chiddush logo

האדם שהצליח לעשות מהפך שלם בחייו בעה"י

נכתב על ידי ברוך עינב, 18/7/2018

בס"ד


מסופר על אדם מסורתי ומאמין שהיה מחונן וקפץ כיתה בצעירותו, היה בקיא בנושאים רבים ועסק בתחומים רבים שריתקו והלהיבו אותו מאוד, ובין היתר היה מומחה לחומרה ותוכנת מחשבים שם נפגש עם אתגרים שכליים ברמה גבוהה כמנהל בסיסי נתונים, בונה אתרים ומתכנת, ומתוך הענין הרב שהוא מצא בתחום הוא היה עושה לילות כימים.


הוא עבד כמנחה אירועים, תקליטן, איש צוות בידור ושדרן רדיו בכמה תחנות רדיו והוא שידר מגוון תכניות בסגנונות שונים, ודרך כל זה הוא הגיע לרמות גבוהות של סיפוק, שמחה, התלהבות והתרוממות הרוח כשהרגיש שהוא מביא את עצמו לידי ביטוי, זוכה לשמח ולבדר אנשים רבים וטובים ומגשים את חלום חייו.


באחת מתכניות הרדיו שלו הוא שידר טראקים מרגשים ולפעמים היה משלב את קולו בגוון אופראי בתוספת אקו. זה גרם לו להרגיש שהוא מתנשא אל על ומרחף בעולמות עליונים כשתחושות עילאיות שטרם הכיר היו מציפות אותו בצורה עצמתית ביותר, וכשהיה מפסיק את השירה היה מרגיש נחיתה חזקה לקרקע המציאות.


הוא לימד במכללות ובשיעורים פרטיים כמה מקצועות ובעיקר מחשבים. היה לו סיפוק רב והנאה מרובה מהחיבור המיוחד שלו עם תלמידיו, והיו ביניהם יחסים טובים ואהבה הדדית.


הוא היה מפיק פרסומות, קופיריטר, קרין ושדרן בקניונים ושמח מאוד על העיסוק היחודי הזה שלו.


הוא שיחק כדורסל, רץ למרחקים ארוכים, רכב על אופניים והתאמן במכון כושר, ואע"פ שתמיד היתה לו סלידה מחומרים אסורים, הוא הצליח להגיע לרמה כ"כ מתקדמת עד כדי כך שהיה מרגיש בזמן אימוניו שגופו מפריש אנדורפין שמילא אותו בתחושות מסחררות של אופריה ועונג שלא הכיר מעולם.


ואז לפתע פתאום זה קרה. בתחילת שנות השלושים לחייו הוא התחיל להכיר את ד' כפי שמעולם לא הכירו במסגרת דברי התורה שנמסרו בסמוך לתפילות שהיו בביהכ"נ ליד ביתו אליו החל ללכת. הוא נדהם לגלות שגן העדן אותו חיפש כל אותן שנים היה ממש מתחת לאף שלו בזמן שהוא חיפש את האמת בשדות זרים ומקומות מרוחקים.


הוא החל להתאהב בבורא עולם, בתורתו הקדושה ובמצוותיו היקרות ומיום ליום נמשך יותר ויותר אל אור האינסוף עד שזנח לגמרי את כל עיסוקיו ותחביביו הרבים והמגוונים, שבעבר ריתקו והלהיבו אותו עד מאוד ומילאו את סדר יומו עד כדי כך שהיה שוכח לפעמים שהוא צריך לאכול ולישון מרוב ענין שגילה בתחומי העיסוק שלו שהיו מרכז חייו.


כשהיה נער צעיר הוא מאוד התלהב לעשות מיקסים עם תקליטים, דיסקים ובמחשב וכעבור כמה שנים גילה את המיקרופון ואז הבין שהרבה יותר כיף לו לדבר עם הקהל ולבדר אותו ובתוך כך גם לשדר ברדיו, ובאחת מתכניות הרדיו הליליות בהן שידר הוא גילה את הדבר שהכי הלהיב אותו והיה קרוב יותר ללבו מכל שלל הדברים שעשה בעבר בתחום הבמה והפרסום. לקראת סוף התכנית בשלב הפרידה הוא החל לדבר ללבם של המאזינים במשך כמה דקות בנסיון לגרום להם להיות אנשים טובים ומוסריים יותר. אע"פ שבאותם ימים הוא לא למד תורה ואף לא הקפיד על תפילין, כיפה וציצית, אך זה לא מנע מהעתיד לבקר בהווה ולתת לו טעימה זעירה ממה שמחכה לו לעתיד לבוא ומהיעוד האמיתי שלו. זו היתה דרשת מוסר תורנית לכל דבר. הוא לא ידע מאיפה זה בא לו. אע"פ שהוא לא התכונן לזה זה פרץ ממנו החוצה כמו טיל עצמתי מלוע של תותח, והוא הרגיש תחושה עילאית שלא חוה עד כה, כשכולו התמלא בציפיה לתכנית הבאה, וליתר דיוק לאותן דקות שלפני סוף התכנית, ואז יתאפשר לו להמשיך במנהג החדש שהכניס אור חדש לחייו.


פעם הוא היה משוגע על קבוצת הכדורסל של מכבי ת"א ואעפ"כ נטש אותם מיד בשלב מוקדם של חזרתו בתשובה לאחר שגילה שאחד המשחקים עתידים לגרום לחילול שבת המוני של קהל הצופים, ואהבתו לשבת שאמנם היתה טריה התחילה לתפוס מקום הרבה יותר מרכזי ועמוק בחייו והיתה גדולה הרבה יותר לאין ערוך, ואף כעבור כמה שנים כששמע שזכו באליפות אירופה עמד בנסיון ולא צפה במשחק הגמר.


מוסיקה הוא אמנם ממשיך ליצור עד היום אך לעתים רחוקות כתחביב צדדי ומאחר והתקדש מכח התורה והמצוות שהכניס לחייו הוא הצליח להגיע לאיכויות נגינה ברמה גבוהה ולהפיק ניגונים מרגשים, ובשונה מבעבר הם הצליחו לגרום אפילו לאמו היקרה שניחנה בטעם מוסיקלי משובח להזיל דמעות מרוב התרגשות. באחת השיחות ביניהם הוא אמר לה מתוך התרגשות: "את זוכרת שפעם לא היית מתלהבת כ"כ מהמנגינות שהייתי מנגן ומשמיע לך ועכשיו את יכולה להבחין בהבדל התהומי בין אז להיום בזכות זה שחזרתי בתשובה והכנסתי את ד' והתורה לחיי, והניגונים יוצאים היישר מהלב והנשמה ומשקפים את עולמו של האדם, אז תארי לעצמך איך כל חיי השתנו מהקצה אל הקצה".


הוא הבין שגם כאן הוא מצליח כמו בכל שאר התחומים רק בזכות ד' יתברך שנכנס לתמונת חייו, בזמן שהוא בסה"כ מהוה כלי שרת שמופיע את אורו וממשיך את אינסופיותו כמו כל שאר הדברים שברא אלוקים בכל העולמות.


הוא מעולם לא חש סיפוק, אושר שמחה והתלהבות גדולים יותר בחייו אפילו ביחס לנקודות השיא אליהן הגיע וההצלחות הגדולות ביותר שהיו לו, שהרי לא ניתן להשוות כלל את החושך בו היה בעבר לאור המלטף בו הוא נמצא כעת, אע"פ שהשמחה כעת אינה מטרתו העיקרית אלא רק הפועל היוצא מעבודת ד', שהוא משתדל להתקדם, להשתפר ולהתעלות בה מיום ליום, משעה לשעה, ומתנה שהוא מקבל ממנו יתברך ברמות הרבה יותר גבוהות וטהורות ביחס לכל מה שהכיר עד כמה.


ההסבר העמוק של האושר והשמחה שהגיעו לרמות הרבה יותר גבוהות בחייו ביחס לעבר הוא שפעם הוא הגביל את עצמו לרצונות, לתכניות ולשאיפות שלו, בשר ודם, שמטבעו הנו יצור זמני ומוגבל, והחזרה בתשובה עזרה לו להתחבר למשהו הרבה יותר נשגב, קדוש ועליון. הוא מחובר כעת לחכמת ד', לאמת האלוקית, לעשיית רצון ד', לקיום מצוותיו היקרות ולתורתו הקדושה, וכשהאדם עושה את המעבר הזה הוא למעשה מעביר את חייו ממימד שפל וזמני שיוביל אותו לבאר שחת למימד נצחי ואינסופי שיוביל את נשמתו לחיי הנצח של העוה"ב.


הוא הבין שאחת הסיבות לכך היא שהוא הפסיק לעשות מה שהוא חשב שטוב לו והתחיל לפעול על פי הוראות היצרן שיודע מה הכי טוב בשבילו, שהרי גם את האדם הגדול ביותר בכל תולדות האנושות שהוא מוגבל ורואה רק חלק מזערי של התמונה השלמה אי אפשר להשוות לבורא עולם שהוא אינסופי ורואה את התמונה המלאה מבלי להחסיר אף פרט ולו הזניח ביותר.


הוא הבין שכל מסלול החיים המפותל דרכו הוביל אותו הקב"ה וכלל תחנות רבות היוה הכנה לקראת העבודה האמיתית של חייו, עבודת ד' שאין שני לה וכל זאת עבור בורא עולם שאין שני לו, והשתדל לתקן את כל אשר קלקל, ולהביא לידי ביטוי את כשרונותיו בהם חנן אותו ד' ומעתה בצורה כשרה ומותרת ולהפנות את כל כוחותיו לצד הקדושה.


כבר לאחר ימים ספורים בהם החל לטעום מאור האינסוף והמתיקות של התורה הקדושה שמילאו אותו בשמחה שמימית ועונג עילאי ברמות הרבה יותר גבוהות לאין ערוך ואינן ברות השוואה כלל, החלומות ששיגעו אותו והעיסוקים שהלהיבו אותו איבדו כל ערך וחשיבות בעיניו. הם הפסיקו לעניין אותו והוא שכח מהם לגמרי. הוא הבין שזה באמת מה שהנשמה שלו חיפשה במשך כל חייו וסוף סוף הבין את הסיבה לכך שבשלבים רבים בחייו חש שהוא לא נמצא במקום הטבעי שלו אע"פ שהצליח מאוד בכל עיסוקיו ונהנה בהם מאוד.


כל חבריו היו המומים מכל הדברים עליהם ויתר בכזאת קלות אע"פ שהיה לו קשר אמיץ ובלתי רגיל אליהם. היום הוא לא מוכן לותר על המצוה הכי קטנה או על דקה אחת של לימוד תורה גם בתמורה לכל ההון והרכוש החומריים שבעולם, והוא לא מוכן לחזור לחייו הקודמים למשך דקה אחת גם אם יתנו לו את כל העוה"ז במתנה למאתיים שנה. פעם זה היה בשבילו חלום, והיום לאחר שהתפקח הוא השכיל להבין שזה באמת היה חלום בלהות ומודה לבוראו שהעיר אותו מהתרדמה העמוקה בה היה שקוע וחילץ אותו מהבור העמוק בו היה כל אותן שנים.


ברגע שהאמת התבררה לו גם השקר נחשף והוא הבין לפתע עד כמה היה שקוע בו בחסות היצר הרע שהצליח להערים עליו כל אותן שנים ולגרום לו להיות בטוח שזאת האמת המוחלטת, ולאט לאט ובהדרגתיות הוא עזב את כל דרך חייו הקודמת והמקולקלת ושינה את כל סדר יומו באופן מהותי, כשהיום הוא חי בעולם אחר לגמרי כאברך בכולל שלומד ומלמד תורה בעה"י, והוא מעיד שהוא חי אלוקות, נושם את התורה, ומרגיש בחוש ש-ד' יתברך נמצא איתו תמיד ומשגיח עליו בכל זמן, מקום ומצב במהלך חייו, ועם הניסים שהוא חוה מאז חזר בתשובה הוא יכול למלא כמה ספרים טובים ומרגשים.


כשהיה בטירונות הצבאית היה לו קשה עם הגזירה לישון רק שש שעות כפי שהתבקש ממפקדיו, אך לאחר שחזר בתשובה כמה שנים לאחר מכן והצטרף לצבא הגדול ביקום, צבא ד', החליט על דעת עצמו שלא כדאי לבזבז את החיים בשינה מיותרת ולישון יותר משש שעות בלילה, ובפועל ברוב הלילות הוא ישן אף פחות מכך, כי ככה זה כש-ד' משרה את אהבתו בתוכך, ואתה חש התפעלות מגדולת הבורא, וכל רצונך הוא לעשות את רצונו יתברך, לעבדו בלבב שלם, להתמסר אליו ביום ובלילה בכל הזדמנות אפשרית ולהתבטל אליו באופן מוחלט, ומרגיש בעירה פנימית לחטוף עוד ועוד מצוות ומשתוקק ללמוד את תורתו הקדושה שהיא חכמתו האינסופית.


כבר בשלבים הראשונים בהם אהבת ד' הטהורה והאינסופית התחילה להציף את כל כולו הוא הבין עד כמה שפלים ובזויים הם אותם דברים שקריים וחלומות מדומים שחשב שהוא אוהב אותם בעבר ובזבז עליהם זמן, מרץ ומשאבים יקרים להבל וריק. אך ברגע שמצא את האמת הוא ידע שטוב מאוחר מאשר אף פעם לא.


הוא התחיל לשעבד את כל הכלים, הידע והכשרונות שהיו לו לטובת עבודת ד', קיום המצוות, לימוד התורה, תיקון המידות וזיכוי הרבים, והקב"ה עזר לו לעשות את תשובת המשקל, כדברי רש"י: "הבא ליטהר מסייעין אותו". את החלום שלו לשדר בתחנות רדיו חילוניות ובתוכן גל"צ הוא שכח ברגע שהתחיל לעבוד כשדרן ונתב בערוץ דתי שמשדר דברי תורה מסביב לשעון במשך כמה שנים. את החלום לנגן מוסיקה מעל בימות המועדונים ובכך לשמח ולשלהב את קהל הרוקדים הוא מחק ברגע שזכה לעלות על במת בית הכנסת שם הוא התחיל למסור דברי תורה, לזכות את הרבים, ולשמש כשליח ציבור שמתפלל עם מנגינות מקוריות ומרגשות. האתגרים השכליים בתחום המחשבים הפסיקו לאתגר אותו ברגע שנפגש עם חכמת ד' האינסופית שגנוזה בתורה הקדושה ואז הוא הבין שכל החכמות והמדעים הגבוהים ביותר שלמד והתעסק איתם עד כה הם משחק ילדים בלשון המעטה לעומתה.


אין אבא כזה בכל העולם כולו כמו בורא עולם. ישתבח שמך לעד אבינו, מלכנו, אהובנו לעולמי עד, יהי רצון שכל היהודים יכירו אותך ויתאוו לעבדך, לעשות רצונך, ללמוד תורתך ולקיים מצוותיך בלבב שלם בתמימות, מסירות, בטחון, אהבה, קדושה, שמחה ודבקות, כי אין יותר ראוי ממך יתברך לכל אלה, ואעפ"כ זה כאין וכאפס לעומת כל החסדים, הטובות, הניסים והנפלאות שעשית עבורנו כעם וכיחידים. תודה רבה אבא, אנחנו אוהבים אותך, אין עוד מלבדך.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע