chiddush logo

נקודה שבועית יום הכיפורים

נכתב על ידי ידד, 2/10/2014

 

בתחילת ספר ישעיהו אומר הנביא: "לכו נא ונוכחה יאמר ה' אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו אם יאדימו כתולע כצמר יהיו" - הפסוק, שמלווה אותנו ביום הכיפורים, מלמד אותנו על כרת העונות לעם ישראל: אם החטאים יהיו כמו צבע השני, האדום, אז הם ילבינו כמו שלג, ואם הם יאדימו כמו תולע, אז הם יזכו להיות זכים ונקיים כמו צמר. 

שלג הוא לבן ונקי לגמרי,הצמר לעומתו אינו נקי כל כך אלא יש בו מן הצהבהבות , ומכאן נסביר את הפסוק מהנבואה שאם החטאים האישיים יהיו "כשנים" אז נוכל להפוך אותם להיות נקיים וזכים כמו "שלג", אבל אם החטאים "יאדימו כתולע", כלומר שאם חס וחלילה עברנו עברות של החטאת הרבים, יהיה קשה לתקן עד למדרגה של שלג אלא רק למדרגת "צמר".

אחד מהשיאים של יום הכיפורים הוא "סדר העבודה" של הכהן הגדול בבית המקדש במהלך תפילת מוסף. 

לעבודת המקדש אין כלל ערך אם היא מנותקת מההתנהגות המוסרית. הקדוש ברוך הוא מכפר לעונות בני ישראל רק כאשר האדם סר מדרכו הרעה.

התשובה היא תנאי הכרחי לכפרה ורק אחריה הקורבנות מכפרים על האדם. 

אחד הדברים הבולטים ביום כיפור הוא הצבע הלבן. כיום נוהגים רבים מאיתנו ללבוש ממש בגדי לבן ביום זה אך המקור הוא הרבה יותר ותיק.

כחלק מעבודת הכהן הגדול במקדש הוא היה מחליף את בגדיו חמש פעמים. פעמיים מתוכם היו החלפה לסדרת בגדים מצומצמת ופשוטה יותר מהרגיל והיא בצבעי לבן ורק איתה היה נכנס ביום היחיד בשנה לקודש הקודשים. 

על ראש השעיר,שהיה נשלח על ידי הכהן הגדול לאחר הגרלה אל המדבר, היו קושרים "לשון של זהורית" והלשון הזה היה מלבין כשהיה מגיע השעיר למדבר, שנאמר: "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו".

הצבע הלבן מסמל טוהר וקדושה ויש בו את  הפשטות והנקיות שיש ביום הכיפורים, יום שנפתח בתפילה זכה בה אנו פורשים את חטאינו האישיים, תפילת כל נדרי שלמעשה מבטלת כל נדר שאמרנו כולנו וממשיכה בתפילות ובקשות לכפרה אישית ולאומית.

בסיומו של יום קדוש זה אנו נמצאים כולנו על דף חלק, נקי ולבן. אנו כמו בגדיו של הכהן הגדול בשעת כניסתו למקום הקדוש ביותר - קודש הקדשים. כמו "הלשון של זהורית" שעל ראש השעיר שמלבינה בהגיעו למדבר.

 

גמר חתימה טובה לכל בית ישראל!

ושבת שלום ומבורך!

 

 

תודות: לצחי מכאלי

 

"חוויית השבוע שלי"       http://2all.co.il/web/Sites13/hy3/

 

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה