chiddush logo

פנינה יומית...יא תשרי

נכתב על ידי שניאור, 13/10/2016

 

 

יום שלישי ט' תשרי - ערב יום כיפור

 

נעילת שערים – בפני מי?

יום הכיפורים הוא היום היחיד בשנה שנתחייב בחמש תפילות, והתפילה החמישית נקראת בשם "נעילה". וכפי שלומדים בפשטות, טעם השם "נעילה" הוא משום שזמן זה הוא זמן נעילת שערי שמים, ואז השערים ננעלים בעדנו, ואנו נשארים בחוץ. אך באמת יש לומר, שעל פי התוכן הפנימי של תפילה זו, יבואר עומק חדש בזה.

ביאור הדברים:

מבואר בספרים, שחמש תפילות יום הכיפורים הם כנגד חמש הדרגות של הנשמה: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה (ראה לקו"ת פנחס פו, ב. ועוד). ובהתאם לזה, הרי התפילה החמישית, תפילת נעילה – על ידה מתגלית בחינת 'יחידה' שבנפש.

מהי 'יחידה' שבנפש?

הנה, מבואר בכתבי האריז"ל ש"יש ניצוץ קטן מאוד שהוא בחינת אלקות . . וזה הניצוץ מתלבש בכח ניצוץ אחד נברא . . הנקרא יחידה כו'" (ע"ח שער דרושי אבי"ע פ"א. הובא ונתבאר בלקו"ת ראה כז, א. ועוד). והיינו, שבכל אחד מישראל, מבלי הבט על מעמדו ומצבו בקיום התורה והמצוות, יש בו "ניצוץ" של קדושה הדבוק תמיד בשרשו ומקורו בהקב"ה, ועומד תמיד ברצון ותשוקה לידבק בקב"ה (ראה תניא פי"ח-י"ט, ובהנסמן במקור הדברים). ו"ניצוץ" זה נקרא 'יחידה' כי הוא קשור תמיד ל"יחידו של עולם", ועבודתו היא באופן של "יחידה ליחדך" (נוסח 'הושענות') – שקשורה תמיד ביחיד שלמעלה.

ובחינה זו נמצאת אצל כל אחד מישראל, אפילו אצל "קל שבקלים", ואין דבר בעולם שיוכל לבטל התקשרות בחינה זו של הנשמה בקב"ה.

ומבואר בספרים, שביום הכיפורים הוא גילוי ה"יחידה" שבנפש. היינו, שביום הכיפורים מאיר ומתגלה אצל כל אחד מישראל קשר זה של הנשמה עם הקב"ה, הנמצא תמיד בתשוקה ודביקות לידבק בקונו, ו"חבוקה ודבוקה בך יחידה ליחדך" (ראה עטרת ראש שער יו"כ פ"ב ואילך. וראה לעיל עמ' לב ובכ"מ). וזמן התגלות בחינה זו בייחוד, הוא בתפילת נעילה – התפילה החמישית של יום הכיפורים, שהיא כנגד בחינת ה'יחידה' שבנפש (כנ"ל). שאז מתגלה הייחוד המוחלט של הנשמה בקב"ה.

ועל פי זה יש לבאר, ששם תפילה זו – "נעילה", אינו על שום שנועלים השערים בעדנו, ואנו נשארים בחוץ, אלא אדרבה: בזמן תפילת נעילה, שאז מתגלית בחינת ה'יחידה' ש"חבוקה ודבוקה בך", אזי היחוד של ישראל וקודשא-בריך-הוא הוא בגלוי, ואז סוגר הקב"ה את כל השערים, ונשארים עמו יחדיו רק נשמות ישראל – "ישראל ומלכא בלחודוהי".

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ד עמ' 1154. ספר השיחות תשמ"ז עמ' 2 ואילך)

לעילוי נשמת

הרה"ת אוריה יהודה ב"ר ברוך יעקב ע"ה

שונטל

נלב"ע ביום י' תשרי

תנצב"ה

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה