chiddush logo

האם אפשר להשתחוות על רצפת אבנים בהר הבית? (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי DoarHamikdash, 25/5/2016

 חידון המקדש

מבית מכון המקדש

פרס נאה מובטח מבית מכון המקדש

לראשונים שישלחו את התשובה הנכונה.

נא להשאיר פרטים מלאים כולל כתובת מדויקת לשליחת הפרס

התשובה תפורסם ביום ראשון

לחץ כאן: [email protected] לשלוח את התשובה

חידת השבוע בחוקותי:

האם אפשר להשתחוות

על רצפת אבנים בהר הבית?


הידעת?

במכון המקדש פועל בית ספר לכהנים ״נזר הקודש״,

המיועד ללימוד עיוני ומעשי של עבודת הכהונה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (3)
יוחנן ריינר (31/5/2016)
ואבן משכית לא תתנו בארצכם להשתחות, שבתתי תשמרו ומקדשי תיראו אני ה'

וסמוך לו בפרשה הבאה "אם בחקתי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אתם":


שואל החתם סופר מה הקשר בין מצבה שמירת שבת ומורא מקדש ??? עונה החתם סופר: שהתורה אוסרת אבן משכית ומצבה להשתחוות עליה רק בארצכם ולא בבית המקדש ששם הדבר מותר, ולמה?? כי מקדשי תראו, שצריך לשטוף את רצפת העזרה מדם הקורבנות מפני כבוד המקדש ושיוכלו להשתחוות שם, ושבתותי תשמרו שאסור באיסור דאורייתא לשטוף אדמה בשבת, לכן בבית המקדש יש אבן ומשתחווים עליה.

וכאן הבן שואל, איזה איסור דאורייתא יש בשטיפת אדמה?? הרי נפסק בהלכה שמלאכה שאינה צריכה לגופה אינה אסורה מן התורה אלא מדרבנן, וכאן השטיפה אין מטרתה ליישר את האדמה האסור מהתורה, אלא רק למטרת ניקיון וגריפת הדם החוצה???

ואולי זה רק חשש וגזירה שמא במרוצת הדורות יגיעו לאיסור דאורייתא בכוונה להשוואת הגומות והאדמה ברצפת המקדש, וצריך לעיין האם כזה שבות ג
(להמשך התגובה לחץ כאן )

DoarHamikdash (29/5/2016)
תשובה:
יש איסור בתורה להשתחוות על אבן משכית אפילו לה', זאת, מחוץ למקדש. אבל במקדש אמרו חז"ל': בארצכם' - אין אתם משתחוים על האבנים, אבל משתחוים אתם על האבנים במקדש" (מגילה כב,ב). נסתפק המנחת חינוך (מצוה שמט) האם יש אפשרות להשתחוות באבנים שבהר הבית. אך מסתבר שאפשר שכן החשמונאים תקנו השתחויה כנגד י"ג הפרצות שהיו בסורג (משנה מידות ב,ג).
מתנאל (27/5/2016)
בגמרא מסכת מגילה דף כ''ב ע''ב כתוב: "ותניא: ואבן משכית לא תתנו בארצכם להשתחות עליה, עליה אי אתה משתחוה בארצכם, אבל אתה משתחוה על אבנים של בית המקדש". אבן משכית היא למעשה רצפת אבנים, וכמבורר מדברי רש''י על אתר: "לא אסרה תורה - בפסוק זה אלא שלא יעשו רצפת אבנים בבית הכנסת, דוגמת של מקדש".
הוי אומר, בבית המקדש מותר להשתחוות על רצפת אבנים (מה שאין כן בגבולין). וכך פסק הרמב''ם בהל' עבודה זרה פרק ו: "אבל במקדש מותר להשתחות על האבנים שנאמר בארצכם בארצכם אי אתם משתחוים על האבנים אבל אתם משתחוים על האבנים המפוצלות במקדש".
ציורים לפרשת שבוע