chiddush logo

קןרונה

נכתב על ידי אביהו ח, 18/3/2020

חדש באתר

search

חום יכול להרוג את הקורונה? ארגון הבריאות העולמי שובר את המיתוסים שרצים ברשת

התפרצות הקורונה: כפטריות אחר הגשם מתפרסמים ברשתות החברתיות שמועות שמתיימרות 'לפתור' את הבעיה העולמית אלא שארגון הבריאות העולמי שם קץ לשמועות, וסותר אותן אחת לאחת 

שירה דאבוש (כהן) | כ' אדר התש"פ |

מאז התפרצות נגיף הקורונה המכונה גם COVID-19 הרשתות החברתיות בעולם סוערות: כפטריות אחר הגשם מתפרסמים בהן פוסטים שמתיימרים 'לפתור' את הבעיה העולמית, ולספק דרכים מדרכים שונות להתגוננות מול הנגיף. אלא שנוכח הבהלה שנוצרה בעקבות הפרסומים הבלתי מבוססים, החליט ארגון הבריאות העולמי לשים קץ לשמועות, ולסתור אחת לאחת את הטענות שמופצות ברשת. 

לפניכם התשובות המבוססות על כל השמועות הבלתי מבוססות, שמומחי הארגון טוענים כי דווקא הן עלולות לגרום למקרי הידבקות נוספים. פרופסור פול האנטר, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מזרח אנגליה, מבקש מהציבור להפסיק "לתת עצות גרועות שיביאו לסיכונים גדולים יותר להידבק בנגיף".

ויטמין C, מייבשי ידיים, אנטיביוטיקה, אכילת שום, מנורות UV ושמן שומשום - הם רק חלק מ'פתרונות הקסם' שהציעו גורמים מגורמים שונים, ביניהם גם רופא אמריקני שטען כי החום ממית את חיידקי הנגיף, ומכאן גם שטוב להשתמש במייבשי ידיים. 

אז בואו נתחיל:

הטענה הבלתי מבוססת: אנטיביוטיקה מחסלת את הנגיף

הטענה המבוססת של ארגון הבריאות העולמי: היות ונגיף הקורונה הוא נגיף, האנטיביוטיקה לא תעזור במיגורו. האנטיביוטיקה עוזרת רק במקרה ומדובר בחיידקים, אך לא במקרה של נגיף. 

מה ההבדל בין נגיף לחיידק? על פי ד"ר דרור בר ניר מהאוניברסיטה הפתוחה "חיידק הוא יצור חד-תאי המתרבה בדרך כלל באופן עצמאי, ואילו נגיף הוא טפיל מוחלט, הזקוק להתרבותו למערכות אנזימיות של התא המאכסן".

 

הטענה הבלתי מבוססת: מי שצורך ויטמין C מוגן מהנגיף, ולא יכול להידבק. 

הטענה של ארגון הבריאות: הטענה הזו עשויה להיות נכונה לגבי הידבקות במחלות חורף והנושא עדיין נמצא בבדיקת חוקרים מיפן. עם זאת, הטענה הזו טרם הוכחה בצורה חד משמעית ולכן לא כדאי להסתמך עליה. 

 

הטענה הבלתי מבוססת: החום שנפלט ממייבשי הידיים - מחסל את הנגיף. 

לא ברור מי התחיל את השמועה הזו, אך זה למעלה משבועיים שברשתות החברתיות בעולם רצה שמועה כי האוויר החם שנפלט ממייבש הידיים יכול להרוג את הנגיף, באם משאירים את הידיים מתחתיו למשך חצי שעה. 

הטענה של ארגון הבריאות: אמנם חשוב לייבש את הידיים היטב מיד אחרי ששוטפים אותן עם סבון ומחטאים בג'ל על בסיס אלכוהול, אך הדבר לא הורג את הנגיף כי אם רק עוזר בהתגוננות מהידבקות. 

 

הטענה הבלתי מבוססת: גרגרו מי פה כדי למנוע הידבקות

גורמים שונים ברשת הפיצו את השמועה כי גרגור מי פה מסוגים שונים, יכול למנוע הידבקות אך 

האמת על פי ארגון הבריאות העולמי: שטיפות פה יכולות להרוג חיידקים מסוגים אחרים המוכרים לנו, אך עוד לא ברור מהי מידת יעילותן בחיסול נגיף הקורונה, ואין להסיק כי הן מונעות הידבקות. 

 

הטענה הבלתי מבוססת: אכלו שום והישמרו מהנגיף.

הטענה של ארגון הבריאות: השום אומנם טוב לחיסול חיידקים שונים, אבל יעילותו על הקורונה עדיין לא ידועה ולכן אי אפשר להתבסס על כך. 

 

הטענה הבלתי מבוססת: מנורות UV הורגות את הנגיף

הטענה של ארגון הבריאות: מנורות מהסוג הזה משמשות לרוב לעיקור ידיים או עור, אך אין להשתמש בהן כדי להרוג את נגיף הקורונה היות וטרם הוכח כי השיטה אכן מחסלת את הנגיף, וכמו כן מנורות מסוג זה פולטות קרינת UV שעלולה להיות קטלנית. 

 

הטענה הבלתי מבוססת: שמן שומשום עוצר את הנגיף ומונע ממנו להתפשט. 

הטענה של ארגון הבריאות: שמן שומשום לא הורג את הנגיף, ולא הוכח עדיין כי הוא יכול לעצור אותו.

תגובות

1

קורונה

עדה | 18/03/20 10:16
keyboard_arrow_left

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה