chiddush logo

האם תוכחה היא שירה ?

נכתב על ידי אבי מורגנשטרן, 11/10/2019

 פרשת האזינו:

שירת האזינו ?!
מה שירה? איזו שירה יש כאן?!
התוכחה הזו היא שירה? ועוד כותבים את זה בתורה בצורה של שירה,
מה קורה כאן? אז בואו נתבונן קצת יותר לעומק ונבין:
האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי - השמים והארץ הם העדים למה שאני אגיד:

יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי כִּשְׂעִירִם עֲלֵי דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׂב:
 - כשאני אומר לכולם לכל העם אני אומר דברים קשים כגידים-יערוף כמטר ליקחי מצליף חזק ומקבילו - כשעירים עלי דשא- כמו רוח סערה שיורד על הדשא שזה מכלול הצמחיה ביחד שהם יכולים לסבול את זה והם מתחזקים מזה. ומצד שני תזל כטל אמרתי- כשאני פונה לכל אחד לבדו אז זה בעדינות ובשמחה כמו טל שכולם שמחים בו (רש"י) ומקבילו- כרביבים עלי עשב- כל עשב לבדו צריך לדבר איתו בעדינות טיפין טיפין רק אז זה יתקבל.
כִּי שֵׁם יְהוָה אֶקְרָא הָבוּ גֹדֶל לֵאלֹהֵינוּ:
 מה פתאום מגיע הפסוק הזה ?
מה סתם התחשק למשה להגיד את זה בדיוק כאן?! לא מובן שלא. אלא זאת הפתיחה לשירה- אכן זו שירה כפי שנבין בהמשך.
כאשר אגיד תהילות ה' וכאשר  אספר את גדולת ה' אז תבינו זאת ותודו ותברכו לאלוקינו הטוב ומטיב לרעים ולטובים. ועכשיו אגיד את גדולת אלוקינו בשיר שלפנינו:
הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא:
 -קודם כל תדעו שהכל אצל ה' ישר ובצדקות.
שִׁחֵת לוֹ לֹא בָּנָיו מוּמָם דּוֹר עִקֵּשׁ וּפְתַלְתֹּל:
 תתבוננו ותראו שה' עשה הכל בצדק ובטובה אבל אתם שיחתתם דרככם.
הֲלַיְהוָה תִּגְמְלוּ זֹאת עַם נָבָל וְלֹא חָכָם הֲלוֹא הוּא אָבִיךָ קָּנֶךָ הוּא עָשְׂךָ וַיְכֹנְנֶךָ:- איך יכלתם?! הרי הוא אביך קנך ! הוא עשה אותך ובנה אתכם! עכשיו התורה אומרת לנו איך נגיע למסקנה שה' כל כך טוב איתנו תכלית הטוב:
זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דּוֹר וָדוֹר שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ:
 קודם כל שאל את הזקנים והחכמים על העבר ותראה ש:
בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:
 כבר כשנפרדו בני נח אחר המבול ה' סידר את העניינים של הגויים לטובת ישראל (ואולי גם הגרים) שעתידים לצאת מגויים אלו.
כִּי חֵלֶק יְהוָֹה עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ:
 כי בעצם כל מה שחבוב לקב"ה בעולם זה ישראל ישראל הוא חלקו ונחלתו אז ה' עשה ועושה הכל בעולם למען ישראל. אגב איני יכול שלא להזכיר את האור החיים כאן שמפרש שיש שני בחינות בנשמות ישראל: הגבוהים יותר שהם ממש חלק ה' כביכול חלק מה' ששורשם למעלה בכסא הכבוד ויש הנמוכים יותר שהם חלק נחלתו ששורשם במקום נמוך יותר. ואת שניהם ה' אוהב באותה מידה וכל אחד יש לו את תפקידו לפי רצון ה'.
יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן יְסֹבְבֶנְהוּ יְבוֹנְנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ:
 כאן כבר מגיעים לעניין יציאת מצרים ושמירתו על ישראל במדבר.
כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ:
 הדגשת השמירה שה' שמר על ישראל כמו הנשר שלוקח את גוזליו על כנפיו
יְהוָה בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר:
 עוד על הנחיית ה' את ישראל במדבר
יַרְכִּבֵהוּ עַל (במותי) בָּמֳתֵי אָרֶץ וַיֹּאכַל תְּנוּבֹת שָׂדָי וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע וְשֶׁמֶן מֵחַלְמִישׁ צוּר:
חֶמְאַת בָּקָר וַחֲלֵב צֹאן עִם חֵלֶב כָּרִים וְאֵילִים בְּנֵי בָשָׁן וְעַתּוּדִים עִם חֵלֶב כִּלְיוֹת חִטָּה וְדַם עֵנָב תִּשְׁתֶּה חָמֶר:
 כאן מזכיר טובותיו של הקב"ה כשנכנסו לארץ ישראל כמה שהטיב להם. ועכשיו תראו מה קרה מרוב הטובה שה' עשה לכם. במקום להודות להלל ולשבח ולאהוב את ה' יותר ויותר אז: וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ וַיִּטֹּשׁ אֱלוֹהַ עָשָׂהוּ וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ:
יַקְנִאֻהוּ בְּזָרִים בְּתוֹעֵבֹת יַכְעִיסֻהוּ:
יִזְבְּחוּ לַשֵּׁדִים לֹא אֱלֹהַ אֱלֹהִים לֹא יְדָעוּם חֲדָשִׁים מִקָּרֹב בָּאוּ לֹא שְׂעָרוּם אֲבֹתֵיכֶם:
צוּר יְלָדְךָ תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח אֵל מְחֹלְלֶךָ:
 -שכחתם את ה' והתחלתם לעבוד עבודות זרות . אפשר לפרש לפי רוב המפרשים שמדובר על לפני החורבן של שני בתי המקדש וזה בודאי גם נכון אבל לי נראה לפרש כפי שהמדרש מפרש ב"יש אומרים". אז אני ביניהם, שמדובר על שלושת הדורות לפני בוא המשיח. כלומר הדורות שלנו. כי רק אז כל ההמשך מסתדר מצויין על הנאצים והשואה וכו' והנאצים מרומזים בפסוק הבא בתור המקל שה' ישתמש נגד ישראל שחטאו.
וַיַּרְא יְהוָה וַיִּנְאָץ מִכַּעַס בָּנָיו וּבְנֹתָיו:
 ומה החטא העצום של הדורות האחרונים?  במאה שנים האחרונות בערך היה טוב לישראל יחסית גם בארצות הגולה וגם עכשיו בארץ ישראל טוב לנו שוב יחסית אבל אנחנו מכעיסים את ה' רח"ל  ב"לא אל" פשוט מתעלמים ממנו רח"ל. לפחות כשעבדו ע"ז אז חשבו שאולי זה יעזור להם אבל לא אל  זה חטא עצום יותר מהכל זה אפילו לא עוזר להם וזה כמו לזבוח לשדים או לכל מיני באבות שמשתמשים בכוחות טומאה וכישופים של שדים.
וַיֹּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה בָּנִים לֹא אֵמֻן בָּם:
והנה המידה כנגד מידה:
הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא אֵל כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא עָם בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם:
 הגרמנים שהם "לא עם" אלא אוסף של אספסוף כידוע להיסטוריונים וכן אולי גם פלשתינים שבודאי לא עם.
כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי וַתִּיקַד עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּית וַתֹּאכַל אֶרֶץ וִיבֻלָהּ וַתְּלַהֵט מוֹסְדֵי הָרִים:
מזכיר את כבשני האש בשואה
אַסְפֶּה עָלֵימוֹ רָעוֹת חִצַּי אֲכַלֶּה בָּם:
 וזאת נחמה שחיצי כלים והם ישראל אינם כלים
מְזֵי רָעָב וּלְחֻמֵי רֶשֶׁף וְקֶטֶב מְרִירִי וְשֶׁן בְּהֵמוֹת אֲשַׁלַּח בָּם עִם חֲמַת זֹחֲלֵי עָפָר:
תאור מדוייק של שוכני המחנות 
מִחוּץ תְּשַׁכֶּל חֶרֶב וּמֵחֲדָרִים אֵימָה גַּם בָּחוּר גַּם בְּתוּלָה יוֹנֵק עִם אִישׁ שֵׂיבָה:
 ואז בא הפסוק הבא שנראה לי ודאו שהוא בלשון שאלה:
אָמַרְתִּי אַפְאֵיהֶם אַשְׁבִּיתָה מֵאֱנוֹשׁ זִכְרָם? האם חשבתי רגע אחד להשמיד את עבדי בני אהובי ?!
 גם אילולי שהגויים היו אומרים שכוחם ועוצם ידם הביאה להם את האפשרות להכות כל כך חזק את ישראל , גם אילולי זה לא הייתי נותן לכלות את עמי ישראל!
לוּלֵי כַּעַס אוֹיֵב אָגוּר פֶּן יְנַכְּרוּ צָרֵימוֹ פֶּן יֹאמְרוּ יָדֵינוּ רָמָה וְלֹא יְהוָה פָּעַל כָּל זֹאת:
 הגויים ההם (גרמניה והפלסטינים)
כִּי גוֹי אֹבַד עֵצוֹת הֵמָּה וְאֵין בָּהֶם תְּבוּנָה:
לוּ חָכְמוּ יַשְׂכִּילוּ זֹאת יָבִינוּ לְאַחֲרִיתָם:
אֵיכָה יִרְדֹּף אֶחָד אֶלֶף וּשְׁנַיִם יָנִיסוּ רְבָבָה אִם לֹא כִּי צוּרָם מְכָרָם וַיהוָה הִסְגִּירָם:
הם מטומטמים איך הם לא ראו שה' הרשה להם להכות בישראל?
כִּי לֹא כְצוּרֵנוּ צוּרָם וְאֹיְבֵינוּ פְּלִילִים:
 אבל צורינו ואלוקינו לא חשב בכלל מחשבות כמחשבותם! הוא כן רצה למרק את עוונותיהם של ישראל לקראת הגאולה העתידה אבל האוייבים? 
כִּי מִגֶּפֶן סְדֹם גַּפְנָם וּמִשַּׁדְמֹת עֲמֹרָה עֲנָבֵמוֹ עִנְּבֵי רוֹשׁ אַשְׁכְּלֹת מְרֹרֹת לָמוֹ:
חֲמַת תַּנִּינִם יֵינָם וְרֹאשׁ פְּתָנִים אַכְזָר:
 אצלם הכל רשעות ואכזריות. אז הם יענשו על כך. הלא עם טיפה התבוננות הם יכלו להבין שהם רק כלי ביד ה' אך הם לא רצו להבין זאת.
עכשיו הקטע על עונשם שם הגויים שהצרו לישראל :
הֲלֹא הוּא כָּמֻס עִמָּדִי חָתֻם בְּאוֹצְרֹתָי:
לִי נָקָם וְשִׁלֵּם לְעֵת תָּמוּט רַגְלָם כִּי קָרוֹב יוֹם אֵידָם וְחָשׁ עֲתִדֹת לָמוֹ:
 ה' ינקום בהם אבל לגבי עמו אהובו ישראל? נכון ה' דן אותם אך לטובתם כדי למרק את עוונותיהם ולגאול אותם תשועת עולמים כי זאת הייתה ונשארה התוכנית של כל בריאת העולם הזה:
כִּי יָדִין יְהוָה עַמּוֹ וְעַל עֲבָדָיו יִתְנֶחָם כִּי יִרְאֶה כִּי אָזְלַת יָד וְאֶפֶס עָצוּר וְעָזוּב:
 ועכשיו שוב מדבר על הגויים שאמרו :
וְאָמַר אֵי אֱלֹהֵימוֹ צוּר חָסָיוּ בוֹ:
אֲשֶׁר חֵלֶב זְבָחֵימוֹ יֹאכֵלוּ יִשְׁתּוּ יֵין נְסִיכָם יָקוּמוּ וְיַעְזְרֻכֶם יְהִי עֲלֵיכֶם סִתְרָה:
 ולכן עכשיו תראו שהכל ממני :
רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל:
 הרי כבר נשבעתי יכ יד על כס י-ה מלחמה לה' בעמלק דור דור אז עכשיו הזמן:
כִּי אֶשָּׂא אֶל שָׁמַיִם יָדִי וְאָמַרְתִּי חַי אָנֹכִי לְעֹלָם:
אִם שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי אָשִׁיב נָקָם לְצָרָי וְלִמְשַׂנְאַי אֲשַׁלֵּם:
אַשְׁכִּיר חִצַּי מִדָּם וְחַרְבִּי תֹּאכַל בָּשָׂר מִדַּם חָלָל וְשִׁבְיָה מֵרֹאשׁ פַּרְעוֹת אוֹיֵב:
 והנשארים יראו ויראו וירונו לה'
הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ:
ואז יבוא משיח צדקנו וישראל יחזרו לאדמתם ובעיקר לקרבתם לה'
אז המסקנה:
כל העולם נברא בשביל ישראל.
ה' הוביל והנהיג את העולם בצורה שיהיה הכי טוב לבני ישראל.
ישראל הם עמו היקר והאהוב. אפילו כשחוטאים ואפילו שממש מכעיסים לפניו אז ה' לא עוזב אותם ח"ו אלא ממרק אותם ומנקה אותם כדי שלבסוף לפי תוכניתו של הבורא יתברך שמו הוא יגאלנו על אף כל מה שעשינו ויטיב לנו לעולמים. הוא אביך קנך.הוא עשך ויכוננך. 
עכשיו מובן שפרשת האזינו היא שירה. שירה לה' על כל הטובות שגמלנו ,גומלנו ויגמלנו לעד!
גמר חתימה טובה!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע