chiddush logo

פרשת השבוע - יתרו

נכתב על ידי אלון, 16/2/2017

 

"אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ" (שמות כ, ב)

"אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ" – פותח את מעמד הר סיני ואת קבלת עשרת הדברות. ביטוי זה, עומד לכאורה בסתירה מוחלטת למושג "אני". עבודת ה' מול עבודת האדם. אין "אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ" ו"אני" יכולים לדור לכאורה, בכפיפה אחת. ה"אני" עלול למלא את האדם עד כדי אי יכולת ל"אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ" למצוא מקום בלבבו.

בתרבות המערבית הכל סובב סביב מרכזיותו של האדם. קיומו האישי, הפרטי, של האדם הוא העיקר. האדם הוא מקור המושגים, הוא מקור הערכים, "אני" ולא אחר...

ואכן יש למהפכת ה"אני" הזו במה להתפאר. הישגיו של האדם בכל תחומי חיים – אדירים. פרט לתחום אחד, בתחום הבנתו של ה"אני", ובמימושו העצמי במלואו.

הרצון לחשוף יותר את ה"אני", לתת לו יותר ביטוי, לצקת בו יותר תוכן ומשמעות – דוחף את האדם למרוד, לבעוט, לברוח מפני הכל. אין הוא מוכן להכיר בכך שיש ישות נעלה יותר מהאגו שלו, שיש חוכמה גדולה משלו, שיש סמכות מעליו. אולם באותה שעה הוא נס ונמלט בעצם מהמימוש האמיתי שלו.

מעמד הר סיני מלמד על המתח הזה שבין התבטלות ה"אני" האנושי לבין המימוש העצמי. התורה מדגישה בקבלת התורה את מיקומם של בני ישראל (שמות יט, יז): "וַיִּֽתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָֽר" - רק כאשר האדם חש שהוא נמצא "בתחתית ההר", רק כאשר הוא מכיר את חולשותיו ומגבלותיו, רק אז הוא יוכל לשאוף להגיע לראש ההר.

כשגאוותו המנופחת מציגה אותו כמי שעומד כבר בראש ההר, אין לו לאן לשאוף, ואין לו לאן לטפס, הוא סבור שהוא יודע ומבין הכל. אך מי שמכיר את מקומו, מי שמוגבל בתחתית ההר, ונושא את ראשו אל על, הוא אינו מסתפק בהישגיו עד כה. הוא שואף דעת אמיתי, הוא מעוניין ללמוד ולדעת יותר ופתוח לרעיונות נוספים. בעצם פתיחות זו, קומתו האישית הולכת ומזדקפת, מתחתית ההר לראשו.

המטרה הנכספת של מעמד הר סיני אינה עמידה שפופה בתחתית ההר - אלא עלייה, לאחר הכנה נפשית מתאימה, מעלה מעלה.

לכן נבחר משה רבינו להיות מקבל התורה ולמסור אותה לישראל. כי הוא, כפי שהתורה העידה עליו (במדבר יב, ג): "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹוד מִכֹּל הָֽאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָֽה". ענווה זו פתחה אותו לשמוע, לבקר את עצמו ולדרוש מעצמו יותר. לכן רק לאדם כזה האלוקים אכן מתגלה בכל הדרו. התורה נותנת ביטוי לכך בהכנות למתן תורה ובמצוות שנצטוו לאחריו:

לפני מתן תורה נאמר (שמות יט, י): "וְכִבְּסוּ שִׂמְלֹתָם" – כיבוס הבגדים החיצוניים לא נועד רק להופעה חגיגית לקראת הרגע הגדול, אלא בעיקר לכיבוס מידות הנפש הפנימיות, שהן הכרחיות לקראת התגלות ה'.

לאחר מתן תורה בני ישראל נצטוו (שמות כ, כ): "לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי אֱלֹהֵי כֶסֶף וֵאלֹהֵי זָהָב" – התורה מצווה אותנו שתבליט דמות אדם – אסורה, הערצת האדם – פסולה, היא המקור לכל השחיתויות. פסילת ה"אני" היא הפתח לפיתוח רוחו של האדם. הערצת האדם את עצמו, את שנינותו, והישגיו המדעיים, עלולה לחסום בפניו את עצם הרצון להכיר במי "שחונן לאדם דעת", את הנכונות להכיר בריבונות ה' ולרסן את עצמו מפניו. יש כאן מעין איבוד עצמי על ידי הדעת...

הרב יעקב אריאל שליט"א, מתוך הספר: "מאהלי תורה – לתורה ולמועדים"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה