chiddush logo

וחי בהם - פרשת שמות

נכתב על ידי אורן מס, 5/1/2018

 וחי בהם – פרשת שמות


א,א: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ: אמנם יש לכבד את ההורים, אך לא צריך לצורך כך לטשטש את הצביון של המשפחה הקרובה, דהיינו אשתך וילדיך. כל בני יעקב באו אתו, אך שמרו על צביון 'איש וביתו'.

א,יז: וְלֹא עָשׂוּ, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם: יש לדחות ציווי מלך בשר ודם, וכן כל שליט, מפני ציווי ה'.

ב,ד: וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ, מֵרָחֹק, לְדֵעָה, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ: בני משפחה קרובים חייבים להציל את בני משפחתם חסרי הישע, אפילו תוך סיכון עצמם, לכן נצבה מרחוק.

ב,יב: וַיַּךְ, אֶת-הַמִּצְרִי: חייב אדם להציל את חברו היהודי ("איש עברי מאחיו") הנתון בסכנה, וזאת כאשר הסיכון למציל אינו גדול ("ויפן כה וכה וירא כי אין איש", כלומר אם היה איש – לא היה הורג את המצרי ולא מציל את העברי).

ב,יג: וַיֹּאמֶר, לָרָשָׁע, לָמָּה תַכֶּה, רֵעֶךָ: ראוי להוכיח את מי שעושה עוול לחברו, במטרה להשכין שלום ביניהם.

ב,כ: לָמָּה זֶּה עֲזַבְתֶּן אֶת-הָאִישׁ, קִרְאֶן לוֹ וְיֹאכַל לָחֶם: יש לגמול טוב למי שעשה לך טוב.

ב,כג-כד: וַיִּזְעָקוּ ... וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים, אֶת-נַאֲקָתָם: חובה לזעוק לה' על צרותינו, כי ה' שומע, וקובע אם, איך ומתי להושיע.

ג,ג: אָסֻרָה-נָּא וְאֶרְאֶה, אֶת-הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה: סקרנות היא תכונה אנושית חיובית, ומלמדת על דעת באדם. חיה אינה מסתקרנת כי אין בה דעת להבחין בין מצוי לשאינו מצוי, שהרי הצאן לא נמשך לעבר הסנה, אלא משה בלבד.

ג,ה: שַׁל-נְעָלֶיךָ, מֵעַל רַגְלֶיךָ: יש לכבד מקום קדוש בחליצת נעלים.

ג,ח: אֶל-מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי, וְהַחִתִּי: יש לשאוף להגיע לארץ ישראל, והארץ לא שייכת לאף עם זולת ישראל, שהרי העמים הזרים רק ישבו בה כזרים ('מקום הכנעני', לא 'ארץ הכנעני'), ולא כבעלי המקום.

ג,יא: מִי אָנֹכִי: מותר לשאול ואף להתווכח (ד,א) על מצוות ה', אך אסור להתנגד להן. כאשר משה מתנגד ואומר 'שלח נא ביד תשלח' (פסוק י"ג), ה' כועס (ויחר אף ה' במשה'; פסוק י"ד).

ג,כב: וְנִצַּלְתֶּם, אֶת-מִצְרָיִם: מותר לגמול רע למי שעשה לך רע. גמילות הרע עשויה לגבור עשרת מונים על הרע שנעשה ('ונצלתם' – לרוקן ולהעני את האויב הרע).

ד,יח: וְאֶרְאֶה, הַעוֹדָם חַיִּים: אין חובה לספר את כל האמת, אם היא עלולה להזיק לך. משה אינו מדווח ליתרו את הסיבה האמתית שבגללה הוא שב למצרים, כדי לא לפגוע בשליחותו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה