chiddush logo

גם איש עשייה צריך להיעשות

נכתב על ידי josh1989, 1/11/2018

 

גם איש עשייה צריך להיעשות

"בשעה עשר ברחבת העירייה מתכנסים כולם, ראש העיר וחברי הקואליציה על מנת לעשות התרת נדרים", כך התפרסם אתמול אחרי הבחירות, כהברקה שנונה.

במשך הזמן האחרון העיר כולה 'נעשתה עשייה', התמלאה במודעות על עשייה כזו או אחרת של מי מהמתמודדים.

אכן, ראשי הערים והמפלגות הנבחרות עושות ימים כלילות על מנת להביא לרווחת התושבים, ולנצל את כוחם כדי להעלות את טיבה של העיר. אך מי גרם לכך שיפעלו זאת? מי המנוע? האם אלו התושבים ואצבעותיהם? ומה בין אברהם לראש עיר שכל שנותיו היה בקדנציות עד הגיעו לגיל פרישה?

התורה מתארת את אברהם 'זקן בא בימים, וה' ברך את אברהם בכל'. לא מעט תיאורים בפסוק אחד, וכל תיאור תופס משמעות עמוקה משלו- זקן, בא בימים, ברכה, בכל.

השפתי חכמים עומד על דברי המדרש ש"בכל- זה בן שנולד לו", מדוע זה נחשב 'בכל'?
כיוון שבברית בין הביתרים, הבטיח ה' לאברהם את הארץ, וכן הבטיחו אז שזה יהיה לו ולזרעו, וכן הוסיף לו בעת ברית המילה.

במשך שנים התהלך אברהם בתחושת חוסר, שכיבכול יש לו הכל אבל אין לו כלום, יש שולחן ויש אוכל ואף הסכין מוכן לשימוש, אך אין מי שיאכל את הסעודה. והנה כשנולד יצחק, סוף סוף ניתן לאמר 'בכל', יש מי שיירש את מה שהובטח לו כל הזמן.

אברהם גם 'בא בימים', ובמילותיו הטהורות של הרש"ר הירש- "חייו היו גמורים וחתומים, ולא נותרו לו שאיפות ומאווים לעצמו, מעתה דאגתו היחידה הייתה מכוונת לבנו ולביתו אחריו". מה פירוש שלא נותרו לו שאיפות?

אברהם הוא איש של 'ימים' ולא של 'לילות', ואישיות זו הוא מנסה גם להעביר הלאה לביתו אחריו, אך מה פירוש שהוא איש של 'ימים'?

יקרות הן מפנינים דברי ר' אפריים מלונשיץ-"ומה שאמר בא בימים- כי לפי הנראה 'יצא מן הימים" היה צריך להיות כתוב? "אלא לפי שהמידה ברשעים שימי הילדות הם להם ימי אור ויום בהיר, כי טובים המה להם אל השמושים הגופניים, כי זה כל עיקר תכליתם, וימי הזקנה הם אצלם לילה ולא יום...וכאילו יצאו מימים אל לילות. אבל בצדיקים מוחלפת השיטה... כי ימי הזיקנה טובים להם אל קניית החכמה".

אברהם איש החסד- מעוניין לקיים את רצון ה' להשתית את העולם על 'עולם חסד יבנה', ולכן כל מאורעותיו של אברהם הן מראיית האחר מצד החסד, ולא ראיית עצמו, כך גם בלקיחת שרה על ידי פרעה, וגם בעקידה, גם שם ישנם שורשי חסד וקווי מתאר לתכונה היקרה והלא פשוטה הזו.

עכשיו מביא השפת אמת בשם אביו- האם בעל החסד אפשר שיזדקק לחסד? הרי אליעזר בשליחותו מבקש "ועשה חסד עם אדוני אברהם", כי "אף אברהם אבינו...שהחסד מתגלגל בעולם בשבילו- נצרך לחסד... אך כי אברהם אבינו ע"ה פעל באנשיו שידעו זאת ברור, שגם לאיש כמוהו נצרך רק חסדו יתברך...אלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול..."- מכאן שגם בעל חסד מקבל את כוחו מה"מכלכל חיים בחסד", ואברהם הינו השליח הנאמן להבריך את החסד בעולם כולו.

אברהם פועל בעולם "עם ה'", ויחד הם עושים חסד בעולם, וזה שאליעזר אומר מהצד השני "עשה חסד עם אדוני אברהם"- שאמנם ה' מרוויח מהחסד שאברהם עושה בעולם, אך כל זה מגיע מה' בעצמו.

אברהם שמח ומרגיש כי את חסדו שלו כבר עשה, ולכן עכשיו דאגתו היחידה כדברי הרב הירש זה "בנו", להעביר אליו את השליחות.

מי ייתן וכל אנשי העשייה ילמדו מאברהם אבינו למלא ימיהם בעשייה ויחד עם זאת לדעת, שהכול מה'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע