chiddush logo

ותלמדם חוקי חיים

נכתב על ידי ישראל, 28/3/2011

 

בברכת אהבה רבה/עולם בבוקר הנוסח הוא כך:

 

אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ. בַּעֲבוּר שמך הגדול ובעבור אֲבוֹתֵינוּ שֶׁבָּטְחוּ בְךָ. וַתְּלַמְּדֵם חֻקֵּי חַיִּים לעשות רצונך בלבב שלם כֵּן תְּחָנֵּנוּ וּתְלַמְּדֵנוּ:

אָבִינוּ הָאָב (י"ג אָב) הָרַחֲמָן. הַמְרַחֵם. רַחֵם עָלֵינוּ. וְתֵן בְּלִבֵּנוּ בִינָה לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל. לִשְׁמֹעַ. לִלְמד וּלְלַמֵּד. לִשְׁמר וְלַעֲשׂוֹת וּלְקַיֵּם אֶת כָּל דִּבְרֵי תַלְמוּד תּורָתֶךָ בְּאַהֲבָה:

 

בפשטות כוונת המלים "ותלמדם חוקי חיים לעשות רצונך בלבב שלם". הוא: שה' לימד את אבותינו חוקי חיים, שהם מצוות התורה כדי שיעשו רצונו "בלב שלם".

אבל זה צ"ע: שהרי לעשות רצונו "בלבב שלם" תלוי בעבודת כל אדם ואדם, אין חוקים שגורמים לעשות רצונו "בלבב שלם".

יש חוקים שגורמים לעשות רצונו באופן מעשי, אבל לא "בלבב שלם". ועוד: הרי בקטע הבא אנו מבקשים "ותן בלבנו בינה וכו', שם אני מבקשים שנזכה לקיים ולהבין את התורה.

 

ונראה שהבקשה היא אחרת: כדי לזכות "לעשות רצונו בלבב שלם", אין דרך מסוימת ששוה לכולם. לעשות מצות בפועל יש דרך שוה, תעשה כך וכך, אבל "לעשות רצונו בלבב שלם" כל אחד צריך את הסיעתא דשמיא שלו, את העקשנות בקיום המצות, בבטחון שסוף כל סוף "יזכה לעשות רצונו בלבב שלם".

 

"והחוקי חיים" הם לא קיום תורה ומצוות באופן מעשי, הם חוקיים והוראות פרטיות לכל אחד, הם חוקים שנותנים לאדם "חיים" טעם והנאה בתורה ומצוות, הם חוקים שלא כתובים בספר, הם חוקים מעל הספר, שמי שזוכה להם, זוכה לקשר עמוק וחזק עם התורה, עם הקב"ה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע