chiddush logo

השתדלות בטיפולי פוריות

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 1/6/2016

 "ויתילדו על משפחותם לבית אבותם"

הקב"ה נתן חכמה בלב בשר ודם. בין השאר, מתבטא הדבר בטיפולי הפוריות החדשניים (הזרעה-IUI, הפריה -IVF) אשר מניבים תוצאות מצוינות בחסדי ה' ובכך מביאים מזור ושמחה לרבים רבים מחשוכי הילדים. למותר לציין, שכל טיפול כזה מחייב פיקוח הלכתי צמוד, כדי שלא להיכנס לחשש של טעויות וספיקות על יחוס הוולד.

הדעה הרווחת בין פוסקי זמננו, שמצוות פריה ורביה מתקיימת גם ע"י טיפולים כאלה, למרות שיש כאן התערבות שחורגת מדרך הטבע הבראשיתית. כל עוד הטיפול נעשה כהלכה. התוצאה שב"ה נולדים בנים ובנות המתייחסים אחר אביהם לכל דבר ועניין, מקיימת את המצווה. המקור לכך: בתולה ש"עיברה באמבטי" וכשירותה לכהן גדול (חגיגה,יד,ב). משם ביקש הבית-שמואל להסיק (אה"ע,א,סק"י ע"פ הבנתו בדברי רבינו פרץ) שהנולד מעיבור שאינו בדרך הטבע נחשב לגמרי כמתייחס אחר אביו. אחרונים רבים הבינו שהוא הדין לעניין קיום מצוות פריה ורביה באופן זה (חכם-צבי; דברי מלכיאל; זקן אהרון).

המשמעות המעשית של מצוות פריה ורביה הינה חובת ההשתדלות המוטלת על כל יהודי להביא לעולם לפחות בן ובת ואין הוא נפטר מחובה זו כל עוד לא זכה לכך (מעבר לכך עליו להוסיף עוד משום "לערב" ו"לשבת").האם יש אפוא חובה לעבור טיפולי פוריות "מלאכותיים" בכדי לקיים את המצווה?

בשם הגרשז"א הובא בנשמת אברהם (אה"ע,א,ו) שאין חובה לעשות הפריה חוץ-גופית (IVF). ונראה שדעתו שבמידה ובני הזוג אינם מעוניינים בטיפולים המבוססים על הטכנולוגיה המתקדמת, אי אפשר לחייבם בכך מגדרי פו"ר, שכן "לא ניתנה תורה למלאכי השרת". אולם ברור, שגם אם אין זו חובה, אל לבני הזוג להימנע מכך (כמובן, בהנחיה הלכתית מלאה!). הטיפולים הללו שכיחים ונעשים למאות בכל יום ויום בכל מרכז רפואי בארץ ובעולם, וכאמור מביאים אושר לזוגות רבים. אדרבה, הנמנעים באופן מוחלט מלעשות זאת נוהגים ביוהרא (כלפי שמיא) מאחר והם חושבים שמגיעה להם סיעתא דשמיא שלא בדרך ההשתדלות שחקק הקב"ה בעולמו, במצב בו מתברר שיש בעיה, כגון שלפי אמות המידה האנושיות-רפואיות יש צורך בטיפול.

אכן, תמיד יש לזכור שהקב"ה מחליט באיזה אופן לפקוד ולברך, והמפתח בידיו והרבה דרכים לפניו. מוכרים מקרים רבים זוגות כבר התחילו טיפולים שלא צלחו, ולפתע נפקדו באופן ספונטאני לגמרי! וכך גילה אליהו ל"תנא דבי אליהו": "מפני מה בעלי בתים של ישראל שחמודין הם נעצרים על הבנים מהיות להן? אמרתי לו, -מפני שהקב"ה אוהבן אהבה גמורה ושמח בהן ומצרפן, כדי שירבו רחמים לפניו"..(תנב"א,י"ח,נ"ג)

הקב"ה חפץ בתפילותינו ובהשתדלותינו, ומכאן ואילך ה' הטוב בעיניו יעשה!




מוקדש לעילוי נשמת הרב אליהו בן שלמה ורבקה זכר צדיק לברכה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע