chiddush logo

האם המזוזה מגנה?

נכתב על ידי avnet613, 27/4/2015

 אחת הסיבות שמובילה אנשים רבים לקבוע מזוזה בפתח הבית היא סגולתה כמגנה על הבית. בדברים אלו נראה דעות שונות בדברי רבותנו בדבר ההגנה שהמזוזה נותנת לבית.

אולי הקישור הראשון והבסיסי של המזוזה כמגנה ניתן לראות ביציאת מצריים בנתינת הדם על המזוזות ועל המשקוף. מטרת נתינת הדם במצב זה היא למנוע מן המשחית לנגוף את היושבים בתוך הבית. ישנם מדרשים שמקשרים בין נתינת הדם על המזוזה לבין מצוות מזוזה.
הגמ' מביאה סיפור שבו אונקלוס התגייר והמלך שלך גדודים רבים כדי להחזיר אותו בחזרה, אולם אונקלוס אמר להם שייראו את ההבדל שבין המלך לקב"ה. בעוד שהמלך שולח את גדודיו שיגנו עליו והוא יושב בפנים הקב"ה שם את שמו במזוזה בחוץ והיא מגנה על עם ישראל. כך גם בירושלמי מופיע סיפור שבו ארבטן שלח לרבי מרגלית והוא שלח לו בחזרה מזוזה. למראה כעסו של ארבטן, אמר לו רבי שהוא שלח לו דבר שיש לשמור עליו ואילו הוא שלח לו דבר שומר.
מעניין ששני הסיפורים הללו קושרים לתשובה לגויים.
יש הלשכה הלכתית מעניינת לעובדה שהמזוזה שומרת. הגמ' בפסחים אומרת שאסור לאדם לעזוב בית ולקחת את המזוזות כי בלקיחה זו הוא מסכן את הדיירים החדשים של הבית.
אנחנו יודעים שבתקופת הראשונים היו מזוזות רבות שהיו מוסיפים להם סגולות כדי שיגנו אף יותר מאשר ההגנה מעצם המצווה. הרא"ש מביא מנהג להוסיף שמות של מלאכים בסיום של כל פסוק מפסוקי שמע ישראל שמופיעים במזוזה. גם המהר"ם מרוטנבורג כשהוא מנסה לשכנע אנשים לשים מזוזה בפתח הבית אומר להם שאילו הם היו יודעים עד כמה המזוזה מגנה עליהם הם לא היו מהססים לשים מזוזה.
לעומת זאת מהרמב"ם נראה ששימוש במזוזה כקמיע הוא עבירה שמוגדרת בפיו ככפירה. הבית יוסף מסביר שכל זה הוא כאשר אינו מתכוין לקיים את דבר ה' אבל כאשר מתכוין לקיים מצווה ושהיא תגן עליו, היא עוזרת ושומרת.
מהרמב"ם נראה שעיקר השמירה היא בגלל הכוונה למצווה.

חייב אדם להזהר במזוזה מפני שהיא חובת הכל תמידוכל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקדוש ב"הויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן,וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולםומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישריםאמרו חכמים הראשוניםכל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועווציצית בבגדוומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטאשהרי יש לו מזכירין רביםוהן הם המלאכים שמצילין אותו מלחטואשנאמרחונה מלאך הסביב ליראיו ויחלצם.

מי ייתן וההקפדה על מצווה זו תגרום לשמירה גדולה לעם ישראל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע