chiddush logo

לימוד יומי מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל לימוד רמב"ם יומי - הלכות גזלה , הלכות השבת אבידה - חבל שזה לא נלמד בבתי ספר ממלכתי

נכתב על ידי אביהו ח, 1/5/2025

 








פֶּרֶק רִאשׁוֹן

גזל ועושק; תאווה וחימוד

האיסור לגזול
א כָּל הַגּוֹזֵל אֶת חֲבֵרוֹ שָׁוֶה פְּרוּטָה - עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "[וְ]לֹא תִגְזֹל" (ויקרא יט,יג). וְאֵין לוֹקִין עַל לָאו זֶה, שֶׁהֲרֵי הַכָּתוּב נִתְּקוֹ לַעֲשֵׂה, שֶׁאִם גָּזַל - חַיָּב לְהַחֲזִיר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהֵשִׁיב אֶת הַגְּזֵלָה אֲשֶׁר גָּזָל" (שם ה,כג) - זוֹ מִצְוַת עֲשֵׂה. וַאֲפִלּוּ שָׂרַף הַגְּזֵלָה אֵינוֹ לוֹקֶה, שֶׁהֲרֵי הוּא חַיָּב לְשַׁלֵּם דָּמֶיהָ, וְכָל לָאו שֶׁנִּתָּן לְתַשְׁלוּמִין אֵין לוֹקִין עָלָיו. ב וְאָסוּר לִגְזֹל כָּל שֶׁהוּא, דִּין תּוֹרָה. אֲפִלּוּ גּוֹי עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה - אָסוּר לְגָזְלוֹ אוֹ לְעָשְׁקוֹ; וְאִם גְּזָלוֹ אוֹ עֲשָׁקוֹ - יַחֲזִיר.
ג אֵי זֶה הוּא גּוֹזֵל? זֶה הַלּוֹקֵחַ מָמוֹן הָאָדָם בְּחָזְקָה, כְּגוֹן שֶׁחָטַף מִטַּלְטְלִין מִיָּדוֹ, אוֹ שֶׁנִּכְנַס לִרְשׁוּתוֹ שֶׁלֹּא בִּרְצוֹן הַבְּעָלִים וְנָטַל כֵּלִים מִשָּׁם, אוֹ שֶׁתָּקַף בַּעֲבָדָיו וּבְהֶמְתּוֹ וְנִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶן, אוֹ שֶׁיָּרַד לְתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְאָכַל פֵּרוֹתֶיהָ, וְכָל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה, הוּא הַגּוֹזֵל, כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּגְזֹל אֶת הַחֲנִית מִיַּד הַמִּצְרִי" (שמואל-ב כג,כא; דברי הימים-א יא,כג).
השבת הגזלה
ה1 כָּל הַגּוֹזֵל - חַיָּב לְהַחֲזִיר הַגְּזֵלָה עַצְמָהּ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהֵשִׁיב אֶת הַגְּזֵלָה אֲשֶׁר גָּזָל" (שם ה,כג). וְאִם אָבְדָה אוֹ נִשְׁתַּנָּת - מְשַׁלֵּם דָּמֶיהָ. בֵּין שֶׁהוֹדָה מִפִּי עַצְמוֹ בֵּין שֶׁבָּאוּ עָלָיו עֵדִים שֶׁגָּזַל - הֲרֵי זֶה חַיָּב לְשַׁלֵּם הַקֶּרֶן בִּלְבַד. אֲפִלּוּ גָּזַל קוֹרָה וּבָנָה אוֹתָהּ בַּבִּירָה - הוֹאִיל וְלֹא נִשְׁתַּנָּת, דִּין תּוֹרָה הוּא שֶׁיַּהֲרֹס אֶת כָּל הַבִּנְיָן וְיַחֲזִיר קוֹרָה לִבְעָלֶיהָ. אֲבָל תִּקְּנוּ חֲכָמִים מִפְּנֵי תַּקָּנַת הַשָּׁבִים שֶׁיִּהְיֶה נוֹתֵן אֶת דָּמֶיהָ וְלֹא יַפְסִיד הַבִּנְיָן. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
האיסור לחמוד
ט כָּל הַחוֹמֵד עַבְדּוֹ אוֹ אֲמָתוֹ אוֹ בֵּיתוֹ וְכֵלָיו שֶׁלַּחֲבֵרוֹ, אוֹ כָּל דָּבָר שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ שֶׁיִּקְנֵהוּ מִמֶּנּוּ, וְהִכְבִּיד עָלָיו בְּרֵעִים וְהִפְצִיר בּוֹ עַד שֶׁלְּקָחוֹ מִמֶּנּוּ - אַף עַל פִּי שֶׁנָּתַן לוֹ דָּמִים רַבִּים, הֲרֵי זֶה עוֹבֵר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תַחְמֹד" (שמות כ,יג; דברים ה,יז). וְאֵין לוֹקִין עַל לָאו זֶה, שֶׁאֵין בּוֹ מַעֲשֶׂה. וְאֵינוֹ עוֹבֵר בְּלָאו זֶה עַד שֶׁיִּקַּח הַחֵפֶץ שֶׁחָמַד, כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא תַחְמֹד כֶּסֶף וְזָהָב עֲלֵיהֶם וְלָקַחְתָּ לָךְ" (דברים ז,כה) - חִמּוּד שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַעֲשֶׂה.
יא הַתַּאֲוָה מְבִיאָה לִידֵי חִמּוּד, וְהַחִמּוּד מֵבִיא לִידֵי גָּזֵל; שֶׁאִם לֹא רָצוּ הַבְּעָלִים לִמְכֹּר, אַף עַל פִּי שֶׁהִרְבָּה לָהֶם בְּדָמִים וְהִפְצִיר בְּרֵעִים - יָבוֹא לִידֵי גָּזֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְחָמְדוּ בָתִּים וְגָזָלוּ" (מיכה ב,ב; ושם: וְחָמְדוּ שָׂדוֹת וְגָזָלוּ, וּבָתִּים וְנָשָׂאוּ). וְאִם עָמְדוּ הַבְּעָלִים בְּפָנָיו לְהַצִּיל מָמוֹנָם אוֹ מְנָעוּהוּ לִגְזֹל - יָבוֹא לִידֵי שְׁפִיכוּת דָּמִים; צֵא וּלְמַד מִמַּעֲשֵׂה אַחְאָב וְנָבוֹת.
יב הָא לָמַדְתָּ, שֶׁהַמִּתְאַוֶּה - עוֹבֵר בְּלָאו אֶחָד; וְהַקּוֹנֶה דָּבָר שֶׁהִתְאַוָּה בְּהֶפְצֵר שֶׁהִפְצִיר בַּבְּעָלִים אוֹ בְּבַקָּשָׁה מֵהֶם - עוֹבֵר בִּשְׁנֵי לָאוִין; לְכָךְ נֶאֱמַר "לֹא תַחְמֹד" (שמות כ,יג; דברים ה,יז) וְ"לֹא תִתְאַוֶּה" (דברים ה,יז). וְאִם גָּזַל - עָבַר בִּשְׁלשָׁה לָאוִין.
משמעות הגזלה והחזרתה
יג כָּל הַגּוֹזֵל אֶת חֲבֵרוֹ שָׁוֶה פְּרוּטָה - כְּאִלּוּ נוֹטֵל נִשְׁמָתוֹ מִמֶּנּוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: "כֵּן אָרְחוֹת כָּל בֹּצֵעַ בָּצַע, אֶת נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקַּח" (משלי א,יט). וְאַף עַל פִּי כֵן, אִם לֹא הָיְתָה הַגְּזֵלָה קַיֶּמֶת, וְרָצָה הַגַּזְלָן לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה, וּבָא מֵאֵלָיו וְהֶחֱזִיר דְּמֵי הַגְּזֵלָה - תַּקָּנַת חֲכָמִים הִיא שֶׁאֵין מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ, אֶלָּא עוֹזְרִין אוֹתוֹ וּמוֹחֲלִין לוֹ, כְּדֵי לְקָרֵב הַדֶּרֶךְ הַיְּשָׁרָה עַל הַשָּׁבִים. וְכָל הַמְּקַבֵּל מִמֶּנּוּ דְּמֵי הַגְּזֵלָה - אֵין רוּחַ חֲכָמִים נוֹחָה הֵימֶנּוּ.
ו2 כֵּיצַד? גָּזַל פָּרָה וְנִתְעַבְּרָה אֶצְלוֹ, בֵּין שֶׁיָּלְדָה קֹדֶם שֶׁתְּבָעוֹ בַּדִּין בֵּין שֶׁעֲדַיִן לֹא יָלְדָה; גָּזַל רָחֵל וְנִטְעֲנָה אֶצְלוֹ, בֵּין שֶׁגְּזָזָהּ קֹדֶם שֶׁתְּבָעוֹ בַּדִּין בֵּין שֶׁעֲדַיִן לֹא גְּזָזָהּ - הוֹאִיל וְנִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים, מְשַׁלֵּם כִּשְׁעַת הַגְּזֵלָה. וְאִם יָלְדָה וּגְזָזָהּ - הַגִּזּוֹת וְהַוְּלָדוֹת שֶׁלַּגַּזְלָן; וְאִם עֲדַיִן לֹא יָלְדָה וְלֹא גְּזָזָהּ - שָׁמִין לוֹ, וְנוֹטֵל הַשֶּׁבַח מִן הַנִּגְזָל, וּמַחֲזִיר הַבְּהֵמָה עַצְמָהּ.
ז גָּזַל פָּרָה מְעֻבֶּרֶת, וְנִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים וְאַחַר כָּךְ יָלְדָה; רָחֵל טְעוּנָה, וְנִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים וְאַחַר כָּךְ גְּזָזָהּ - מְשַׁלֵּם דְּמֵי פָּרָה הָעוֹמֶדֶת לֵילֵד וּדְמֵי רָחֵל הָעוֹמֶדֶת לְהִגָּזֵז. וְאִם לִפְנֵי יֵאוּשׁ אוֹ קֹדֶם שֶׁנִּשְׁתַּנָּת יָלְדָה אוֹ גְּזָזָהּ - הֲרֵי הַגִּזּוֹת וְהַוְּלָדוֹת שֶׁלַּבְּעָלִים; וְאַף עַל פִּי שֶׁנִּתְעַבְּרָה אוֹ נִטְעֲנָה בְּיַד הַגַּזְלָן - הוֹאִיל וְלֹא נִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים, וְלֹא נִשְׁתַּנָּת הַגְּזֵלָה, בִּרְשׁוּת בְּעָלֶיהָ הִיא עֲדַיִן, אַף עַל פִּי שֶׁהַגַּזְלָן חַיָּב בְּאֹנָסֶיהָ.
הגדרת השינוי
י שִׁנּוּי הַחוֹזֵר לִבְרִיָּתוֹ - אֵינוֹ שִׁנּוּי. כֵּיצַד? הַגּוֹזֵל עֵצִים, וְדִבֵּק אוֹתָם בַּמַּסְמְרִים, וְעָשָׂה מֵהֶן תֵּבָה - אֵינוֹ שִׁנּוּי, שֶׁהֲרֵי אֶפְשָׁר לְפָרֵק אוֹתָן, וְהֵן חוֹזְרִין לוּחוֹת כְּשֶׁהָיוּ. יא גָּזַל עָפָר, וְעָשָׂהוּ לְבֵנָה - לֹא קָנָה, שֶׁאִם יָדֹק הַלְּבֵנָה, תַּחֲזֹר עָפָר כְּשֶׁהָיְתָה. גָּזַל לָשׁוֹן שֶׁלְּמַתֶּכֶת, וְעָשָׂהוּ מַטְבֵּעַ - לֹא קָנָה, שֶׁאִם יַתִּיךְ הַמַּטְבֵּעַ, יַחֲזֹר לָשׁוֹן כְּשֶׁהָיְתָה. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
יג הַגּוֹזֵל מָעוֹת יְשָׁנוֹת וְשָׁפָן וְחִדְּשָׁן - לֹא קָנָה, שֶׁהֲרֵי מִתְיַשְּׁנִין וְחוֹזְרִין כְּשֶׁהָיוּ. גָּזַל מָעוֹת חֲדָשִׁים וְיִשְּׁנָן - קָנָה, שֶׁאִם יְחַדֵּשׁ אוֹתָן, פָּנִים חֲדָשׁוֹת הֵן. גָּזַל דֶּקֶל מְחֻבָּר וּקְצָצוֹ - לֹא קָנָה, אֲפִלּוּ כְּרָתוֹ חֻלְיוֹת חֻלְיוֹת; עָשָׂהוּ קוֹרוֹת - קָנָה*. יד1 גָּזַל קוֹרוֹת גְּדוֹלוֹת וַעֲשָׂיָן קְטַנּוֹת - לֹא קָנָה. קְצָצָן לוּחוֹת עַד שֶׁנִּשְׁתַּנָּה שְׁמָם - קָנָה. גָּזַל לוּלָב וְהִפְרִיד עָלָיו - קָנָה הֶעָלִים. גָּזַל עָלִים וַעֲשָׂיָן הֻפְיָה - קָנָה.
התייקרות
טז גְּזֵלָה שֶׁלֹּא נִשְׁתַּנָּת, וְהוּקְרָה - אַף עַל פִּי שֶׁנִּתְיָאֲשׁוּ מִמֶּנָּה הַבְּעָלִים, הֲרֵי זוֹ חוֹזֶרֶת לִבְעָלֶיהָ וְאֵין לַגַּזְלָן בָּהּ כְּלוּם, שֶׁלֹּא תִּקְּנוּ לַגַּזְלָן אֶת הַשֶּׁבַח אַחַר יֵאוּשׁ אֶלָּא כְּגוֹן שֶׁבַח גִּזּוֹת וּוְלָדוֹת; אֲבָל שֶׁבַח הַיֹּקֶר, אִם הָיְתָה הַגְּזֵלָה קַיֶּמֶת - חוֹזֶרֶת בְּעֵינֶיהָ, וְאֵינוֹ זוֹכֶה בּוֹ.

פֶּרֶק שְׁלִישִׁי

שינוי ערך הגזלה; אופני גזל

שינוי ערך הגזלה
א הַגּוֹזֵל חָבִית שֶׁלְּיַיִן מֵחֲבֵרוֹ וַהֲרֵי הִיא שָׁוָה דִּינָר בִּשְׁעַת הַגְּזֵלָה, וְהוּקְרָה אֶצְלוֹ וְעָמְדָה בְּאַרְבָּעָה: אִם שָׁבַר אֶת הֶחָבִית אוֹ שָׁתָה אוֹתָהּ אוֹ מְכָרָהּ אוֹ נְתָנָהּ בְּמַתָּנָה אַחַר שֶׁהוּקְרָה - מְשַׁלֵּם אַרְבָּעָה, כִּשְׁעַת הוֹצָאָה מִן הָעוֹלָם, שֶׁאִלּוּ הִנִּיחָהּ הָיְתָה חוֹזֶרֶת בְּעַצְמָהּ; נִשְׁבְּרָה מֵאֵלֶיהָ אוֹ אָבְדָה - מְשַׁלֵּם דִּינָר, כִּשְׁעַת הַגְּזֵלָה.
ד2 אֲבָל אִם גָּזַל בְּהֵמָה וַעֲבָדִים וְכָחֲשׁוּ כַּחַשׁ שֶׁאֶפְשָׁר לַחֲזֹר, אוֹ שֶׁגָּזַל מַטְבֵּעַ וְנִפְסַל בִּמְדִינָה זוֹ וַהֲרֵי הוּא יוֹצֵא בִּמְדִינָה אַחֶרֶת, אוֹ שֶׁגָּזַל פֵּרוֹת וְהִרְקִיבוּ מִקְצָתָן, אוֹ תְּרוּמָה וְנִטְמֵאת, אוֹ שֶׁגָּזַל חָמֵץ וְעָבַר עָלָיו הַפֶּסַח, אוֹ בְּהֵמָה וְנֶעֶבְרָה בָּהּ עֲבֵרָה אוֹ נִפְסְלָה מִלִּקָּרֵב, אוֹ שֶׁהָיְתָה יוֹצְאָה לְהִסָּקֵל - אוֹמֵר לוֹ 'הֲרֵי שֶׁלְּךָ לְפָנֶיךָ', וּמַחֲזִיר אוֹתָהּ בְּעַצְמָהּ.
גזל ונזק
ו הַגּוֹזֵל בְּהֵמָה וְנָשָׂא עָלֶיהָ מַשָּׂא אוֹ רָכַב עָלֶיהָ אוֹ חָרַשׁ בָּהּ אוֹ דָּשׁ וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה, וְהֶחֱזִירָהּ לִבְעָלֶיהָ - אַף עַל פִּי שֶׁעָבַר בְּלֹא תַעֲשֶׂה, אֵינוֹ חַיָּב לְשַׁלֵּם כְּלוּם, שֶׁהֲרֵי לֹא הִפְסִידָהּ וְלֹא הִכְחִישָׁהּ. וְאִם הֻחְזַק אָדָם זֶה לִגְזֹל אוֹ לַעֲשׂוֹת מַעֲשִׂים אֵלּוּ פַּעַם אַחַר פַּעַם - קוֹנְסִין אוֹתוֹ וַאֲפִלּוּ בְּחוּצָה לָאָרֶץ, וְשָׁמִין הַשָּׂכָר אוֹ הַשֶּׁבַח שֶׁהִשְׁבִּיחַ בַּבְּהֵמָה, וּמְשַׁלֵּם לַנִּגְזָל.
יג1 הָיוּ פֵּרוֹת מֻפְקָדִין אֶצְלוֹ, וְנָטַל מִקְצָתָן - אֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא בְּאַחֲרָיוּת הַפֵּרוֹת שֶׁנָּטַל, וּשְׁאָר הַפִּקָּדוֹן הַמֻּנָּח בִּמְקוֹמוֹ, הֲרֵי הוּא בִּרְשׁוּת בְּעָלָיו. וְאִם נִפְסַד הַשְּׁאָר מֵחֲמַת זֶה שֶׁנָּטַל - חַיָּב בַּכֹּל.
הלוקח שלא ברשות
טו הַשּׁוֹאֵל שֶׁלֹּא מִדַּעַת הַבְּעָלִים - הֲרֵי זֶה גַּזְלָן. הָיָה כְּלִי בְּיַד בְּנוֹ שֶׁלְּבַעַל הַבַּיִת אוֹ בְּיַד עַבְדּוֹ, וּלְקָחוֹ אֶחָד מֵהֶן וְנִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ - הֲרֵי זֶה שׁוֹאֵל שֶׁלֹּא מִדַּעַת, וְנַעֲשָׂה בִּרְשׁוּתוֹ, וְנִתְחַיֵּב בְּאֹנָסָיו עַד שֶׁיַּחֲזִירֶנּוּ לַבְּעָלִים. לְפִיכָךְ, אִם הֶחֱזִירוֹ לַקָּטָן שֶׁהָיָה בְּיָדוֹ אוֹ לָעֶבֶד, וְאָבַד מֵהֶן אוֹ נִשְׁבַּר - חַיָּב לְשַׁלֵּם. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
טז הַחוֹטֵף מַשְׁכּוֹן מִיַּד הַלּוֹוֶה שֶׁלֹּא בִּרְשׁוּת בֵּית דִּין - הֲרֵי זֶה גַּזְלָן, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא חַיָּב לוֹ. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אִם נִכְנַס לְתוֹךְ בֵּית חֲבֵרוֹ וּמִשְׁכְּנוֹ, שֶׁהוּא גַּזְלָן, שֶׁנֶּאֱמַר: "בַּחוּץ תַּעֲמֹד" (דברים כד,יא).

פֶּרֶק רְבִיעִי

הטוען את חברו בגזל

ב כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁנִּכְנַס לְתוֹךְ בֵּית חֲבֵרוֹ לְמַשְׁכְּנוֹ בִּפְנֵי עֵדִים, וְלֹא הָיָה תַּחַת כְּנָפָיו כְּלוּם, וְיָצָא וְכֵלִים מֻטָּלִין לוֹ תַּחַת כְּנָפָיו, וְלֹא יָדְעוּ הָעֵדִים מַה הֵן, בַּעַל הַבַּיִת אוֹמֵר 'כָּךְ וְכָךְ גְּזַלְתַּנִי', בֵּין שֶׁאָמַר הַגַּזְלָן 'מֵעוֹלָם לֹא נִכְנַסְתִּי וְלֹא נָטַלְתִּי כְּלוּם', בֵּין שֶׁאָמַר 'נִכְנַסְתִּי לְמַשְׁכֵּן, כְּשֶׁאָמְרוּ הָעֵדִים, אֲבָל לֹא נָטַלְתִּי, וְלֹא הָיָה תַּחַת כְּנָפַי אֶלָּא כֵּלִים שֶׁלִּי', בֵּין שֶׁאָמַר 'נָטַלְתִּי כְּלִי זֶה' וּבַעַל הַבַּיִת טוֹעֵן שֶׁנָּטַל זֶה וּכְלִי אַחֵר - הֲרֵי בַּעַל הַבַּיִת נִשְׁבָּע בִּנְקִיטַת חֵפֶץ, וְנוֹטֵל כָּל מַה שֶּׁיִּטְעֹן.
שבועה לגזלן: טענה בעדים שלא ראוהו מוציא
ד רָאוּהוּ עֵדִים שֶׁנִּכְנַס לְמַשְׁכֵּן אֶת חֲבֵרוֹ וְלֹא רָאוּהוּ בְּעֵת שֶׁיָּצָא, אוֹ שֶׁיָּצָא וְאֵין נִרְאֶה תַּחַת כְּנָפָיו כְּלוּם, וּבַעַל הַבַּיִת טוֹעֵן וְאוֹמֵר 'כָּךְ וְכָךְ נָטַל' - אֲפִלּוּ אָמַר 'מֵעוֹלָם לֹא נִכְנַסְתִּי', שֶׁהֲרֵי מַכְחִישׁ אֶת הָעֵדִים, הֲרֵי זֶה פָּטוּר; שֶׁאִם אָמַר 'נִכְנַסְתִּי וְלֹא נָטַלְתִּי' - נִשְׁבָּע שְׁבוּעַת הֶסֵּת שֶׁלֹּא נָטַל כְּלוּם וְהוֹלֵךְ, שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁיִּכָּנֵס לִגְזֹל וְלֹא גָּזַל.
יא2 וְכֵן הַטּוֹעֵן אֶת חֲבֵרוֹ שֶׁנִּכְנַס לְבֵיתוֹ וּגְזָלוֹ כֵּלִים, וְהוּא אוֹמֵר 'דֶּרֶךְ מַשְׁכּוֹן לְקַחְתִּים בְּחוֹב שֶׁיֵּשׁ לִי אֶצְלְךָ', וּבַעַל הַבַּיִת אוֹמֵר 'אֵין לְךָ בְּיָדִי כְּלוּם' - אַף עַל פִּי שֶׁהוֹדָה שֶׁמִּשְׁכְּנוֹ שֶׁלֹּא בִּרְשׁוּת, הוֹאִיל וְאֵין שָׁם עֵדִים שֶׁמְּעִידִין שֶׁגָּזַל, הֲרֵי זֶה נִשְׁבָּע וְגוֹבֶה חוֹבוֹ מִן הַמַּשְׁכּוֹן, שֶׁהַפֶּה שֶׁאָסַר הוּא הַפֶּה שֶׁהִתִּיר; וְהוֹאִיל וְהוּא נִשְׁבָּע וְנוֹטֵל - הֲרֵי זֶה נִשְׁבָּע בִּנְקִיטַת חֵפֶץ, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בְּהִלְכוֹת טוֹעֵן וְנִטְעָן (א,ב).
טענה בעדים שראוהו מוציא כלים
יב1 רָאוּהוּ עֵדִים שֶׁנִּכְנַס לְתוֹךְ בֵּיתוֹ שֶׁלַּחֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא בִּפְנֵי בַּעַל הַבַּיִת וְנָטַל מִשָּׁם כֵּלִים - אַף עַל פִּי שֶׁהוֹצִיאָן מְגֻלִּין, וְאַף עַל פִּי שֶׁבַּעַל הַבַּיִת הַזֶּה עָשׂוּי לִמְכֹּר אֶת כֵּלָיו, אִם טָעַן וְאָמַר 'דֶּרֶךְ גָּזֵל לְקָחָן', וְהַלָּה אוֹמֵר 'בִּרְשׁוּתְךָ בָּאתִי, וְאַתָּה מְכַרְתָּם לִי' אוֹ 'נְתַתָּם לִי' אוֹ 'בְּחוֹב שֶׁיֵּשׁ לִי אֶצְלְךָ תְּפַשְׂתִּים', אֵינוֹ נֶאֱמָן, שֶׁכָּל הַנִּכְנָס לְבֵית חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא בְּפָנָיו, וְנָטַל כֵּלִים מִשָּׁם וְהוֹצִיאָן בִּפְנֵי עֵדִים - הֲרֵי זֶה בְּחֶזְקַת גַּזְלָן.
טענה בעד שראהו מוציא כלים
יג1 וְכֵן אִם הָיָה שָׁם עֵד אֶחָד בִּלְבַד, וּבַעַל הַבַּיִת טוֹעֵן שֶׁגָּזוּל הוּא כְּלִי זֶה בְּיָדוֹ, וְהַלָּה אוֹמֵר 'לָקוּחַ הוּא בְּיָדִי' אוֹ 'בְּחוֹבִי גְּבִיתִיו' אוֹ 'שֶׁלִּי הָיָה, וּפִקָּדוֹן הוּא אֶצְלְךָ' - הֲרֵי זֶה חַיָּב לְהַחֲזִיר הַכְּלִי לִבְעָלָיו בְּלֹא שְׁבוּעָה; שֶׁאִלּוּ הָיוּ שָׁם שְׁנֵי עֵדִים - הָיָה חַיָּב לְשַׁלֵּם, וְעַכְשָׁו שֶׁאֵין שָׁם אֶלָּא עֵד אֶחָד, חַיָּב שְׁבוּעָה, וְאֵינוֹ יָכוֹל לִשָּׁבַע, שֶׁהֲרֵי אֵינוֹ מַכְחִישׁ אֶת הָעֵד. וְכָל הַמְּחֻיָּב שְׁבוּעָה וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהִשָּׁבַע - מְשַׁלֵּם.
טענה בעד כשהכמות אינה ידועה
טו חָטַף מִמֶּנּוּ זְהוּבִים בִּפְנֵי עֵד אֶחָד, וְהוּא אוֹמֵר 'שֶׁלִּי חָטַפְתִּי, וְעֶשְׂרִים הָיוּ' - אַף עַל פִּי שֶׁאֵין הָעֵד יוֹדֵעַ כַּמָּה חָטַף, הֲרֵי זֶה מְשַׁלֵּם הָעֶשְׂרִים, שֶׁהֲרֵי יָדַע בְּוַדַּאי שֶׁזְּהוּבִים חָטַף, וְאִלּוּ הָיוּ שְׁנַיִם, הָיָה חַיָּב לְשַׁלֵּם; וְנִמְצָא בְּעֵד אֶחָד מְחֻיָּב שְׁבוּעָה וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהִשָּׁבַע, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל, יג).
טענת ספק בעד אחד
יז נִכְנַס לְבֵיתוֹ שֶׁלַּחֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא בְּפָנָיו וְנָטַל מִשָּׁם כֵּלִים בִּפְנֵי עֵד אֶחָד, וְאֵין הָעֵד יוֹדֵעַ כַּמָּה נָטַל, הֲרֵי בַּעַל הַבַּיִת אוֹמֵר 'עֶשְׂרִים כֵּלִים הָיוּ בְּבֵיתִי', וְהַגּוֹזֵל אוֹמֵר 'לֹא נָטַלְתִּי אֶלָּא עֲשָׂרָה, וְהֵן שֶׁלִּי' - חַיָּב לְהַחֲזִיר הָעֲשָׂרָה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מְחֻיָּב שְׁבוּעָה וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהִשָּׁבַע, וְאֵינוֹ נִשְׁבָּע עַל הַשְּׁאָר אֲפִלּוּ שְׁבוּעַת הֶסֵּת, מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִטְעֹן עַל הַגַּזְלָן טַעֲנַת וַדַּאי.

פֶּרֶק חֲמִישִׁי

הנאה מגזל; תוקף דיני המלך

ב אָסוּר לֵהָנוֹת בְּדָבָר הַגָּזוּל, וַאֲפִלּוּ לְאַחַר יֵאוּשׁ, וְהוּא שֶׁיֵּדַע בְּוַדַּאי שֶׁדָּבָר זֶה הוּא הַגְּזֵלָה עַצְמָהּ. כֵּיצַד? יָדַע בְּוַדַּאי שֶׁבְּהֵמָה זוֹ גְּזוּלָה - אָסוּר לִרְכֹּב עָלֶיהָ אוֹ לַחֲרֹשׁ בָּהּ. ג גָּזַל בַּיִת אוֹ שָׂדֶה - אָסוּר לַעֲבֹר בְּתוֹכָהּ אוֹ לְהִכָּנֵס לָהּ בַּחַמָּה מִפְּנֵי הַחַמָּה אוֹ בַּגְּשָׁמִים מִפְּנֵי הַגְּשָׁמִים. וְאִם דָּר בְּתוֹכָהּ - חַיָּב לְהַעֲלוֹת שָׂכָר לַבְּעָלִים, כְּדִין הַדָּר בַּחֲצַר חֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא מִדַּעְתּוֹ. גָּזַל דְּקָלִים וְעָשָׂה מֵהֶן גֶּשֶׁר - אָסוּר לַעֲבֹר עָלָיו. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
הקונה מן הגזלן
ז דִּין הַלּוֹקֵחַ מִטַּלְטְלִין מִן הַגַּזְלָן - כַּלּוֹקֵחַ מִן הַגַּנָּב: אִם גַּזְלָן מְפֻרְסָם הוּא - לֹא עָשׂוּ בּוֹ תַּקָּנַת הַשּׁוּק; וְאִם אֵינוֹ מְפֻרְסָם - עָשׂוּ בּוֹ תַּקָּנַת הַשּׁוּק, וְנוֹתֵן הַנִּגְזָל לַלּוֹקֵחַ דָּמִים שֶׁנָּתַן וְלוֹקֵחַ גְּזֵלָתוֹ, וְחוֹזֵר וְתוֹבֵעַ הַגַּזְלָן בִּדְמֵי הַגְּזֵלָה. וְאִם כְּבָר נִתְיָאֲשׁוּ הַבְּעָלִים - קָנָה לוֹקֵחַ עַצְמָהּ שֶׁלַּגְּזֵלָה, וְאֵינוֹ מַחֲזִירָהּ.
יא בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים שֶׁהַמּוֹכֵס כְּלִסְטִיס? בִּזְמַן שֶׁהַמּוֹכֵס גּוֹי, אוֹ מוֹכֵס הָעוֹמֵד מֵאֵלָיו, אוֹ מוֹכֵס הָעוֹמֵד מֵחֲמַת הַמֶּלֶךְ וְאֵין לוֹ קִצְבָּה, אֶלָּא לוֹקֵחַ מַה שֶּׁיִּרְצֶה וּמַנִּיחַ מַה שֶּׁיִּרְצֶה. אֲבָל מֶכֶס שֶׁפְּסָקוֹ הַמֶּלֶךְ וְאָמַר שֶׁיִּלָּקַח שְׁלִישׁ אוֹ רְבִיעַ אוֹ דָּבָר קָצוּב, וְהֶעֱמִיד מוֹכֵס יִשְׂרָאֵל לִגְבּוֹת חֵלֶק זֶה לַמֶּלֶךְ, וְנוֹדַע שֶׁאָדָם זֶה נֶאֱמָן, וְאֵינוֹ מוֹסִיף כְּלוּם עַל מַה שֶּׁגָּזַר הַמֶּלֶךְ - אֵינוֹ בְּחֶזְקַת גַּזְלָן, לְפִי שֶׁדִּין הַמֶּלֶךְ דִּין הוּא. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁהוּא עוֹבֵר הַמַּבְרִיחַ מִן הַמּוֹכֵס זֶה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא גּוֹזֵל מְנַת הַמֶּלֶךְ, בֵּין שֶׁהָיָה הַמֶּלֶךְ גּוֹי בֵּין שֶׁהָיָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל.
מסי המלך והפקעת ממון
יב וְכֵן מֶלֶךְ שֶׁהֵשִׂים מַס עַל בְּנֵי הָעִיר אוֹ עַל כָּל אִישׁ וָאִישׁ דָּבָר קָצוּב מִשָּׁנָה לְשָׁנָה, אוֹ עַל כָּל שָׂדֶה וְשָׂדֶה דָּבָר קָצוּב, אוֹ שֶׁגָּזַר שֶׁכָּל מִי שֶׁיַּעֲבֹר עַל דָּבָר זֶה יִלָּקְחוּ כָּל נְכָסָיו לְבֵית הַמֶּלֶךְ, אוֹ כָּל מִי שֶׁיִּמָּצֵא בַּשָּׂדֶה בִּשְׁעַת הַגֹּרֶן הוּא יִתֵּן הַמַּס שֶׁעָלֶיהָ, בֵּין שֶׁהָיָה הוּא בַּעַל הַשָּׂדֶה בֵּין שֶׁאֵינוֹ בַּעַל הַשָּׂדֶה, וְכָל כַּיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ - אֵינוֹ גּוֹזֵל, וְיִשְׂרָאֵל שֶׁגָּבָה אוֹתָן לַמֶּלֶךְ אֵינוֹ בְּחֶזְקַת גַּזְלָן, וַהֲרֵי הוּא כָּשֵׁר; וְהוּא שֶׁלֹּא יוֹסִיף וְלֹא יְשַׁנֶּה כְּלוּם, וְלֹא יִקַּח לְעַצְמוֹ כְּלוּם.
יג1 וְכֵן מֶלֶךְ שֶׁכָּעַס עַל אֶחָד מֵעֲבָדָיו וְשַׁמָּשָׁיו מִבְּנֵי הַמְּדִינָה וְלָקַח שָׂדֵהוּ אוֹ חֲצֵרוֹ - אֵינָהּ גָּזֵל, וּמֻתָּר לֵהָנוֹת בָּהּ, וְהַלּוֹקֵחַ אוֹתָהּ מִן הַמֶּלֶךְ הֲרֵי הִיא שֶׁלּוֹ, וְאֵין הַבְּעָלִים מוֹצִיאִין אוֹתָהּ מִיָּדוֹ; שֶׁזֶּה דִּין הַמְּלָכִים כֻּלָּן, לִקַּח כָּל מָמוֹן שַׁמָּשֵׁיהֶן כְּשֶׁכּוֹעֲסִין עֲלֵיהֶן, וַהֲרֵי הַמֶּלֶךְ הִפְקִיעַ שִׁעְבּוּדָן, וְנַעֲשָׂת חָצֵר זוֹ אוֹ שָׂדֶה זוֹ כְּהֶפְקֵר, וְכָל הַקּוֹנֶה אוֹתָהּ מִן הַמֶּלֶךְ - זָכָה בָּהּ.
יג2 אֲבָל מֶלֶךְ שֶׁלָּקַח חָצֵר אוֹ שָׂדֶה שֶׁלְּאֶחָד מִבְּנֵי הַמְּדִינָה דֶּרֶךְ חָמָס, שֶׁלֹּא כַּדִּינִין שֶׁחָקַק - הֲרֵי זֶה גַּזְלָן; וְהַלּוֹקֵחַ מִמֶּנּוּ - מוֹצִיאִין הַבְּעָלִים מִיָּדוֹ. יד1 כְּלָלוֹ שֶׁלַּדָּבָר: כָּל דִּין שֶׁיַּחֲקֹק אוֹתוֹ הַמֶּלֶךְ לַכֹּל, וְלֹא יִהְיֶה לְאָדָם אֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ - אֵינוֹ גָּזֵל. וְכָל שֶׁיִּקַּח מֵאִישׁ זֶה בִּלְבַד שֶׁלֹּא כַּדָּת הַיְּדוּעָה לַכֹּל, אֶלָּא חָמַס אֶת זֶה - הֲרֵי זֶה גָּזֵל.
יח בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּמֶלֶךְ שֶׁמַּטְבְּעוֹ יוֹצֵא בְּאוֹתָן הָאֲרָצוֹת, שֶׁהֲרֵי הִסְכִּימוּ עָלָיו בְּנֵי אוֹתָהּ הָאָרֶץ וְסָמְכָה דַּעְתָּן שֶׁהוּא אֲדוֹנֵיהֶם וְהֵם לוֹ עֲבָדִים. אֲבָל אִם אֵין מַטְבְּעוֹ יוֹצֵא - הֲרֵי הוּא כְּגַזְלָן בַּעַל זְרוֹעַ וּכְמוֹ חֲבוּרַת לִסְטִים הַמְּזֻיָּנִין שֶׁאֵין דִּינֵיהֶן דִּין, וְכֵן מֶלֶךְ זֶה וְכָל עֲבָדָיו כְּגַזְלָן לְכָל דָּבָר.

פֶּרֶק שִׁשִּׁי

שאין בהם גזל; גזל מדרבנן

ח וְכֵן אָסְרוּ חֲכָמִים לָצוּד יוֹנִים בְּתוֹךְ הַיִּשּׁוּב, מִפְּנֵי שֶׁהֵן שֶׁלַּאֲחֵרִים. וְאֵין פּוֹרְשִׂין נְשָׁבִין לַיּוֹנִים אֶלָּא אִם כֵּן הִרְחִיק מִן הַיִּשּׁוּב אַרְבָּעָה מִילִין. וְאִם הָיָה יִשּׁוּב כְּרָמִים - אֲפִלּוּ מֵאָה מִיל לֹא יִפְרֹשׂ, שֶׁהַיּוֹנִים שֶׁלְּבַעֲלֵי כְּרָמִים הֵן. וְכֵן לֹא יִפְרֹשׂ בְּתוֹךְ הַשּׁוֹבָכִין, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן שֶׁלּוֹ אוֹ שֶׁלַּגּוֹי אוֹ שֶׁלַּהֶפְקֵר, וְאַף עַל פִּי שֶׁהִרְחִיק מִן הַיִּשּׁוּב מֵאָה מִיל, מִפְּנֵי שֶׁהַיּוֹנִים בָּאוֹת לְיִשּׁוּב הַשּׁוֹבָכִין.
י2 וְכֵן הַמְּשַׂחֲקִין בִּבְהֵמָה אוֹ בְּחַיָּה אוֹ בְּעוֹפוֹת, וְעוֹשִׂים תְּנַאי שֶׁכָּל שֶׁתְּנַצַּח בְּהֶמְתּוֹ אוֹ תָּרוּץ יָתֵר יִקַּח מֵחֲבֵרוֹ כָּךְ וְכָךְ, וְכָל כַּיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ - הַכֹּל אָסוּר, וְגָזֵל מִדִּבְרֵיהֶם. יא וְהַמְּשַׂחֵק בְּקוּבְיָה עִם הַגּוֹי - אֵין בּוֹ אִסּוּר גָּזֵל, אֲבָל יֵשׁ בּוֹ אִסּוּר עוֹסֵק בִּדְבָרִים בְּטֵלִים, שֶׁאֵין רָאוּי לְאָדָם לַעֲסֹק כָּל יָמָיו אֶלָּא בְּדִבְרֵי תּוֹרָה וּבְיִשּׁוּבוֹ שֶׁלָּעוֹלָם.
דין הגוזל מדרבנן
טז כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ גָּזֵל שֶׁלְּדִבְרֵיהֶם - אֵינוֹ יוֹצֵא מִיָּדוֹ בְּדַיָּנִין. וְכֵן אִם כָּפַר בּוֹ וְנִשְׁבַּע - אֵינוֹ מוֹסִיף חֹמֶשׁ כְּמוֹ שֶׁמּוֹסִיף עַל הַגָּזֵל הַגָּמוּר.

פֶּרֶק שְׁבִיעִי

קרן וחומש בכפירת ממון

ירושת גזלן שמת
ג בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהָיָה חַיָּב לְשַׁלֵּם מֵחֲמַת עַצְמוֹ. אֲבָל אִם הָיָה חַיָּב לְשַׁלֵּם מֵחֲמַת אָבִיו - אֵינוֹ מְשַׁלֵּם חֹמֶשׁ. כֵּיצַד? כְּגוֹן שֶׁגָּזַל אָבִיו אוֹ גָּנַב אוֹ שֶׁהָיָה חַיָּב לַאֲחֵרִים וְהַבֵּן יוֹדֵעַ, וְכָפַר הַבֵּן וְנִשְׁבַּע וְאַחַר כָּךְ הוֹדָה - מְשַׁלֵּם הַקֶּרֶן בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֲשֶׁר גָּזָל" (שם ה,כג) - עַל גְּזֵלוֹ הוּא מוֹסִיף חֹמֶשׁ, וְאֵינוֹ מוֹסִיף חֹמֶשׁ עַל גֶּזֶל אָבִיו.
י אֲפִלּוּ הֶחֱזִיר הַגְּזֵלָה כֻּלָּהּ חוּץ מִשָּׁוֶה פְּרוּטָה - חַיָּב לְהוֹלִיכָהּ אַחַר הַנִּגְזָל. וְלֹא יִתֵּן לֹא לִבְנוֹ שֶׁלַּנִּגְזָל וְלֹא לִשְׁלוּחוֹ, אֶלָּא אִם כֵּן עָשָׂה הַנִּגְזָל הַשָּׁלִיחַ בְּעֵדִים. וְאִם הֵבִיא אֶת הַגְּזֵלָה וְאֶת הַחֹמֶשׁ לְבֵית דִּין שֶׁבְּעִירוֹ - הֲרֵי זֶה מֵבִיא אֲשָׁמוֹ וּמִתְכַּפֵּר לוֹ, וּבֵית דִּין מִטַּפְּלִין בָּהּ עַד שֶׁתַּגִּיעַ לְבַעְלָהּ. וְכֵן נוֹתֵן הוּא לִשְׁלוּחַ בֵּית דִּין. וְכָל הַנּוֹתֵן הַגָּזֵל וְכַיּוֹצֵא בּוֹ לְבֵית דִּין - יָצָא.
יא2 אֲבָל אִם נָתַן לוֹ אֶת הַחֹמֶשׁ וְלֹא נָתַן לוֹ אֶת הַקֶּרֶן, אוֹ שֶׁמָּחַל לוֹ עַל הַחֹמֶשׁ וְלֹא מָחַל לוֹ עַל הַקֶּרֶן, אוֹ שֶׁמָּחַל לוֹ עַל זֶה וְעַל זֶה חוּץ מִשָּׁוֶה פְּרוּטָה בַּקֶּרֶן - חַיָּב לְהוֹלִיכוֹ אַחֲרָיו אוֹ יִתֵּן לְבֵית דִּין שֶׁבְּעִירוֹ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל, י).










להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע