chiddush logo

דרגות הפטור מהצום

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 13/9/2010

 במדורנו התמציתי לא נוכל להרחיב, אולם נתייחס לכמה עקרונות:

1.מי שקיבל/ה חוות דעת רפואית מקצועית שאינו רשאי לצום כלל, הרי אסור לו לצום כי אסור להסתכן, גם אם לעיתים קשה להשלים עם ה"גזרה". עם זאת, במרבית המקרים, ניתן יהיה: א.להסתפק בשתייה בלבד. ב.לעשות זאת "לשיעורין". הבעיה בצום היא איבוד נוזלים וקלוריות, ושתייה מזינה מרכיבה את שני הדברים. לכן מומלץ לצרוך מיצי פירות או כל משקה מזין אחר [למעט חולי סוכרת לפי הנחיה אישית]. ובמצב שההוראה הרפואית מחייבת אכילה [כגון חולי לב, כליות, סוכרת] השיעור המינימאלי הוא כ-30 סמ"ק.

"שיעורין" =כמות של 35-40 סמ"ק באדם שגודל פיו בינוני [הכמות אינדיבידואלית, והיא פחות ממחצית נפח נוזל הממלא את כל חלל הפה] מידי 9 דקות. לפי זה, ניתן לשתות במהלך כל יוה"כ כ-3 ליטר. אכן לדעת רבים, כל חולה שבסכנה צריך לאכול ולשתות כרגיל, וההקפדה על "פחות מכשיעור" נדרשת רק במצב שהצום הוא שעלול לסכן. ולכן החולים המונחים לאכול/לשתות כרגיל, ינהגו כך, וכפי שפסק הגרשז"א ליולדות ביומיים הראשונים ללידתן.  

2.חולה שההליכה לבית הכנסת תגרום לכך שיצטרך לשתות בכלל, או אפילו להוסיף לגימות של "שיעורין" -עדיף להישאר בבית!

3.חולה [או ילד] האוכל או שותה, אינו מקדש לפני כן כי לא תקנו בו קידוש על היין. ואף השנה שחל בשבת, אין לקדש משום כבוד השבת, שהרי יוה"כ דוחה את המצוות החיוביות של שבת. אבל ברכת הנהנין יש לברך, וכן מי שאכל כרגיל [לא שיעורין] יברך "ברכה אחרונה" לפי מה שאכל: ברכת המזון או ברכה מעין שלוש. ויאמר "רצהוהחליצנו" וגם "יעלה ויבוא".

4.גם האסורים לצום רשאים לעלות לתורה בשחרית ובמנחה, שהרי גם בשבת עצמה קוראים בתורה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע