chiddush logo

רדיפת הכבוד

נכתב על ידי amizrien, 18/7/2011

 בפסוק הקודם : וְיָאִיר בֶּן מְנַשֶּׁה הָלַךְ וַיִּלְכֹּד אֶת חַוֹּתֵיהֶם וַיִּקְרָא אֶתְהֶן חַוֹּת יָאִיר

אומר רש"י : ויקרא אתהן חות יאיר. לפי שלא היו לו בנים קראם בשמו לזכרון

ובפסוק זה אנו רואים שנבח עושה את אותו דבר גם הוא.
וְנֹבַח הָלַךְ וַיִּלְכֹּד אֶת קְנָת וְאֶת בְּנֹתֶיהָ וַיִּקְרָא לָה נֹבַח בִּשְׁמוֹ
מפרש הרמב"ן : 
ויקרא לה נבח. לא מפיק ה"א וראיתי ביסודו של ר' משה הדרשן לפי שלא נתקיים לה שם זה לפיכך הוא רפה שמשמע מדרשו כמו לא ותמה אני מה ידרוש שתי תיבות הדומות לזו ויאמר לה בועז (רות ב יד) לבנות לה בית (זכריה ה יא) לשון רש"י והרי הרב אוצר בלום לתורה להלכות ולהגדות ואשתמיטתיה זו שאמרו במדרש רות (רבה ה ה) ואנכי לא אהיה כאחת שפחותיך (רות ב יג) אמר לה חס ושלום אין את מן האמהות אלא מן האימהות ודכוותיה ונבח הלך וילכד את קנת ויקרא לה נבח בשמו מלמד שלא עמד לה אותו השם ודכוותיה ויאמר אלי לבנות לה בית בארץ שנער מלמד שאין לשקר תשועה עד כאן באגדה וכן בגמרא של מסכת סנהדרין (כד) אמרו זו חנופה וגסות הרוח שירדו לבבל אין לבבל נחות ואשתרבובי אשתרבוב לעילם דיקא נמי דכתיב לבנות לה בית שמע מינה והוא מדרש מן חסרון המפיק הזה שלא עמד לה הבית בארץ שנער 

כלומר, לא התקיימה בידו שהעיר תיקרא על שמו כמו שעשה יאיר בן מנשה. נראה לפרש כאן לדעתי, שאולי עשה זאת נבח לשם כבוד ולא כמו יאיר בן מנשה שמאחר ולא היו לו בנים רצה זאת לזיכרון על שמו.
גם שמעתי בשעור של הרב מוצפי שליט"א שבדרך כלל רק אנשי סררה וכבוד היו נוהגים בדרך זו לקרוא ערים על שמותם והוא הזכיר את אלכסנדריה במצרים על שמו של אלכסנדר מוקדון ועוד שמות של ערים נוספות מתקופת הרומאים שכינו ערים על שמות המנהיגים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע