chiddush logo

הקריאה המסוייגת ב"א" זעירא

נכתב על ידי משה אהרון, 19/3/2023

בס"ד.

הקריאה המסוייגת ב"א" זעירא
========================.
 מדוע בפתח תורת הקורבנות נאלץ הקב"ה לקרוא למשה בפועל מודגש של "קריאה" ולא כפי שהיה נהוג עד עתה של "ויאמר" או : "וידבר". 
זאת ועוד, אם ב"קריאה" אלוקית מדובר מדוע מסוייגת היא  באות האחרונה ב"א" - להיותה זעירא.. אלא שמהאדם הראשון ומגן עדן למדנו : כי קריאה יש במקום שהקרוא מתחבא או מתחמק ששם נחבא האדם והקב"ה נאלץ לקרוא לו.
 והסיפור המסביר את פשר עניין זה, התמוה משהו.- פשוט הוא .
ומשום שלא התיישב עם חולשת הדורות ותאוות הקורבנות של האדם הוא טואטא שוב ושוב. 
 הנה כי כן,כל העניין של הקורבנות ודוק קורבנו בהמה בלבד. נכנס לתורה וליהדות על מנת להיותו תחליף יחיד לקורבנות אדם.
 [זו המסקנה החינוכית היחידה מהעקדה]
 לפיכך גם קריאה זו מתחילה  ב"אדם כי יקריב מכם קורבן לה'.
 שהקורבן יהא אך מן הבהמות בלבד - והאדם יהא ה"מקריב" ולא חלילה הקורבן
 מתי פתרון זה שקורבן בהמות בא כתחליף לקורבן אדם.- בא לעולם
 מהעקדה  משהוחוור להשגחה כי אברהם עדיין סבר כי אכן האלוהים, יש והוא מבקש גם קורבן אדם ועוד בנו שלו. [על סדום אברהם התווכח על הציווילעקדה נדם].
 משכך עצר בידו לבסוף המלאך וזימן לו אייל שנאחז בסבך .
 מסבך זה של הקורבנות ביקש משה לכתחילה להימלט. והקב"ה נאלץ לקרוא לו .
שעם ישראל עדיין לא היה  מוכשר וראוי להיפטר גם מקורבנות של בהמות .
 לבסוף נעתר משה לקריאה ובתנאי שיהא סימן ניכר לדורות כי הקריאה איננה קריאת נצח אלא קריאה אירעית שבמילה :"ויקרא" יודגש גם :"ויקר" מלשון מקרה ואירעיות .
 לפיכך הפיס הקב"ה את דעתו של משה והורה לכתוב את המילה : "ויקרא" באות "א" זעירא
 משל האות "א" הולכת ונמוגה בדורות הבאים וכל שנותר מאותה הקריאה לגבי תורת הקורבנות הוא המילה "ויקר" - מקרה שפג תוקפו .
 הנה כי כן עד היום  אנו עדיין שטופים בתאוות הקורבנות  ועדיין איננו ראויים לבית שלישי  שיהא נטול קורבנות  שלגביו תהא "ונפש כי תקריב  מה שהנפש תקריב יהא שונה ממה שהאדם ביקש להקריב - קורבנות  בהמה.
 ביום שנשכיל  להכיל את השינוי המתבקש נהיה גם ראויים לבית שלישי עד אז יחיו כל  הנחפזים לעלות להר בשגיונות  שווא .....וצריך מאד להיזהר שלא ימיטו עלינו אסון.
ולוואי והיינו מספיק אמיצים לקבל את הדברים  ולקרוא בהם את הדבר האחר. שהקורבנות שהקב"ה מבקש מאתנו כיום זה : "קורבני לחמי לאישיי" כלומר לא לנסות להאכיל "לחם" את ה'. אלא להאכיל את אנשיו  [אישיי]הרעבים הזקוקים ללחם.........
 תורת הקורבנות צריכה להפוך לתורת הסוד והקבלה 
של הצדקה והחסד בין איש לרעהו.
 משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע