chiddush logo

למה מי אתה שתקבע לי?

נכתב על ידי eshkalim, 6/9/2019


פרשת השבוע "שופטים" עוסקת בין היתר בחשיבותה של מערכת המשפט והוראת הדין.
אחד הפסוקים הידועים בפרשה הוא:

"וּבָאתָ אֶל־הַכֹּֽהֲנִים הַֽלְוִיִּם וְאֶל־הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁ֥ר יִֽהְיֶ֖ה בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֑ם וְדָֽרַשְׁתָּ וְהִגִּ֣ידוּ לְךָ אֵת דְּבַ֥ר הַמִּשְׁפָּֽט... עַל־פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁ֣ר יוֹרוּךָ... לֹ֣א תָסוּר מִן־הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־יַגִּ֥ידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹֽאל" (דברים, י"ז, ט')

התורה מדריכה אותנו לא לסור מהוראותיהם של בעלי הדיעה והסמכות והיא משתמשת בלשון מאוד ספציפית: לא תסור ... ימין ושמאל. על כך אומר הפרשן הידוע רש"י שגם אם השופט אומר לך על ימין שהוא שמאל או ההיפך, תקשיב לו ותעשה מה שהוא אומר!

פה כבר הלכתי לאיבוד...

איך יתכן שאדם שפוי, שיש לו שכל בקודקודו, יסכים לקבל אמירה, פסק או ציווי שמנוגד להגיון הבריא שלו?

אז נכון שמטרתו של המשפט החברתי הוא לדאוג לחוק, לסדר ולזכויותיהם של הפרט והכלל במסגרת האילוצים הרבים ומציאת האיזון העדין והנכון בינהם (אני לא עו"ד וזו התמונה לפחות בעיניי). במצב כזה אפשר להגיד שאדם משוחד ורואה את טובת עצמו על פני אחרים ולכן צריך מישהו אובייקטיבי שיפסוק - סבבה.

אבל לומר על ימין שמאל ועל שמאל ימין? למה שאשמע לאדם כזה?
הרי קבלתי שכל בשביל להשתמש בו ולא בשביל לשים אותו בצד!

זאת ועוד, אנחנו חשופים לצערנו להרבה קלקולים של אנשים וקהילות שהלכו באופן עיוור אחר "מנהיג" שעשה מעשים איומים בשם הדת ורוח הקוטג', וניצל לרעה את אמונם של אנשיו ותמימותם, על אחת כמה וכמה שלא יהיה נכון לומר שעלינו לכבות את ההגיון הבריא ולהקשיב לאחרים בכל מחיר.
אז מה הענין?

כנראה יש פה משהו עמוק יותר, נקודת אמת שיש להאיר.

פירוש ידוע אומר שמה שנראה לנו כימין וכשמאל תלוי במקום בו אנו עומדים. כיועץ כלכלי למשפחות אני רואה את זה הרבה. כשמסבירים לבני זוג עקרונות שבהתחלה נראים להם הזויים כאילו שאמרתי להם משהו מופרך לחלוטין. מהמקום בו אני עומד מולם השמאל שלהם הוא הימין שלי!
אבל לאט המבט בעיניים משתנה והניצוץ מגיע. ההתקדמות עושה את שלה ומגיע הרגע בו הם מבינים שהחיים להם עולים לרמות אחרות, וזה מדהים! הם מגיעים למקום בו הם מבינים על מה דברתי בהתחלה. חלקם כועסים עלי למה לא הגעתי לפני כן וחלקם רצים להפיץ את הבשורה הלאה אבל כולם רואים את הדברים אחרת.

נסיון חיים ומקצועיות של שופט, מורה או יועץ ומומחה בתחומו נותנים פרספקטיבה, ידע ויכולת לראות למרחקים ואף להדריך באופן הנכון שיכול לחסוך המון עוגמת נפש, נסיונות ונפילות בדרך.
אני בעצמי הפסדתי מאות אלפי שקלים כדי להבין את חשיבותו של מומחה בקיצורי דרך...

אבל זה הסבר אחד בלבד וגם הוא עונה על דברים הנתונים לפרשנות. הסבר זה עדיין לא עונה על השאלה המרכזית כיצד אנו יכולים לדעת שאותו אדם לא מוליך אותנו שולל? למה לנו לסמוך עליו בעיניים עצומות?

ופה לעניות דעתי התורה בעצמה מביאה את התשובה בפסקה הבאה:
"שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ ... מִקֶּ֣רֶב אַחֶיךָ... וְכָתַב לוֹ אֶת־מִשְׁנֵה הַתּוֹרָ֤ה הַזֹּאת ... לְבִלְתִּ֤י רֽוּם־לְבָבוֹ מֵֽאֶחָיו וּלְבִלְתִּ֛י ס֥וּר מִן־הַמִּצְוָ֖ה יָמִ֣ין וּשְׂמֹ֑אול" (י"ז, כ')
מלך מייצג את הסמכות האנושית העליונה. אין אדם מעל המלך. יש לציית לו בכל מקרה, גם אם זה לא מובן, לא נעים או לא הגיוני (קחו את נושא המיסים כדוגמא מובהקת לכך...).
ועם כל המעמד הרם הזה, התורה מציינת את אותה ההנחייה באותם המילים שתקפה גם על המלך: "לבלתי סור... ימין ושמאל", גם המלך לא אמור לסור מהחוק ימין ושמאל!

המבחן אם כך למלך, שופט, מורה או יועץ הוא האם הוא בעצמו כפוף ומקיים את אותם החוקים אשר בשמם הוא מגיע. היום קוראים לזה Walk the Talk...
אתה רוצה להורות דרך מסויימת? תפעל על פיה בעצמך! זה נותן לך את הזכות להורות אותה גם לאחרים.

דוגמא אישית היא הבסיס למנהיגות ברמה הגבוהה ביותר. היא הופכת אותך למה שאתה מדבר עליו, וכשאדם חי באמת באופן עליו הוא מדבר ודורש מאחרים, על אחד כזה אפשר לסמוך.
זו בעיניי הצורה הטובה ביותר לחנך את הדור הבא, לערכים, למנהיגות, לאחריות, לנתינה וגם לחינוך כלכלי וזו השליחות שלי.

כאשר נפעל כך כהורים, נרוויח שלוש פעמים:
1. את השלווה והבטחון בחיים שלנו
2. את השלווה והנחת של ההורים שלנו שיכולים לסמוך עלינו ואינם צריכים לדאוג לנו כלכלית
3. את החיים של ילדנו שיגדלו לתוך צורת החיים הנכונה אותה הראנו להם.

ערב הבחירות, בו אנו עסוקים במנהיג הבא, בואו נהיה בעצמנו המנהיגים אותם אנו רוצים עבור עתידנו.
זה אפשרי וזה בידיים שלנו!

שבת שלום.
אליהושע שקלים.
תכנון כלכלי למשפחות שרוצות יותר.
eshkalim.com

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע