chiddush logo

דבר תורה לפרשת שמיני לאור המקדש

נכתב על ידי DoarHamikdash, 30/3/2016

 דבר תורה לפרשת "שמיני" לאור המקדש
מהמכון לכהנים "נזר הקודש"

 

בפרשה זו נקרא את פרשת פרה, על מנת להכין את עצמנו כדי להיטהר ולעלות לבית המקדש בקדושה ובטהרה. ידוע שבכחה של הפרה האדומה לטהר את הנטמאים למת.  על ידי שריפת הפרה, נתינת האפר על מים חיים וההזאה על הנטמא למת וכו', האדם הופך להיות טהור ועל זה אמרה התורה: "זאת חוקת התורה", כביכול גזרה גזרתי ואין אתה רשאי לעבור על גזירתי..." (פסיקתא דרב כהנא פרה אדומה, פיסקא ד).

כך גם מתואר במדרש: שאל עובד כוכבים אחד את רבן יוחנן בן זכאי המעשים שלכם נראים ככשפים, מביאים פרה ושורפין אותה וכותשין אותה ונוטלין את אפרה ואחד מכם מטמא למת מזין עליו ב' וג' טיפין ואתם אומרים לו טהרת! ענה לו ריב"ז: ראית אדם שנכנסה בו רוח תזזית? ומה אתם עושין לו? אמר לו מביאין עיקרין ומעשנין תחתיו ומרביצים עליה מים והיא בורחת. א"ל: כך הרוח הזו רוח טומאה, מזין עליו מי נדה והוא בורח... אח"כ אמר ריב"ז לתלמידיו, שאין המת מטמא ואין המים מטהרין, אלא הטומאה והטהרה היא חוק שאין אתה רשאי לעבור עליה (במדבר רבה חוקת יח, ט).

עם כל זאת, חכמינו ז"ל ניסו לתת טעמים למצוה זו: א"ר איבו משל לבן שפחה שטינף פלטין של מלך אמר המלך תבא אמו ותקנח את הצואה כך אמר הקדוש ברוך הוא תבוא פרה ותכפר על מעשה העגל. (במדבר רבה חקת יט).

חז"ל ראו קשר בין חטא העגל ובין הפרה אדומה המכפרת. מלבד שנראה שיש קשר פשוט בין האם הפרה לבנה העגל, נראה שגם יש קשר מהותי: חז"ל אומרים שזוהמת הנחש פסקה במעמד הר סיני, אך משחטא ישראל בעגל שבה הזוהמה על עם ישראל (שבת קמה, ב). יתירה מזאת, מהמדרשים עולה שבמעמד הר סיני זכו ישראל להגיע למדרגת מלאכים ובני עליון: "רבי יוסי אומר: על תנאי כך עמדו ישראל על הר סיני, על תנאי שלא ישלוט בהם מלאך המות! שנאמר "אֲנִי אָמַרְתִּי אֱלֹהִים אַתֶּם וּבְנֵי עֶלְיוֹן כֻּלְּכֶם". חבלתם מעשיכם, "אָכֵן כְּאָדָם תְּמוּתוּן וּכְאַחַד הַשָּרִים תִּפֹּלוּ" (מכילתא יתרו ט).

 במעמד הר סיני זכינו להגיע למדרגת "בני עליון", ואפשר לומר שלא היה רשות למלאך המוות לשלוט בעם ישראל, אך משחטאו ישראל, בחטא העגל, ירדנו למדרגת "אדם" ומעתה ניתנה הרשות למלאך המשחית. עתה, מובן מדרש חז"ל, כנגד 'טומאת המת' שירדה לעולם בחטא העגל, תבוא האם - הפרה ותטהר את אותם אנשים שנטמאו למת בעטיו של חטא העגל.

בימים אלו, שוקדים במכון המקדש על חידוש מצות אפר פרה אדומה, הן בפן ההלכתי והן בפן המעשי. שנזכה לרוח טהרה ממרום, ונזכה גם לעלות לבית ה' בקדושה ובטהרה.  

מאת הרב אבי כהנא

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע