chiddush logo

קטניות לאשכנזים ע"ד הדרש..

נכתב על ידי יניב, 11/4/2012

 אמנם קטניות אסורות לאשכנזים בפסח בשל השקים כידוע.. שזה קטע הלכתי נטו.. אולם ניראה אולי שקשור לזה (בדיעבד)גם עניין של דרש(שיש פרד"ס בכל דבר)..  יש מחלוקת בין ספרדים לאשכנזים בדרכי הלימוד ופסיקת ההלכה,הספרדים הולכים יותר ע"פ הבקיאות ורוב דעות להלכה,ואילו האשכנזים הולכים יותר ע"פ פלפול ודעה חזקה להלכה. ניראה שכך בקטניות שהם קטנות זה כמו מחריף את הדיוק הפרטני(פלפול=שמדגיש נקודה מסויימת) וזה לא מתאים לפסח שעניינו הכלל. כמו שתורת א"י היא כוללנית(כדברי הגראי"ה קוק זצ"ל)כך פסח שהוא הפתיחה לקדושה שסיומו ב"והבאתי" וגו' קשור לכללי. לכן התחייבו בפסח דווקא מארץ ישראל, שזה חלק עקרוני מהפסח שהוא כללי,ולכן הוא קרבן שנימנים עליו לפחות מניין. גם לא מקריב מי שהוא או בנו ערל, שהמילה כמו מאחדת את כלל בנ"י(וזהו כוחה החזק של הברית שלכן מסרו על זה את הנפש במשך הדורות)שזהו מחשיבות הפסח שקשור לאחדות ישראל,שכולל את הכלל. ולכן הרשע לא היה יוצא ממצרים כי הוציא עצמו מן הכלל,שיש חשיבות של כלל. וזה גם קשר במצוות(שפסח חלק מהמצות)עניין של כללות, שזהו עניינה של תורת א"י,ולכן פסח קשור במיוחד לא"י. לכן אצל האשכנזים שמודגש הפרט(בפלפול..),יש חשיבות לקטניות יותר כפרט ולכן אסרו בפסח, ואילו ספרדים שמרכזם א"י (השו"ע) בשל חיבורם יותר לכלליות לא הדגישו בקטניות לפרטיות יתרה.

 והנה היום היתי (בעליה לרגל לרב) אצל מו"ר הגאון האדיר מרן הרב חיים דרוקמן שליט"א ושאלוהו על הכנת קטניות בשביל שבת(לאשכנזי) שזה כבר לא פסח(אולם אין זמן שמותר קטניות קודם לשבת כיון שזה יו"ט ומיד שבת) וענה הרב שזה אסור כיון שבגזרה גזרו על קטניות כמו חמץ ממש...  ניראה ע"פ זה להוסיף גם שכיון שהשוו כחמץ ממש סימן שראו בקטניות דוגמת חמץ,שאף בחמץ הוא תופח, שזה הגדלת הפרט שמגדיל עצמו,גודל וגודל ,כעין שמחשיב את עצמו. וזהו גם שבין אותיות "חמץ" ל"מצה" יש רק הבדל של נקודה בין הח' לה'(והשאר אותו דבר) אותה נקודה שמשנה ממצה לחמץ.שזהו כעין רמז לפרט, שהדגש לפרט הופך מצה לחמץ...

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע