chiddush logo

"ואתחנן" - איך אומרים 'לא'

נכתב על ידי אריאל מרדכי פנדל, 14/8/2019

 איך אומרים לא 



קורה לא אחת שאני אומר לילדיי 'לא', ואח"כ מתחרט וחושב: אולי לא צריך להיות כל כך תקיף, אולי לומר זאת בצורה אחרת. אולי בכלל הייתי צריך להסכים להם קצת יותר.

הבה נלמד מהקב"ה איך אומרים לא. בפרשתנו משה משחזר את תחנוניו הרבים להכנס לארץ הטובה, "ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר... אעברה נא ואראה...". וה' עונה, כאילו בלי רחמים: "רב לך, אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה". לי, תשובת ה' צורמת, מכאיבה. ובכל זאת, מה ה' מלמדנו בזה?
ראשית, מותר לשמוע לא. סיפר לי אבי שליט"א על שני אחים שצפו במשחק בייסבול. כשהאח הצעיר ראהאת אחיו כל כך להוט שקבוצה מסויימת תנצח, הלך הצעיר והתפלל לה' שאכן תנצח. לבסוף, הפסידה. אמר הצעיר: התפללתי, אבל ה' אמר 'לא'. אכן, לה' יש תוכניות משלו ולא הכל אנו מבינים בשכלנו המצומצם. זה בריא לנו לדעת שלא הכל מתנהל כפי רצוננו.  
כך הוא גם עם ילדינו. בריא וטוב לילד שישמע 'לא'. ככה כשהוא יגדל, הוא ילמד לקבל מצבים קשים בחיים שבהם לא הכל הולך לו וה' אומר 'לא' (כלומר: תתאמץ באופן אחר, או בכיוון אחר).

אך מהקב"ה לומדים גם עוד משהו, וזה איך לעדן את ה'לא'. לפני ה'לא' החד משמעי אומר ה' "רב לך", כלומר קיבלת כבר הרבה (בזה שראית ניסים גדולים בחייך). למרות שה' מסרב לבקשת משה, הוא מנחם, מעודד ומחזק: יש לך הרבה טוב. או בלשון הרש"ר הירש: "רב לך- עשית את שליחותך. בפעילותך עלי אדמות יצאת ידי חובך והשגת את מנת חלקך". אני לומד מכאן שתמיד אני (המחנך או ההורה) בצד של הילד, לא נגדו, לא מתנגש חזיתית.

דבר נוסף למדים מהפסוק הבא (אחרי סירובו של ה'): "עלה ראש הפסגה ושא עיניך... וראה בעיניך". אומר הקב"ה, אמנם אמרתי 'לא', אבל בכל זאת אני רוצה לתת לך את המקסימום. לכן, בא וראה את הארץ (ואכן הוא ראה יותר מכל אדם אחר עלי אדמות). כלומר, ה' לא משאיר את משה לבדו אלא נותן לו את כל מה שאפשר לתת. ואולי רמז יש בפסוק זה, "עלה..."- התשובה 'לא' היא אכן קשה, לכן בא ואעלה אותך, ארומם אותך למעלה. 
בקיצור, צריך שהילד ישמע 'לא'. אבל, טוב שתמיד אזכור  שאני בצד שלו, ולכן גם אתן לו כל מה שכן אפשרי.


      "אבא, אפשר להישאר בחוץ עם האופניים?" "לא! שיחקתם כל כך הרבה והיה לכם כיף חיים ("רב לך"). עכשיו, כדי שיהיה לכם כח למחר, נכנסים ומתארגנים לשינה. אבל לפני השינה אתם יכולים לקבל סיפור ("עלה ראש הפסגה"), איזה שתבחרו".    

שבת שלום



רוצה להוציא לאור ספר או חוברת?  מקבל עבודות הגהה ועריכת תוכן. לפרטים: [email protected]


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה