מדוע מואשמים בני ישראל במה שלא עשו? (לחידוש זה נכתבו 4 תגובות)

נכתב על ידי אברהם לוי ב-10/8/2010

דברים

נאמר בפרשת דברים: גַּם בִּי הִתְאַנַּף ה' בִּגְלַלְכֶם לֵאמֹר גַּם אַתָּה לֹא תָבֹא שָׁם: (דברים א' ל"ז).

 

ולכאורה קשה, הרי העונש של משה שלא יכנס לארץ, אינו "בגלל בני ישראל", אלא מפני שלא נתקדש שם שמים על ידו כאשר הכה את הסלע במקום לדבר איתו, וכמו שנאמר (עליו ועל אהרון) יען לא האמנתם בי להקדישני וכו' – ועין שם ברש"י שמדובר בדקות שנתבע עליה משה, אם כן מה זה אשמת בני ישראל? מדוע בתוכחתו אליהם – הוא מאשימם בעניין זה?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן

יודע את התשובה? חושב אחרת?
תגובות ודיון על החידוש (4)
אברהם לוי (4/10/2010)
תודה לכבוד יצחק ג על הדברים,
בטוחני שאם הגעת עד "ללשם", סימן שאתה בר אוריין.
אך האמת היא שגם על פי "הפשט", מבואר ברבותינו הראשונים שהתביעה על משה היית "שנמנע על ידו קידוש ה' ". עיין ברבינו בחיי ובמפרשים על המקום, וקמדומני שגם ברש"י מופיע החשבון הזה.
אומנם יש מרבותינו שביארו את חטא משה באופן אחר, (עיין ברבינו בחיי הנ"ל בהרחבה).
reuven (13/8/2010)
האברבנל בכלל אומר שמשה לא נכנס לארץ בגלל חטא המרגלים שחטא שאמר להם לעשות בארץ בדיקות אשר לא צווה ע"י הקב"ה ולכן נענש (חטא המרגלים בסך הכל באשמת העם אז אולי הוא אומר זאת) אך אומר האברבנל שמפני כבודו של משה הקב"ה לא העניש אותו ביחד עם המרגלים!
יצחק ג (12/8/2010)
בלש"ם (ח"ב שער ד') האריך מאד להוכיל ולבאר שכל חטא משה רבינו היה רק בחלק של השפעתו לבני ישראל - שנפגמה ההשפעה מחמת חטאם, אבל בו עצמו לא היה שום פגם אפי' כל שהוא.
DL2000 (10/8/2010)
לכאורה הם הכעיסו אותו , ובגלל זה הוא היכה את הסלע ולא דיבר אליו ,כמו שהקב"ה ציוה אותו.