אכילת בשר ושתית יין בבין המצרים
מדין הגמרא כל האיסור לאכול בשר ולשתות יין בתשעת הימים הוא דווקא בסעודה המפסקת, אבל בשאר תשעת הימים- מותר.
ואמנם נהגו ישראל להחמיר שלא לאכול בשר מראש חודש אב. (ורק נחלקו אם ראש חודש אב בכלל האיסור , או לא) ואין לשנות מן המנהג.
באשר לשתית יין- רוב קהילות ישראל נהגו איסור גם בשתית יין החל מראש חדש אב, אולם יש קהילות שאע"פ שהחמירו בבשר- הקלו ביין, ורק בסעודה המפסקת נהגו איסור בשתית יין.
ונראה בטעמם, שבשר אינו נחשב למאכל בריא, לא כן יין שנחשב למאכל בריא, ולכן קשה לגזור שלא לשתות יין כל תשעת הימים, ורק בסעודה המפסקת אסור לשתות יין מדין הגמרא.
ומכאן ניתן ללמוד שככל שהדבר נצרך יותר לבריאות האדם- כך יש מקום להקל בו, וככל שהדבר פחות נצרך לבריאות האדם- ראוי לכל ירא שמים להחמיר בו.