chiddush logo

קדיש

נכתב על ידי אביהו ח, 1/1/2012

 

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת
 חיים בן רחל ע"ה
"ת.נ.צ.ב.ה."

הוקדש ע"י
מש עזיזי

‏‏לחץ באמצעות לחצן העכבר הימני כאן כדי להוריד תמונות. כדי לעזור להגן על פרטיותך, outlook מנע הורדה אוטומטית של תמונה זו מהאינטרנט. הדפס

אמירת קדיש

שאלה: מהי חשיבות אמירת קדיש על אדם שנפטר?

תשובה: אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלש תפלות במנין, בכדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם.

ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו. כלומר, יתנו עם תלמיד חכם, שתמורת סכום כסף יקבל עליו לומר קדיש בכל תפלה, כאילו הוא בנו של הנפטר. ובזה גם כן יש עלוי נשמה לנפטר, שהרי הוא אומר קדיש, ועוד שיש בכך מצוה לחזק ידי תלמידי חכמים.

ואמרו רבותינו במדרש, מעשה ברבי עקיבא שראה אדם אחד שהיה ערום ושחור כפחם, והיה טוען (סוחב) על ראשו מטען גדול של קוצים, ורץ כמרוצת הסוס. גזר עליו רבי עקיבא, העמידו ואמר לו, מדוע אתה עובד קשה כל כך, אם עבד אתה ואדונך עושה לך כך, אפדה אותך מידו, ואם עני אתה, אני מעשיר אותך. אמר לו אותו האיש, בבקשה ממך אל תעכבני, שמא ירגזו עלי אותם הממונים עלי. אמר לו מה מעשיך? אמר לו, אותו האיש (כלומר, הוא עצמו), מת הוא, ובכל יום ויום שולחים אותי לחטוב עצים ושורפין אותי בהם. אמר לו רבי עקיבא, בני, מה היתה מלאכתך בעולם שבאת ממנו? אמר לו, גבאי המס ומראשי העם הייתי, ונושא פנים לעשירים והורג עניים, ועוד עברתי הרבה עברות חמורות. אמר לו, כלום שמעת מן הממונים עליך אם יש לך תקנה? אמר לו, בבקשה ממך אל תעכבני שמא יגזרו עלי בעלי פורענות, כי אין לו תקנה, אלא שמעתי מהם דבר שאינו יכול להיות, שאילמלי היה לו לזה העני בן שהוא עומד בקהל ואומר "ברכו את ה' המבורך", ועונין אחריו "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", או יאמר קדיש, ועונין אחריו "יהא שמיה רבה מברך", מיד היו מתירין אותו מן הפורענות. אולם הוא לא הניח בן בעולם, ועזב אשתו מעוברת, ואינו יודע אם ילדה זכר מי ילמדו תורה, שאין לו אהוב בעולם. אמר לו רבי עקיבא, מה שמך? אמר לו, עקיבא. ושם אשתך? אמר לו, שושניבא. ושם מקומך? אמר לו, לודקיא. באותה שעה נצטער עליו רבי עקיבא צער גדול, וקיבל עליו לילך ולחפש אם הוליד בן, כדי ללמדו תורה ולהעמידו לפני הצבור. הלך ושאל עליו. כיון שבא לאותו מקום, שאל אודות אותו האיש. אמרו לו, ישחקו עצמותיו של אותו רשע. שאל על אשתו, אמרו לו, ימחה זכרה מן העולם. שאל על הבן, אמרו הרי ערל הוא, אפילו במצות מילה לא עסקו. מיד נטלו רבי עקיבא ומלו והושיבו לפניו, ולא היה מקבל תורה, עד שישב עליו ארבעים יום בתענית. יצאה בת קול ואמרה לו, רבי עקיבא, לך ולמד אותו. הלך ולמדו תורה וקריאת שמע ושמונה עשרה ברכות, וברכת המזון, והעמידו לפני הקהל, ואמר "ברכו את ה' המבורך" וענו הקהל, "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", ואמר קדיש, וענו אחריו "יהא שמיה רבה". ואחר כך לימדו משנה ותלמוד, הלכות ואגדות, עד שנתחכם מאוד, והוא רבי נחום הפקולי, (וכמה תלמידי חכמים יצאו ממנו). באותה שעה מיד התירו המת מן הפורענות, ובא לרבי עקיבא בחלום, ואמר, יהי רצון שתנוח דעתך בגן עדן, כשם שהנחת את דעתי והצלתני מדין גיהנם. כי כשנכנס בני לבית הכנסת ואמר קדיש, קרעו לי גזר דיני הנורא. וכשנכנס לבית המדרש, ביטלו ממני כל הדינים שעלי. וכשנתחכם בני וקראוהו "רבי", שמו כסאי (את הכסא שלי) בגן עדן בין צדיקים וחסידים, ועטרוני בכמה עטרות. בזכותך היתה לי כל זאת. מיד פתח רבי עקיבא ואמר, ה' שמך לעולם, ה' זכרך לדור ודור. ישמע חכם ויוסף לקח.

בשעת אמירת הקדיש, יש לכרוע חמש כריעות, ואלו הן: בשעה שאומר "יתגדל", וכשאומר "יהא שמיה רבא", וכשאומר "יתברך", וכשאומר "בריך הוא", וכשאומר "ואמרו אמן" (כלומר, באמירת: דאמירן בעלמא "ואמרו אמן").



‏‏לחץ באמצעות לחצן העכבר הימני כאן כדי להוריד תמונות. כדי לעזור להגן על פרטיותך, outlook מנע הורדה אוטומטית של תמונה זו מהאינטרנט. הדפס

הלכה יומית מפי מרן שליט"א

יום זאת חנוכת המזבח

‏‏לחץ באמצעות לחצן העכבר הימני כאן כדי להוריד תמונות. כדי לעזור להגן על פרטיותך, outlook מנע הורדה אוטומטית של תמונה זו מהאינטרנט.
לחץ כאן לצפייה בארכיון שיעורי הוידאו

שו"ת הלכה יומית

מה אם הוא מבטא כך ״אות יוד, אות ה, אות ואו, אות ה״ כפי הנוסח שמודפס בספרי איש מצליח?

מה אומר כבוד הרב בנושא לימוד הזוהר, האם יש הגדרה והתנייה של גיל, מצב רוחני וכו'.
כלומר האם כולם חייבים בלימוד הזוהר, עתה כולל ילדים?
נאמר לנו כי כיום ישנה פניה מצד רבנים, שבשל מצבנו הרוחני וכו'. יש צורך ללמוד כל יום זוהר ובהשתדלות גם למי שאינו מבין.

בהלכה המצורפת כתבתם ובבוקרו של היום הראשון של חג הסוכות, וכן ביום השבת של סוכות, שמברכים ברכת לישב בסוכה בשעת הקידוש על היין, יש לברך ברכת לישב בסוכה בסוף הקידוש, וא! חר כך יושב...

ולא זכיתי להבין, דממה שכתוב "ואח"כ יושב" משמע שעד עתה היה עומד, והלא קידוש של בוקר עושים בישיבה !.
האם צריכים להמשיך את ברכת "לישב בסוכה " בישיבה אחרי הקידוש, או שצריך לעמוד, לברך "לישב בסוכה" ושוב לשבת?

לחץ כאן לצפייה בארכיון שו"ת הלכה יומית



"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"



‏‏לחץ באמצעות לחצן העכבר הימני כאן כדי להוריד תמונות. כדי לעזור להגן על פרטיותך, outlook מנע הורדה אוטומטית של תמונה זו מהאינטרנט.
לחץ כאן לרישום חבר לקבלת הלכה יומית
אתה מנוי באי-מייל: [email protected]
לשינוי פרטי המנוי - לחץ כאן
לביטול המנוי - לחץ כאן
‏‏לחץ באמצעות לחצן העכבר הימני כאן כדי להוריד תמונות. כדי לעזור להגן על פרטיותך, outlook מנע הורדה אוטומטית של תמונה זו מהאינטרנט.
דף הבית | רשימת כל ההלכות | פרשת שבוע | שיעורים בmp3

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע