צְבָאוֹ, וַיָּשֻׁבוּ, אֶל-אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים.  לג וַיִּטַּע אֶשֶׁל, בִּבְאֵר שָׁבַע; וַיִּקְרָא-שָׁם--בְּשֵׁם יְהוָה, אֵל עוֹלָם.  


כשאברהם הגיע לארץ כנען
 החל בפולחן של בניית מזבח וקריאה בשם ה'.
 שני יסודות שהלכו יחדיו - וכאחד.
 והנה לאחרת הברית עם אבימלך שינה אברהם ובמקום לבנות מזבח כשקרא בשם ה' - נטע אשל.
 לכאורה מוזר ולא מובן. אלא כשכחלק מהברית עם אבימלך היה על אברהם ליתן ביטוי גם לדתו ופולחנו של אבימלך . ואזי במסגרת מחוייבות זו היה על אברהם לנטוע אשרה ואברהם שינה ונטע "אשל" [לאחר שקודם לכן עזב אלימלך וכבר לא היה בסביבה].
 ומיני אז נטיעת האשל היא בסמליות - ההפך מבניית מזבח .
שמזבח פולחן של אש ובשרים הנאכלים לעצמם  - להעלות ניחוח.
ואשל כאנטי תיזה למזבח  אלא מנחה לאדם.
שהוא סמל של מתן  לזולת :
 ב,אכילה שתייה ולינה  ודוק לכל אדם.
  הנה כי כן אשרי אדם שנוטע אשל כביטוי לבאר של שובע 
  ולכל אדם
 והוא קורא בשם ה'  ודוק "אל- עולם" 
ולא רק :"אלוהי ישראל".

פינת
 "הכלישעה"
-------------------------
שם ה' - כאל עולם
 שווה 
 לה' אחד ושמו אחד.

משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (8/11/2022)
בס"ד.
אין לך דבר ועניין שהתורה כותבת עליו שוב ושוב שאין בו גם מסר וחזון לעתיד.
בגאולתינו שבזה, צריך וחובה לרדת לשורש הברית עם אבימלך מלך פלישתים.
יסוד דומיננטי החוזר על עצמו בהיבט נוסף ומשלים עת הקב"ה בגאולת מצרים גם העדיף תחילה לדלג על מלחמה עימם -עם הפלישתים. אם הקב"ה הכל יכול העדיף תחילה לוותר על מלחמה. מדוע אנחנו לא נלמד מכך דבר
הסוגיה הלזו לא בכדי היא סבוכה ומורכבת מאד.
באשר במהותה היא במגרש האלוקי .
תשכחו מזה, היא לא תפטר אלא על ידי רעיונות אלוקיים , ובבסיסם הרעיון שגלום בשמם של "אבימלך"
ואברהם :
לחבר המשותף לשתי הדתות בהיות הקב"ה אב ומלך לשני הצדדים ......
לא בכדי גם שונה שמו של אברהם ל : אב המון גויים.
גם לא במקרה ההיסטוריה מתנהלת באותו הכיוון במה שקרוי כיום :
"הסכמי אברהם.

משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע