לימוד יומי מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל לימוד רמב"ם יומי - הלכות גזלה , הלכות השבת אבידה - חבל שזה לא נלמד בבתי ספר ממלכתי
נכתב על ידי אביהו ח, 1/5/2025
הִלְכוֹת גְּזֵלָה וַאֲבֵדָה
וּבֵאוּר מִצְווֹת אֵלּוּ בִּפְרָקִים אֵלּוּ.
פֶּרֶק רִאשׁוֹן
גזל ועושק; תאווה וחימוד
יב הָא לָמַדְתָּ, שֶׁהַמִּתְאַוֶּה - עוֹבֵר בְּלָאו אֶחָד; וְהַקּוֹנֶה דָּבָר שֶׁהִתְאַוָּה בְּהֶפְצֵר שֶׁהִפְצִיר בַּבְּעָלִים אוֹ בְּבַקָּשָׁה מֵהֶם - עוֹבֵר בִּשְׁנֵי לָאוִין; לְכָךְ נֶאֱמַר "לֹא תַחְמֹד" (שמות כ,יג; דברים ה,יז) וְ"לֹא תִתְאַוֶּה" (דברים ה,יז). וְאִם גָּזַל - עָבַר בִּשְׁלשָׁה לָאוִין.
משמעות הגזלה והחזרתה
יג כָּל הַגּוֹזֵל אֶת חֲבֵרוֹ שָׁוֶה פְּרוּטָה - כְּאִלּוּ נוֹטֵל נִשְׁמָתוֹ מִמֶּנּוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: "כֵּן אָרְחוֹת כָּל בֹּצֵעַ בָּצַע, אֶת נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקַּח" (משלי א,יט). וְאַף עַל פִּי כֵן, אִם לֹא הָיְתָה הַגְּזֵלָה קַיֶּמֶת, וְרָצָה הַגַּזְלָן לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה, וּבָא מֵאֵלָיו וְהֶחֱזִיר דְּמֵי הַגְּזֵלָה - תַּקָּנַת חֲכָמִים הִיא שֶׁאֵין מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ, אֶלָּא עוֹזְרִין אוֹתוֹ וּמוֹחֲלִין לוֹ, כְּדֵי לְקָרֵב הַדֶּרֶךְ הַיְּשָׁרָה עַל הַשָּׁבִים. וְכָל הַמְּקַבֵּל מִמֶּנּוּ דְּמֵי הַגְּזֵלָה - אֵין רוּחַ חֲכָמִים נוֹחָה הֵימֶנּוּ.התייקרות
טז גְּזֵלָה שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּת, וְהוּקְרָה - אַף עַל פִּי שֶׁנִּתְיָאֲשׁוּ מִמֶּנָּה הַבְּעָלִים, הֲרֵי זוֹ חוֹזֶרֶת לִבְעָלֶיהָ וְאֵין לַגַּזְלָן בָּהּ כְּלוּם, שֶׁלֹּא תִּקְּנוּ לַגַּזְלָן אֶת הַשֶּׁבַח אַחַר יֵאוּשׁ אֶלָּא כְּגוֹן שֶׁבַח גִּזּוֹת וּוְלָדוֹת; אֲבָל שֶׁבַח הַיֹּקֶר, אִם הָיְתָה הַגְּזֵלָה קַיֶּמֶת - חוֹזֶרֶת בְּעֵינֶיהָ, וְאֵינוֹ זוֹכֶה בּוֹ.פֶּרֶק שְׁלִישִׁי
שינוי ערך הגזלה; אופני גזל
יג1 הָיוּ פֵּרוֹת מֻפְקָדִין אֶצְלוֹ, וְנָטַל מִקְצָתָן - אֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא בְּאַחֲרָיוּת הַפֵּרוֹת שֶׁנָּטַל, וּשְׁאָר הַפִּקָּדוֹן הַמֻּנָּח בִּמְקוֹמוֹ, הֲרֵי הוּא בִּרְשׁוּת בְּעָלָיו. וְאִם נִפְסַד הַשְּׁאָר מֵחֲמַת זֶה שֶׁנָּטַל - חַיָּב בַּכֹּל.
טז הַחוֹטֵף מַשְׁכּוֹן מִיַּד הַלּוֹוֶה שֶׁלֹּא בִּרְשׁוּת בֵּית דִּין - הֲרֵי זֶה גַּזְלָן, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא חַיָּב לוֹ. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם נִכְנַס לְתוֹךְ בֵּית חֲבֵרוֹ וּמִשְׁכְּנוֹ, שֶׁהוּא גַּזְלָן, שֶׁנֶּאֱמַר: "בַּחוּץ תַּעֲמֹד" (דברים כד,יא).
פֶּרֶק רְבִיעִי
הטוען את חברו בגזל
שבועה לנגזל: טענה בעדים שראוהו מוציא
א קְנָס קָנְסוּ חֲכָמִים לַגַּזְלָנִין, שֶׁיִּהְיֶה הַנִּגְזָל נִשְׁבָּע עַל כָּל מַה שֶּׁיִּטְעֹן וְנוֹטֵל מִן הַגַּזְלָן, וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה זֶה מֻחְזָק שֶׁגְּזָלוֹ בִּשְׁנֵי עֵדִים.טענה בעד כשהכמות אינה ידועה
טו חָטַף מִמֶּנּוּ זְהוּבִים בִּפְנֵי עֵד אֶחָד, וְהוּא אוֹמֵר 'שֶׁלִּי חָטַפְתִּי, וְעֶשְׂרִים הָיוּ' - אַף עַל פִּי שֶׁאֵין הָעֵד יוֹדֵעַ כַּמָּה חָטַף, הֲרֵי זֶה מְשַׁלֵּם הָעֶשְׂרִים, שֶׁהֲרֵי יָדַע בְּוַדַּאי שֶׁזְּהוּבִים חָטַף, וְאִלּוּ הָיוּ שְׁנַיִם, הָיָה חַיָּב לְשַׁלֵּם; וְנִמְצָא בְּעֵד אֶחָד מְחֻיָּב שְׁבוּעָה וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהִשָּׁבַע, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל, יג).טענת ספק בעד אחד
יז נִכְנַס לְבֵיתוֹ שֶׁלַּחֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא בְּפָנָיו וְנָטַל מִשָּׁם כֵּלִים בִּפְנֵי עֵד אֶחָד, וְאֵין הָעֵד יוֹדֵעַ כַּמָּה נָטַל, הֲרֵי בַּעַל הַבַּיִת אוֹמֵר 'עֶשְׂרִים כֵּלִים הָיוּ בְּבֵיתִי', וְהַגּוֹזֵל אוֹמֵר 'לֹא נָטַלְתִּי אֶלָּא עֲשָׂרָה, וְהֵן שֶׁלִּי' - חַיָּב לְהַחֲזִיר הָעֲשָׂרָה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מְחֻיָּב שְׁבוּעָה וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהִשָּׁבַע, וְאֵינוֹ נִשְׁבָּע עַל הַשְּׁאָר אֲפִלּוּ שְׁבוּעַת הֶסֵּת, מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִטְעֹן עַל הַגַּזְלָן טַעֲנַת וַדַּאי.פֶּרֶק חֲמִישִׁי
הנאה מגזל; תוקף דיני המלך
האיסור ליהנות מן הגזלן וממי שהם בחזקת גזלנים
ח אָסוּר לֵהָנוֹת מִן הַגַּזְלָן. וְאִם הָיָה מוּעָט שֶׁלּוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁרֹב מָמוֹנוֹ גָּזוּל - מֻתָּר לֵהָנוֹת מִמֶּנּוּ, עַד שֶׁיִּוָּדַע בְּוַדַּאי שֶׁדָּבָר זֶה גָּזוּל בְּיָדוֹ.יח בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּמֶלֶךְ שֶׁמַּטְבְּעוֹ יוֹצֵא בְּאוֹתָן הָאֲרָצוֹת, שֶׁהֲרֵי הִסְכִּימוּ עָלָיו בְּנֵי אוֹתָהּ הָאָרֶץ וְסָמְכָה דַּעְתָּן שֶׁהוּא אֲדוֹנֵיהֶם וְהֵם לוֹ עֲבָדִים. אֲבָל אִם אֵין מַטְבְּעוֹ יוֹצֵא - הֲרֵי הוּא כְּגַזְלָן בַּעַל זְרוֹעַ וּכְמוֹ חֲבוּרַת לִסְטִים הַמְּזֻיָּנִין שֶׁאֵין דִּינֵיהֶן דִּין, וְכֵן מֶלֶךְ זֶה וְכָל עֲבָדָיו כְּגַזְלָן לְכָל דָּבָר.
פֶּרֶק שִׁשִּׁי
שאין בהם גזל; גזל מדרבנן
דין הגוזל מדרבנן
טז כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ גָּזֵל שֶׁלְּדִבְרֵיהֶם - אֵינוֹ יוֹצֵא מִיָּדוֹ בְּדַיָּנִין. וְכֵן אִם כָּפַר בּוֹ וְנִשְׁבַּע - אֵינוֹ מוֹסִיף חֹמֶשׁ כְּמוֹ שֶׁמּוֹסִיף עַל הַגָּזֵל הַגָּמוּר.פֶּרֶק שְׁבִיעִי
קרן וחומש בכפירת ממון
יא2 אֲבָל אִם נָתַן לוֹ אֶת הַחֹמֶשׁ וְלֹא נָתַן לוֹ אֶת הַקֶּרֶן, אוֹ שֶׁמָּחַל לוֹ עַל הַחֹמֶשׁ וְלֹא מָחַל לוֹ עַל הַקֶּרֶן, אוֹ שֶׁמָּחַל לוֹ עַל זֶה וְעַל זֶה חוּץ מִשָּׁוֶה פְּרוּטָה בַּקֶּרֶן - חַיָּב לְהוֹלִיכוֹ אַחֲרָיו אוֹ יִתֵּן לְבֵית דִּין שֶׁבְּעִירוֹ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל, י).
יג מִי שֶׁהָיָה אֶצְלוֹ פִּקָּדוֹן, וְטָעַן שֶׁאָבַד, וְנִשְׁבַּע, וְחָזַר וְהוֹדָה שֶׁהוּא אֶצְלוֹ, וְחָזַר וְטָעַן שֶׁאָבַד, וְנִשְׁבַּע, וְחָזַר וְהוֹדָה שֶׁהוּא אֶצְלוֹ - מְשַׁלֵּם חֹמֶשׁ לְכָל שְׁבוּעָה וּשְׁבוּעָה עִם הַקֶּרֶן הָאֶחָד, שֶׁנֶּאֱמַר: "[וַ]חֲמִשִׁתָיו יֹסֵף עָלָיו" (שם) - מְלַמֵּד שֶׁהוּא מְשַׁלֵּם כַּמָּה חֻמְשִׁין עַל קֶרֶן אֶחָד.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)