chiddush logo

חז"ל - מַצִּיל עָנִי מֵחָזָק מִמֶּנּוּ

נכתב על ידי אלון, 2/12/2019

 " 'מַצִּיל עָנִי מֵחָזָק מִמֶּנּוּ' (תהלים לה, י) - 'עָנִי' שכתוב בפסוק - אילו ישראל שהם נכנסים בידי אומות העולם, והקב"ה מצילם. ואין עני אלא ישראל, שנאמר (צפניה ג, יב): וְהִשְׁאַרְתִּי בְקִרְבֵּךְ עַם עָנִי וָדָל וְחָסוּ בְּשֵׁם ה'. אמר דוד: כִּבשה בין שבעים זאבים, מה יכולה לעשות? ישראל בין שבעים אומות חזקים, מה הם יכולים לעשות? אילולי אתה (הקב"ה) עומד להם בכל שעה ושעה".

(ילקוט שמעוני, תהילים לה)

 

התורה תיארה בצורה מפורטת מאורעות אשר עתידים לקרות במהלך ההיסטוריה לעם ישראל:

א. העם היהודי יורחק מאדמתו (ויקרא כו, מג): "וְהָאָרֶץ תֵּעָזֵב מֵהֶם... וְהֵם יִרְצוּ אֶת עֲוֹנָם יַעַן וּבְיַעַן בְּמִשְׁפָּטַי מָאָסוּ".

ב. עם ישראל, הוא עם סגולה (דברים ז, ו): "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לה' אֱלֹקיךָ בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹקיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה".

ג. העם היהודי יתפזר בכל רחבי העולם (דברים כח, סד): "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ".

ד. העם היהודי יהיה קטן כל הזמן הזה (דברים ז, ו-ז): "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לה' אֱלֹקיךָ... כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים".

ה. אנטישמיות (דברים כח, לז): "וְהָיִיתָ לְשַׁמָּה לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכֹל הָעַמִּים".

ו. ינסו להשמיד את העם היהודי, אך לעולם לא יצליחו והעם היהודי ישרוד תמיד (ויקרא כו, מב-מד): "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּור... וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקיהֶם".

ז. במשך הזמן שהיהודים יהיו בגלות ארץ ישראל תישאר שוממה (ויקרא כו, לב): "וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹויְבֵיכֶם הַיֹּשְׁבִים בָּהּ".

(ויקרא כו, לג): "וְאֶתְכֶם אֱזָרֶה בַגּוֹיִם וַהֲרִיקֹותִי אַחֲרֵיכֶם חָרֶב וְהָיְתָה אַרְצְכֶם שְׁמָמָה וְעָרֵיכֶם יִהְיוּ חָרְבָּה".

ח. העם היהודי יהיה נרדף (דברים כח, סה-סז): "וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן ה' לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ. וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻואִים לְךָ מִנֶּגֶד וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ. בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּוקֶר מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה".

ט. הגלות תסתיים ועם ישראל ישוב לארצו מכל רחבי העולם (יחזקאל לו, ד-יא): "כֹּה אָמַר ה'... לֶהָרִים וְלַגְּבָעוֹת לָאֲפִיקִים וְלַגֵּאָיוֹת וְלֶחֳרָבוֹת הַשֹּׁמְמוֹת וְלֶעָרִים הַנֶּעֱזָבוֹת אֲשֶׁר הָיוּ לְבַז וּלְלַעַג לִשְׁאֵרִית הַגּוֹיִם אֲשֶׁר מִסָּבִיב... וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא... וְנֹושְׁבוּ הֶעָרִים וְהֶחֳרָבוֹת תִּבָּנֶינָה... וְהוֹשַׁבְתִּי אֶתְכֶם כְּקַדְמוֹתֵיכֶם וְהֵטִבֹתִי מֵרִאשֹׁתֵיכֶם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' ".

ההיסטוריה היהודית מליאה פלאים: עם שמקבל תורה, ולאחר מכן מפוזר ומפורד בכל העולם, ועם כל זה שומר על חיוניותו ועל תורתו למרות פיזורו, המספר המצומצם של עם ישראל בגלות, אנטישמיות ורדיפות, השיבה לארץ אחרי הגלות באחרית הימים, ותחיית הארץ רק על ידי העם היהודי.

על פי ההיגיון הרציונאלי לא יכול היה עם ישראל להחזיק מעמד אחרי כל האויבים שקמו עלינו להשמידנו במשך הדורות. למרות אלפי שנות הייסורים, הרדיפות הגזירות, למרות הכל - האנושות לא יכלה לנו. כל האומות שרדפו אותנו, לא הצליחו במה שרצו - להשמיד אותנו, עובדה - אנו קיימים. הייתכן כי זה קורה במקרה? מי היה מאמין לפני מאה שנה שתקום אומה שתרדוף יהודים בכל רחבי העולם כולו כדי שלא להותיר מהם זכר? ועוד שאחרי כל זה עם ישראל ישוב לארצו?

הפלא של קיום העם היהודי בכל אלפי שנות קיומו וכושר ההתאוששות של היהודים גם לנוכח תנאים בלתי אפשריים ואויבים אכזריים שמכריזים על כוונתם להשמיד את העם היהודי ואת מדינתו, הם הם ההוכחה הגדולה ביותר לקיומה של ברית נצחית בין הקב"ה לעם היהודי המאפשרת את קיומו וגורלו הבלתי טבעי של עמו.

עמנו עם נצח הוא!

 

הרב משה גרילק - מהספר "פרשה ולקחה"

מהאתר: שיחה גורלית - http://www.gorali.122.co.il/tora.htm

 

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה