chiddush logo

"כי מנסה ה' אלוקיכם אתכם"- עבור מי הניסיון?

נכתב על ידי מנדל, 17/8/2012

 

החיים בעולם הזה מזמנים לאדם פעמים רבות ניסיונות בעניינים שונים. בעצם, כל רגע, כל אירוע שהאדם חווה- זה ניסיון. הניסיון יכול להיות בעצם האמונה בהקב"ה , אך גם במידותיו של האדם , כיצד ינהג באותו מקרה - האם הדרך שבה חי האדם ב'תנאי מעבדה' , הדברים שאותם הוא אומר , בהם הוא מאמין , ואף מוכיח אחרים כאשר אינם מתנהגים בהתאם לדעתו - האם אלו רק דברים שהאדם אומר כלפי חוץ אך בשעת מעשה הדברים לא מחזיקים מים , או שהנה דווקא בשעת מבחן האדם יתעלה על עצמו ולא יגרר לעצת היצר ולא ישנה את אמונתו הפנימית בגלל גורמים חיצוניים.

ניסיון אינו דיבור אלוקי כפי שאמר ה' לאברהם לעקוד את בנו . ניסיון הוא כל אירוע , גם שגרתי , בחיים , שדרכו ניתן לבחון את האמת של האדם - לא רק את האמונה 'בספר' , אלא כאשר יש התנגשות עם המציאות , עם החיים הטבעיים , כיצד ינהג האדם למעשה.

"כי יקום בקרבך נביא או חולם חלום ונתן אליך אות או מופת . ובא אליך האות והמופת אשר דיבר איך לאמר נלכה אחרי אלוהים אחרים אשר לא ידעתם ונעבדם" (דברים יג) . מגיע אדם הטוען שיש לעבוד אלוהים אחרים ואף הביא איזה אות או מופת שהתקיימו כהוכחה כביכול לדבריו . כמובן שהתורה מצווה לא לשמוע לו : "לא תשמע אל דברי הנביא ההוא או אל חולם החלום ההוא - כי מנסה ה' אלוקיכם אתכם לדעת היִשכֶם אוהבים את ה' אלוקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם". הקב"ה מנסה כאן את עם ישראל בכדי לבדוק ולראות האם אנחנו אוהבים את ה' כראוי או שהפיתוי ללכת אחרי אותו חולם חלום בעל מופתים גדול יותר.

וכמובן השאלה הנשאלת היא האם הקב"ה צריך את הניסיון? הרי הקב"ה חוקר כליות ולב ובוודאי שיודע את שבתוך ליבו פנימה של כל אדם ובוודאי יכול גם לדעת את המעשה שיעשה האדם כתוצאה מהניסיון! האם יש להקב"ה צורך בבדיקה על ידיעת העתיד? דבר זה יכול לכאורה להראות על חוסר בידיעתו יתברך וביכולתו האינסופית .

כמובן שאין צורך לחכות לתשובה , ובוודאי שהקב"ה יודע את מחשבות האדם ואת מעשיו העתידיים והצפויים ,

אלא שיש לנו להסביר מדוע בכל זאת מגיע הניסיון לאדם.

אומר הרמב"ן כאן שהניסיון הוא מצד המנוסה , שיוודע בפועל מה שכבר גלוי לפני הקב"ה . ובדרך זאת הסביר הרמב"ן את ניסיון אברהם בעקידה : "עניין הניסיון הוא לדעתי , בעבור היות מעשה האדם רשות מוחלטת בידו , אם ירצה יעשה ואם לא ירצה לא יעשה , יקרא 'ניסיון' מצד המנוסה , אבל המנסה יתברך יצווה בו להוציא הדבר מן הכוח אל הפועל , להיות לו שכר מעשה טוב לא שכר לב טוב בלבד. ודע כי השם צדיק יבחן (תהלים יא ה) , כשהוא יודע בצדיק שיעשה רצונו וחפץ להצדיקו יצווה אותו בניסיון , ולא יבחן את הרשעים אשר לא ישמעו .

והנה כל הניסיונות שבתורה לטובת המנוסה" . אנחנו חיים בעולם המעשה , ויש עניין להביא את העניין המופשט לידי ביטוי מעשי , ואף אם הדבר ידוע לבורא , יש בכך יתרון לאדם המנוסה , שכך יקבל שכר טוב על שעשה מעשה טוב בפועל , וכן כך גם הוא יוכל להכיר ביכולתו ובאמונתו הגדולה בהקב"ה . אין דומה אדם שיודע ידע תיאורטי, לשלב שלאחר הביצוע המעשי , אז גם מרגיש האדם יותר מחובר למה שהאמין ודבק בו עד עתה . הניסיון מלשון 'נס'- דגל , בא לנסות את האדם- להרים אותו למדרגה גבוהה יותר מזו שהיה בא קודם יישום ולביצוע המעשי .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה