chiddush logo

הכבדת פרעה את לבו

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 26/12/2010

 "ויחזק לב פרעה ולא שמע אליהם" (ז, יג)

מפסוק זה נראה שפרעה חיזק את לבו מעצמו, מתוך שיקולים הגיוניים, בלי שה' הביא לכך (רק אחר כך כתוב "ויחזק ה' את לב פרעה" - ט, יב). אם כן, נשאלת השאלה, מדוע סירב פרעה לבקשת משה, וכי לא חשש לנזק העצום שהוא מביא בכך על ארצו?

אפשר לומר, שפרעה סירב מפני חשב שה' אינו כל יכול, ח"ו, וזאת מתוך כמה אינדיקציות:

(א) משה ביקש מפרעה, בשם ה', לשלוח את היהודים: "שלח את עמי" (ה, א). פרעה פירש דבר זה כחולשה, כאילו ה' אינו יכול להוציא את בני ישראל ממצרים ללא רשותו של פרעה.

(ב) בקשת משה הייתה לשלוח את העם לשלושה ימים בלבד ולא שישלחם לחופשי. פרעה הבין זאת כאילו ה' אינו מעז לבקש יותר.

(ג) פרעה ראה שהוא מצליח לשטות במשה שוב ושוב. בכל פעם הוא מבטיח שישלח את העם לאחר שתיפסק המכה, וכשהמכה פוסקת הוא אינו מקיים את הבטחתו וכך מצליח להעביר את הרעה.

(ד) בתחילה משה איים על פרעה: "הנה אנכי הֹרג את בנך בכֹרך" (ד, כג). אבל פרעה ראה שבמכות הראשונות לא מתו בכורות כמו שאיים ה', והוא הסיק מכך שה' איננו יכול לבצע את הבטחתו.

ייתכן שלכך התכוון ה' באומרו למשה: "ואני אחזק את לִבו" (ד, כא). זה התקיים כפשוטו בשלב המאוחר, שפרעה לא העיז לסרב מעצמו אלא "ויחזק ה' את לב פרעה" (ט, יב); אבל אפשר שזה מתייחס גם לשלב המוקדם, במובן זה שה' פעל בצורה שאפשרה לפרעה ללכת אחרי נטיית ליבו (בדרך שאדם רוצה לילך - מוליכין אותו), ולהגיע למסקנה שה' אינו כל יכול, כדי שה' יוכל לעשות נפלאות במצרים כדי שהעולם ידע אותו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה