chiddush logo

פנינה יומית...כט ניסן

נכתב על ידי שניאור, 25/4/2017

 

יום שלישי כ"ט ניסן - פרשת תזריע-מצורע

 

בין "תכבס" ל"כבס שנית"

בפרשת תזריע נאמר "והבגד גו' אשר תכבס וסר מהם הנגע וכבס שנית וטהר" (יג, נח). ומפרש רש"י "אם כשכבסוהו . . סר ממנו הנגע לגמרי. וכבס שנית . . תרגום של 'כבוסין' בפרשה זו לשון לבון . . חוץ מזה שאינו ללבון אלא לטבול". ויש לבאר הדברים בעבודת האדם לקונו:

באגרת התשובה (פרקים א- ג) מבאר אדמו"ר הזקן נ"ע שבתשובה על חטאים ישנם שני שלבים: א. החוטא צריך לשוב מחטאו ולקבל על עצמו שלא לעבור עוד על מצות המלך, שבזה "נמחל לו לגמרי מה שעבר על מצות המלך כשעשה תשובה שלימה, ואין מזכירין לו דבר וחצי דבר ביום הדין לענשו כו'". ב. "אמנם שיהי' לרצון לפני ה' ומרוצה וחביב לפניו ית' כקודם החטא הי' צריך להביא קרבן . . דורון ומנחה לפניו שיתרצה לו לראות פני המלך . . ועכשיו שאין לנו קרבן . . התענית הוא במקום קרבן".

ויש לומר שבדברי רש"י אלו מרומזים שני השלבים, שהרי נגעים באים על לשון הרע, שהוא חטא כללי (רמב"ם סוף הל' טומאת צרעת), ובמילא "כיבוס" הנגע וטהרתו מרמז על התשובה והטהרה מחטאים:

בתחילה בא הכיבוס הראשון, שהוא מה ש"מסיר" את "הנגע לגמרי", והיינו התשובה שמקבל על עצמו שלא לעבור עוד על מצוות המלך. דהגם שעוד צריך האדם לתעניות או לקרבנות, מ"מ כבר בתשובה זו "נמחל לו לגמרי מה שעבר מצות המלך" כמו שע"י כיבוס זה "סר ממנו הנגע לגמרי". אך כמו שגם לאחרי ש"סר ממנו הנגע לגמרי" צריך עוד ל"כובס שנית" – לכביסה שני', כך גם השב, גם אחרי ש"נמחל לו לגמרי" העוון, צריך הוא לקרבנות או לתעניות כדי שיהי' "מרוצה וחביב" כקודם החטא.

אך שינוי יש בין כביסה ראשונה לשני', שבראשונה הכביסה "לשון לבון", היינו, שהתשובה "מנקה" ו"מלבנת" את הנפש מהחטאים והעוונות. אך הכביסה השני' "אינו ללבון", שהרי העוון כבר נעשה "לבן" לגמרי על ידי התשובה, ורק שהאדם צריך "לטבול" – "במי הדעת הטהור" (לשון הרמב"ם סוף הל' מקוואות), היינו לעלות מדרגא לדרגא במדריגות הקדושה גופא.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ז עמ' 99)

יום שלישי כ"ט ניסן - פרשת תזריע-מצורע

 

בין "תכבס" ל"כבס שנית"

בפרשת תזריע נאמר "והבגד גו' אשר תכבס וסר מהם הנגע וכבס שנית וטהר" (יג, נח). ומפרש רש"י "אם כשכבסוהו . . סר ממנו הנגע לגמרי. וכבס שנית . . תרגום של 'כבוסין' בפרשה זו לשון לבון . . חוץ מזה שאינו ללבון אלא לטבול". ויש לבאר הדברים בעבודת האדם לקונו:

באגרת התשובה (פרקים א- ג) מבאר אדמו"ר הזקן נ"ע שבתשובה על חטאים ישנם שני שלבים: א. החוטא צריך לשוב מחטאו ולקבל על עצמו שלא לעבור עוד על מצות המלך, שבזה "נמחל לו לגמרי מה שעבר על מצות המלך כשעשה תשובה שלימה, ואין מזכירין לו דבר וחצי דבר ביום הדין לענשו כו'". ב. "אמנם שיהי' לרצון לפני ה' ומרוצה וחביב לפניו ית' כקודם החטא הי' צריך להביא קרבן . . דורון ומנחה לפניו שיתרצה לו לראות פני המלך . . ועכשיו שאין לנו קרבן . . התענית הוא במקום קרבן".

ויש לומר שבדברי רש"י אלו מרומזים שני השלבים, שהרי נגעים באים על לשון הרע, שהוא חטא כללי (רמב"ם סוף הל' טומאת צרעת), ובמילא "כיבוס" הנגע וטהרתו מרמז על התשובה והטהרה מחטאים:

בתחילה בא הכיבוס הראשון, שהוא מה ש"מסיר" את "הנגע לגמרי", והיינו התשובה שמקבל על עצמו שלא לעבור עוד על מצוות המלך. דהגם שעוד צריך האדם לתעניות או לקרבנות, מ"מ כבר בתשובה זו "נמחל לו לגמרי מה שעבר מצות המלך" כמו שע"י כיבוס זה "סר ממנו הנגע לגמרי". אך כמו שגם לאחרי ש"סר ממנו הנגע לגמרי" צריך עוד ל"כובס שנית" – לכביסה שני', כך גם השב, גם אחרי ש"נמחל לו לגמרי" העוון, צריך הוא לקרבנות או לתעניות כדי שיהי' "מרוצה וחביב" כקודם החטא.

אך שינוי יש בין כביסה ראשונה לשני', שבראשונה הכביסה "לשון לבון", היינו, שהתשובה "מנקה" ו"מלבנת" את הנפש מהחטאים והעוונות. אך הכביסה השני' "אינו ללבון", שהרי העוון כבר נעשה "לבן" לגמרי על ידי התשובה, ורק שהאדם צריך "לטבול" – "במי הדעת הטהור" (לשון הרמב"ם סוף הל' מקוואות), היינו לעלות מדרגא לדרגא במדריגות הקדושה גופא.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ז עמ' 99)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה