chiddush logo

חז"ל - אין אני והוא יכולין לדור בעולם

נכתב על ידי אלון, 12/3/2019

 "אמר רב חסדא אמר מר עוקבא: כל המספר לשון הרע, אמר הקב''ה - אין אני והוא יכולין לדור בעולם"  (ערכין, טו, ב)

 

ידועה היא החומרה היתרה שייחסו חז"ל לאיסור לשון הרע, עד כדי כך שאומרת הגמרא: "אמר הקב''ה - אין אני והוא יכולין לדור בעולם".

למה כל כך חמור עונשו של המדבר לשון הרע?

נראה להסביר, שבעל לשון הרע לוקה בחוסר היכולת לראות את הטוב האלוקי הפועל במציאות - לא בסביבתו ולא אצל אנשים. הוא לא שם לב כמה חסד אלוקי נעשה עימו בכל רגע ורגע: בפרנסתו, בבריאותו, במשפחתו, בבת זוגו, בילדיו ובכל המעגלים הסובבים אותו. לעומת זאת בעל לשון הרע לוקח את הכוח האדיר של הדיבור, אשר נועד לפקוח את עיניהם של בני האדם לראות את הטוב והחסד, ומשתמש בו להפיץ רע, לראות את החיסרון והשלילה, הכיעור ושקר, ולכן עונשו כה חמור.

אדם שלא רואה את הטוב לא יבוא גם לעשות ולפעול טוב. הדרך לחשיפת הטוב במציאות היא על ידי הדיבור, כפי שאומרים חז"ל בגמרא (שבת י, ב): "שהנותן מתנה לחברו צריך להודיעו". כלומר, צריך להגיד זאת לחבר, לדבר איתו ולהראות לו שנעשתה עימו טובה, שכן ישנה חשיבות רבה לא רק לעשיית הטוב אלא גם לדבר עליו ולהראותו.

"החפץ חיים", רבי ישראל מאיר זצ"ל, בספרו "שמירת הלשון", מציע הסבר לחומרת איסור לשון הרע:

"כַּמָּה גָּדוֹל כֹּחָהּ שֶׁל לָשׁוֹן הָרָע, שֶׁהִיא שְׁקוּלָה כְּנֶגֶד ג' עֲוֹנוֹת הַחֲמוּרוֹת... עֲבוֹדָה זָרָה וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכַת דָּמִים... יָדוּעַ הוּא שֶׁיִּתְרוֹן הָאָדָם מִכָּל בַּעֲלֵי הַחַיִּים הוּא בְּמַה שֶּׁהוֹסִיף בּוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת נֶפֶשׁ הַמְדַבֶּרֶת... וְזֶהוּ רַק אִם הוּא מְתַקֵּן בְּכֹחַ הַדִּבּוּר, אֲשֶׁר נָתַן לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. לֹא כֵן אִם הוּא מִשְׁתַּמֵּשׁ בְּדִבּוּרוֹ לְרַע, הוּא גָּרוּעַ יוֹתֵר מֵהַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ, כִּי הִיא אֵינֶנָּה מְקַלְקֶלֶת עַל כָּל פָּנִים".

כוח הדיבור, הוא פריבילגיה שניתנה רק לבני אדם, ובכך גם מוכח עוצמתה הגדולה – גם לטוב וגם לרע. כאשר האדם משתמש בכוח הדיבור שניתן לו לדברים שליליים – גרוע הוא יותר מהבהמה!

כשאדם מדבר לשון הרע הוא יכול חלילה לפגוע בפרנסה של אדם למשך עשרות שנים, יכול להוביל להתאבדויות, לאלימות. הוא יכול להפריד בין בעל לאשתו. הוא יכול למוטט ביטחון עצמי של אדם שבעקבות זה לא ינצל את הפוטנציאל שלו, מה שישפיע גם על רווחתו הגשמית הפיסית.

על האדם להשתמש בכוח הדיבור שניתן לו - לא בכדי להזיק ולעשות רע, אלא בכדי לעשות את רצון ה' – לעשות טוב וחסד.

 

הרב גור אלון, מהאתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219

הרב אלדד יונה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע