chiddush logo

פנינה יומית... כה ניסן

נכתב על ידי שניאור, 20/4/2017

 

יום חמישי כ"ד ניסן - פרשת שמיני

 

חיבור שאינו משפיע

בנוגע לדיני טומאה וטהרה (שבפרשתנו) כתב הרמב"ם: "הניצוק אינו חיבור לא לטומאה ולא לטהרה . . בד"א, בשעירה מצונן לצונן או מחם לחם או מחם לצונן אבל המערה משקין טהורין צונן לתוך משקין טמאין חמין הרי הניצוק חיבור" (הל' טומאת אוכלין רפ"ז). והנה, בסוף הל' תמורה כתב הרמב"ם שרוב דיני התורה ניתנו כדי לתקן הדיעות וליישר כל המעשים. וכן הוא בעניננו, דיני ניצוק, שיש בהם לימוד ע"ד הרמז בעבודת האדם לקונו:

"עליון" רומז על ה"עליון" האמיתי, הקב"ה שאין עליון ממנו, ו"תחתון" רומז על הנבראים, ובפרט עולם הזה הגשמי, שהוא "התחתון במדריגה שאין תחתון למטה ממנו". וענין "ניצוק" בין העליון להתחתון רומז על החיבור התמידי כביכול של העליון - הקב"ה, עם התחתון – העולם, שמחוברים באופן תמידי, שהרי הקב"ה "מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית".

ומלמדנו דין התורה ש"הניצוק אינו חיבור לא לטומאה ולא לטהרה", שחיבור זה של הבורא והנברא אינו משפיע על ענין הטומאה וטהרה. כי עבודת האדם צריכה להיות על ידי בחירתו החפשית, והאדם בעצמו צריך לבחור בחיים ובטוב. ולכן גם כאשר יש חיבור תמידי זה עדיין אפשר להיות "טומאה", היפך החיבור עם השי"ת, וכן לאידך, ה"טהרה" אינה נובעת מחיבור זה, אלא ע"י שמתחבר עם העליון גם בכחעצמו.

וזהו מה שממשיך "בד"א בשעירה מצונן לצונן . . אבל . . המערה משקין צונן לחמין חיבור". "צונן" רומז על האדם כפי שהוא מצד עצמו, והחמימות מורה על כך שהאדם עמל בעבודת ה' עד שנהי' חם. וכמו שרואים שמי הים ומי הנהר הם צוננין מצד עצמם, ובכדי שייעשו חמין יש צורך בפעולה של חימום. ולכן, זה ש"ניצוק אינו חיבור" הוא רק בצונן, היינו כפי שהאדם הוא מצד טבעו, שאז חיותו הבאה מהשי"ת אינה משפעת על דביקותו בהקב"ה. אך בחמין, היינו שהאדם עמל, ולומד תורה ומקיים מצוות ומדבק עצמו בהשי"ת, אזי על ידי עבודתו נעשה חיבור ודביקות גלוי' בינו לבין הקב"ה.

(יעויין בארוכה לקוטי שיחות חל"ז עמ' 27 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע