chiddush logo

" מלאכים טובים" לשבת וישלח

נכתב על ידי izik28, 5/12/2019

 


בס"ד

         ד"ת לשבת וישלח  טז כסלו התש"פ  

                        מלאכים טובים" 
--------------------------------------------------------------------------------------
בפרשת השבוע אנו  קוראים על איסור אכילת גיד הנשה כמוזכר בפרשהּ" על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה." (בראשית לב, לג).
ונשאל מה עניין איסור זה לימינו ? מה גם שלפי חלק מהפרושים גיד הנשה אינו בר אכילה כיוון  שטעמו קשה כעץ... עניין גיד הנשה  קורה לאחר מעבר  יעקב ומשפחתו את מעבר יבוק בנהר הירדן , "וַיָּ֣קׇם בַּלַּ֣יְלָה ה֗וּא וַיִּקַּ֞ח אֶת־שְׁתֵּ֤י נָשָׁיו֙ וְאֶת־שְׁתֵּ֣י שִׁפְחֹתָ֔יו וְאֶת־אַחַ֥ד עָשָׂ֖ר יְלָדָ֑יו וַֽיַּעֲבֹ֔ר אֵ֖ת מַעֲבַ֥ר יַבֹּֽק׃ וַיִּ֨קָּחֵ֔ם וַיַּֽעֲבִרֵ֖ם אֶת־הַנָּ֑חַל וַֽיַּעֲבֵ֖ר אֶת־אֲשֶׁר־לֽוֹ׃ וַיִּוָּתֵ֥ר יַעֲקֹ֖ב לְבַדּ֑וֹ וַיֵּאָבֵ֥ק אִישׁ֙ עִמּ֔וֹ עַ֖ד עֲל֥וֹת הַשָּֽׁחַר׃וירא  כִּ֣י לֹ֤א יָכֹל֙ ל֔וֹ וַיִּגַּ֖ע בְּכַף־יְרֵכ֑וֹ וַתֵּ֙קַע֙ כַּף־יֶ֣רֶךְ יַעֲקֹ֔ב בְּהֵאָֽבְק֖וֹ עִמּֽוֹ׃ וַיֹּ֣אמֶר שַׁלְּחֵ֔נִי כִּ֥י עָלָ֖ה הַשָּׁ֑חַר וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֲשַֽׁלֵּחֲךָ֔ כִּ֖י אִם־בֵּרַכְתָּֽנִי׃ ַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו מַה־שְּׁמֶ֑ךָ וַיֹּ֖אמֶר יַעֲקֹֽב׃ וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַעֲקֹב֙ יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־שָׂרִ֧יתָ עִם־אֱלֹהִ֛ים וְעִם־אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל׃ וַיִּשְׁאַ֣ל יַעֲקֹ֗ב וַיֹּ֙אמֶר֙ הַגִּֽידָה־נָּ֣א שְׁמֶ֔ךָ וַיֹּ֕אמֶר לָ֥מָּה זֶּ֖ה תִּשְׁאַ֣ל לִשְׁמִ֑י וַיְבָ֥רֶךְ אֹת֖וֹ שָֽׁם׃ וַיִּקְרָ֧א יַעֲקֹ֛ב שֵׁ֥ם הַמָּק֖וֹם פְּנִיאֵ֑ל כִּֽי־רָאִ֤יתִי אֱלֹהִים֙ פָּנִ֣ים אֶל־פָּנִ֔ים וַתִּנָּצֵ֖ל נַפְשִֽׁי׃ וַיִּֽזְרַֽח־ל֣וֹ הַשֶּׁ֔מֶשׁ כַּאֲשֶׁ֥ר עָבַ֖ר אֶת־פְּנוּאֵ֑ל וְה֥וּא צֹלֵ֖עַ עַל־יְרֵכֽוֹ׃ ַעל־כֵּ֡ן לֹֽא־יֹאכְל֨וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־גִּ֣יד הַנָּשֶׁ֗ה אֲשֶׁר֙ עַל־כַּ֣ף הַיָּרֵ֔ךְ עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה כִּ֤י נָגַע֙ בְּכַף־יֶ֣רֶךְ יַעֲקֹ֔ב בְּגִ֖יד הַנָּשֶֽׁה".
יעקב בעברו את מעבר יבוק  חזר לאחרו כי שכח לפי המדרש פחים קטנים .. באותו מעמד  קרה המאבק עם המלאך שלפי המדרש הוא שרו של עשו המסמל את היצר הרע , יעקב בתחילת המאבק לא ידע או ניחש כלל שהאיש הנאבק עימו הוא מלאך שניצב לשטן לו , רק כשעלה השחר  , תרתי משמע, כשהמלאך ביקש מיעקב שישלחו לדרכו , יעקב הבין שהוא יכל למלאך ,ושמאבקו  הגיע עד לכיסא הכבוד, כשהמלאך ראה שלא יכל ליעקב, דבר שהוא פלא ממש הוא בחר לפגוע דווקא בכף  ירכו , היא גיד הנשה , ומדוע הוא לא  בחר לפגוע באבר אחר בגופו ?,גיד הנשה עובר דרך  מערכת העצבים מעמוד השידרה עד לרגלים ,הוא מסמל את החיבור בין החלקים העליונים בגופנו הם הראש והלב על כל מחשבותיהם הטובות , עם החלק התחתון , המסמל את המעשה ,הפגיעה בגיד הנשה היא בדיוק אופיו של עשו או היצר  הרע אם תרצו , ניתוק החלק הרוחני באדם מהחלק הגשמי, דהיינו , לבטל את החלק הרוחני חלילה בדיוק כמו מטרת היוונים בחנוכה במוזכרת בברכת על הניסים ," בימֵי מַתִּתְיָהו בֶן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנָאִי 
ובניו ְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהַשׁכִּיחָם תּוֹרָתָךְ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנָךְ
וְאַתָּה, בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם: רַבְתָּ אֶת רִיבָם דַּנְתָּ אֶת דִּינָם נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ וּלְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמָךְ וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה."
איסור אכילת גיד הנשה מבואר בספר החינוך,"משרשי מצווה זו, כדי שיהיה רמז לישראל שאך על פי שיסבלו צרות רבות בגלויות מידי בני עשו ,יהיו בטוחים שלא יאבדו, אלא לעולם  יעמד זרעם ושמם ויבא להם גואל ...ובזכרם תמיד ענין זה על ידי המצווה שתהיה  לזכרון יעמדו באמונתם לעולם ..ורמז הוא לפי שאותו מלאך שנלחם עם יעקב אבינו רצה לעקרו[חלילה] מן העולם ולא יכל לו  וצערו בנגיעה בירך ...לבסוף תהיה תשועה מהם [ היצר הרע] וגם יזרח השמש  של משיח צדקנו במהרה ".
יעקב הצליח בחסדי ה" לגבור על המלאך אודות לאמנותו ובטחונו ב"ה מה גם ששמו  הוחלף לישראל  
 על שמה נקראת המדינה " מדינת ישראל" ,מה גם שיעקב הרוויח שני שמות  ואין איסור לקרוא  לו בשם יעקב כמו האיסור לקרוא לאברהם אברם .. "ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלהים ועם אנשים ותוכל" מפרש הכלי יקר , "  יאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל לשון ישר אל כי ישר הוא לשון ראייה, מלשון אשורנו ולא קרוב, והודה לו בזה כי יעקב רואה פני אל ולא עלתה בידו לסמא אותו במציאת האל יתברך" , נונה [סבתא ] מלוך ז"ל  היתה תמיד מברכת "  מלאכימס בואנוס" בתרגום מלאדינו "שתפגוש מלאכים טובים" דהיינו  אנשים ישרים שיקרבו אותך לעבודת ה"  ביושר ושמחה ויעריכו אותך באמת ויכוונו אותך לדרכים טובות ,  אם נלך בדרכו של יעקב ,היא דרך האמת ,היושר הצניעות למרות הקושי , נראה ברכה בקרב התמידי עם היצר הרע ,שמסמל את רשעות מלכות יוון לעומת צדקת דרך המכבים ,ואודות לכך נדליק את אור התורה בחיינו ונעלה בה מעלה אחר מעלה כמלאכים הטובים מסולם יעקב שבאו ללוותו בדרך הארוכה לבניית חייו ,  נזכה לראות את אור שכינת עוזו יתברך  ואת אור מנורת הזהב במקדש השלישי  בקרוב בקלות אמן!  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה