chiddush logo

הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג

נכתב על ידי DoarHamikdash, 24/7/2016

 ב"ה               

הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל

כ"ה כסלו ה'תרמ"ט - י"ט תמוז ה'תשי"ט

הרב יצחק אייזיק הלוי, נולד בכ"ה כסלו ה'תרמ"ט (1888) בלומז'ה שבפולין. בגיל 11 עברה משפחתו לאנגליה שם מונה אביו, הרב יואל לייב הרצוג לשמש כרב קהילה, ובהמשך עברה המשפחה לצרפת וגם שם שימש אביו ברבנות. הרב יצחק הרצוג הוסמך לרבנות כבר בגיל עשרים. מעבר ללימודי הקודש גם למד הרב לימודי חול באוניברסיטאות באנגליה ובצרפת ובגיל 26 קיבל תואר ד"ר לספרות מאוניברסיטת לונדון. בגיל 29 נשא לאשה את שרה ולהם נולדו שני בנים (חיים הרצוג לימים נשיא המדינה, ויעקב הרצוג לימים מנכ"ל משרד ראש הממשלה).

בגיל 27 כיהן הרב הרצוג כרב באירלנד משך 21 שנים ובהשפעת הרב אברהם יצחק הכהן קוק עלה לארץ ישראל ונבחר להיות כרב ראשי לישראל לאחר פטירת הרב קוק בשנת ה'תרצ"ז (1936). לאחר כארבע שנים הקים הרב את ועד הישיבות שהוא ארגון הישיבות הגבוהות בארץ ישראל ועמד בראש הועד. בין היתר נמנה הרב הרצוג בין הפועלים להצלת היהודים בזמן מלחמת העולם השניה. לאחר המלחמה נסע הרב לשכנע ניצולי שואה לעלות לארץ ישראל, הוא אף נפגש עם מדינאים ועם האפיפיור על מנת לקבל בחזרה לחיק היהדות את היהודים שנמלטו למנזרים, ומשלא נענה, כיתת את רגליו ועבר באופן אישי ממנזר למנזר כדי להוציא את היהודים מהמנזרים. הרב ייסד את המכון להוצאת האנציקלופדיה התלמודית ואף יזם את הקמת בניין הרבנות הראשית "היכל שלמה" והיה אהוב ומקובל על הציבור.

הרב הרצוג נודע במלחמתו למען עם ישראל, וכאשר יצא הספר הלבן השלישי שהגביל את העליה היהודית לארץ ישראל, הזהיר הרב הרצוג כי הספר עלול לדרבן את הערבים ולעודדם, ולכן קרע את הספר הלבן בפומבי לעיני כל. זכה הרב לחבר הרבה ספרים כמו שו"ת היכל יצחק, תורת האהל וכן תחוקה לישראל על פי התורה בה התמקד בנושא הלכה ומדינה. מחקרו המפורסם על התכלת זיכה את הרב לקבל תואר באוניברסיטה והוא משמש כאחת מאבני הדרך לחידוש מצוה זו בפרט, ולבנין המקדש בכלל.

הרב הרצוג שחווה את הקמת המדינה בתור רב ראשי קרא לחדש את המצוות שלא נהגו בזמן הגלות כך כתב לגבי חידוש מצות הקהל הנוהגת במקדש: "ברור לדעתי שהדורות שלפנינו זי"ע חששו מפני הצוררים, הואיל ומצוה זו קשורה במלך (שהמלך היה הקורא בתורה), פחדו אבותינו שמא ילשינו הרשעים על היהודים שהם חושבים מחשבות להמליך עליהם מלך, וקרוב לומר שמפני הטעם הזה נמנעו לעשות זכר להקהל בימי הרומאים וכו' אף לאחר שהותר ליהודים להיכנס בירושלים, וכן בימי שלטון האיסלאם" (קובץ הקהל עמ' סו; פסקים וכתבים או"ח כרך ב עמ' תכח): כמו כן משפחת הרב מספרת שכשהרב עבר בין המנזרים כדי להציל יהודים שנמלטו למנזרים בתקופת השואה הוא לא ראה שם מכלי המקדש. הרב נפטר בי"ט תמוז תשי"ט (1959) תנצב"ה.

                                                                                     הרב אבי כהנא

המכון לכהנים - "נזר הקודש"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע