chiddush logo

נפש חיה, שרץ ורמש (3 תגובות לחידוש זה)

14/10/2014

ביום חמישי נאמר -

פסוק כ': " ויאמר אלוהים ישרצו המים שרץ נפש חיה".

ופירש רש"י נפש חיה - שיהא בה חיות  שרץ - כל דבר חי שאינו גבוה מן הארץ קרוי שרץ, בעוף כגון זבובים בשקצים כגון נמלים וחיפושים ותולעים ובבריות כגון חולד ועכבר וחומט וכיוצא בהם וכן הדגים..


ביום שישי נאמר -

פסוק כ"ד: ויאמר אלוהים תוצא הארץ נפש חיה למינה, בהמה ורמש וחיתו ארץ למינה".

ופירש רש"י נפש חיה - שיש בה חיות. ורמש - הם שרצים שהם נמוכים ורומשים על הארץ ונראים כאילו נגררים שאין הילוכן ניכר כל לשון רמש ושרץ..


שתי שאלות על פירושו של רש"י:

א. מדוע ביאר פעמיים את המילים "נפש חיה"? אמנם בפסוק כ' פירש בלשון עתיד - שיהא ובפסוק כ"ד בלשון הווה - שיש, אך האם בשל כך צריך לחזור על פירושו, וכי לא היינו יודעים זאת לבד?

ב. בפסוק כ' פירש"י - "ובבריות כגון חולד, עכבר וחומט..", הלא נראה שאותן בריות נבראו רק ביום שישי! אם כך, למה לא כתב זאת בפירושו לפסוק כ"ד על "ורמש"?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (3)
יעקבח1 (19/10/2014)
תשובה לשאלה הראשונה :רש"י ביאר את המילים "נפש חיה" שהופיעו בפרק א בפסוקים כ, כא, כד ובפרק ב בפסוק ז. והסבר לכפל של ההסבר ברש"י נמצא בפירושו לפסוק ז " אף בהמה וחיה נקראו נפש, אך זו של האדם חיה שבכולן שנתוסף בו דעה ודיבור". כלומר כולם נקראים "נפש חיה" אבל ברמשים וחיות של פרק א יש להם רק חיות ולכן רש"י הדגיש בכל הפסוק שבו נכתב "נפש חיה" -"שיהא/שיש בה חיות" ואילו לגבי האדם רש"י הדגיש שיש לו גם דעה ודיבור .
דביר (18/10/2014)
רעיון לתשובה לשאלה הראשונה:
במים יש יצורים שאסורים לאכילה ולא נראה במבט ראשון שיש בהם חיים כגון צדפות, פירות ים וכדו ולא היינו מכללים אותם ביצורים החיים.
לכן רש"י מפרש שיהא בה חיות, גם חיות עתידית שלא בולטת ומוכרת לנו מהמציאות שלנו, נקראת חיות.
יעקבח1 (14/10/2014)
תשובה לשאלה השניה - לרש"י היתה קושיה: מכיוון ששרץ ורמץ זה מושג זהה, לכן הרי גם ביום החמישי וגם ביום השישי נבראו הרמשים/השקצים לפי הפסוקים ?! לכן רש"י בפסוק כ מסביר שלמילת "שרץ" יש לה כמה משמעויות :א. שרץ העוף כגון זבובים. ב. שקצים כגון נמלים. ג. שרץ הבריות (החיות) כגון עכבר. ד. שרף המים כגון דגים. ורש"י לא צריך להסביר עוד מכיוון עכשיו הכל מובן: פסוק כ מדבר על שרץ המים ושרץ העוף. ופסוק כד מדבר על שרץ החיות ופסוק כה מדבר על רמש האדמה כגון נמלים.