chiddush logo

פנינה יומית...יח שבט

נכתב על ידי שניאור, 14/2/2017

 

יום שלישי י"ח שבט - יתרו

 

עשרת הדברות – בעשרה מאמרות

כהקדמה לעשרת הדברות נאמר בפרשתנו (כ, א) "וידבר אלקים את כל הדברים האלה לאמר". והנה, בדרך כלל פירוש תיבת "לאמר" היא ששומע הדברים יעבירם לאחרים-  "לאמר" – לאמרם לאחרים. ואם כן תמוה (ראה תורה אור יתרו סז, ב): הלא בשעת מתן תורה עמדו שם כל ישראל אנשים נשים וטף, והנשמות של כל ישראל מכל הדורות (שמו"ר פכ"ח, ו. ועוד), וא"כ למי הכוונה ב"לאמר" – להעביר לו את הדברים האלו?

וביאר בזה הרב המגיד ממעזריטש (ראה מגיד דבריו ליעקב (קה"ת תש"ע) עמ' שטו ואילך) שבתיבת "לאמר" רמזה תורה אשר "על ידי התורה הי' יחוד וחיבור דעשרת הדברות בעשרה מאמרות", והוא נרמז ב"וידבר אלקים את כל הדברים האלה – לאמר", שעשרת הדברות מתאחדות בעשרה מאמרות ("לאמר").

ויש לבאר תוכן חיבור עשרת הדברות בעשרה מאמרות באופן עבודתו של יהודי במשך היום כולו:

ישנם הטועים לחשוב, אשר ההנהגה בבית הכנסת ובית המדרש עלי' להיות על פי התורה, ואילו כאשר יוצאים לרחובה של עיר ולעסק הפרנסה, הנה אף שצריכים להתנהג על פי התורה, מכל מקום כללות ההנהגה ברשות הרבים היא על פי "הנחות העולם". לפי טעות זו, הרי אמנם אוכל הוא את אשר מותר לאכול על פי תורה בלבד, אך אופן האכילה היא כפי הנהוג, וכרגילות שאר בני אדם - "הנחות בעלי-בתים".

אך טעות היא זו, כי על יהודי לחיות על פי תורה גם בעת אכילתו, שתייתו, משאו ומתנו ובכל ענייני הנהגתו. יהודי אינו מחפש לראות ולחקות את ההנהגות המקובלות לפי רוח הזמן, אלא מתבונן רק מה ראוי לעשות על פי "הנחות" התורה.

כך ממשיכים את "עשרת הדיברות" ב"עשרה מאמרות", שגם בעניינים השייכים לעשרה מאמרות שבהם נברא העולם, כאכילה שתי' ושאר צרכי הגוף, מתנהג היהודי על פי "עשרת הדיברות", שלא זו בלבד שמציית להוראות התורה, אלא גם כללות התנהגותו עם ענייני העולם המותרים היא על פי "הנחות" התורה בלבד.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"א עמ' 148 ואילך)

לעילוי נשמת

מרת חנה ב"ר אשר ע"ה

זיו

נלב"ע ביום ח"י שבט ה'תש"ע

*

תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע