chiddush logo

נקודה שבועית פרשת "ויחי" ה'תשע"ח

נכתב על ידי ידד, 29/12/2017

 

 

בשעה טובה אנו מגיעים לסיומו של חומש בראשית בפרשת "ויחי".

משפחת יעקב כולה מכונסת ומאוחדת במצרים, והאירוע המרכזי בפרשה מתרחש בבית פנימה, בחדר הפנימי בו שוכב יעקב במיטה רגעים לפני מיתתו וכל בניו סביבו וזוכים לקבל את ברכת אביהם כל אחד ובירכתו שלו.

ידועה ומוכרת האמרה מהגמרא: "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך" אולם ברכה שמברכים אנשים זה את זה יש בהם יותר מן האיחול ותקווה. זוהי יותר משאלת לב שתתקיים הברכה שאנו מברכים פלוני אלמוני.

אך לא כך היה הדבר אצל יעקב שהרי היה בעצמו בראיה נבואית וידע לראות אצל כל בן ובן שלו את שורש תכונתו האישית וראה בכוח הסגולה הפנימית שלו ולאן הוא יכול להגיע באמת. מתוך כך ברך יעקב את בניו בהתאם לראייתו העמוקה שלו. לכן למשל ברך יעקב דווקא את יהודה במלכות כי ידע שיש בו אתה כוח הרוחני והגשמי להיות מלך.

אך יעקב בברכתו לבנים לא ראה רק את תכונותיהם הטובות אלא ידע לגעת גם במידות הפחות חזקות שלהם. הוא התייחס לתכונות הנפש שלהם שהביאו אותם למעשים שליליים או פחות טובים בעברם, כפי שברך את ראובן "פחז כמים אל תותר" שעדיין לא שב בתשובה על חטא בלהה, או שהתייחס לשמעון ולוי על מעשיהם בשכם וברך אותם "אפס כי עז... אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל". 

יעקב ראה חשיבות גדולה במקומם של המידות בחיי האדם. דווקא התכונות השורשיות שלנו כבני אדם הן הן מה שמייחדות אותנו ומתוות את דרכנו באמת.

כפי שאומר ר"י סלנטר שיותר קל לרכוש בשכל את כל הגמרא כולה מלהחליש מידת אופי.

המידות שלנו הן העצמיות שלנו. הן מתנות אלוקים ועלינו לדעת ולהשכיל להשתמש בהם נכון וטוב כפי שברך יעקב את בניו בתכונותיהם שלהם.

(ע"פ הרב נבנצאל)

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

 

 

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

 

מכונסת,מאוחדת,ברכת הדיוט,איחול,תקווה,בכוח הסגולה,להיות מלך,מעשים שליליים, השכיל,השתמש,

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה